In 2017 heb ik al een topic gemaakt over dit onderwerp. Toen had ik het probleem opgelost. Daarna heb ik Ubuntu geüpgrade en kon ik weer geheel opnieuw beginnen. Maar ik vrees dat ik toen de onnozelheid heb begaan om een nieuw Adobe Digital Editions-account te maken waardoor ik mijn e-reader opnieuw moest autoriseren en dat is het probleem.
Volgens de instructie van de bibliotheek moeten e-boeken voor e-readers op de PC worden gedownload met het programma Adobe Digital Editions. Echter: dat werkt niet voor Sony e-readers. Voor Sony e-readers is het programma Sony Reader for PC nodig. Noch van ADE noch van Reader for PC zijn Linuxversies beschikbaar. Beide programma's zijn echter wel draaiend te krijgen in Ubuntu/Linux, door gebruik te maken van Wine. Er zijn diverse instructies op internet te vinden om ADE via Wine werkend te krijgen. Kennelijk is er niet één echt goede instructie bij en het heeft mij inderdaad enige moeite gekost om ADE 4.5 behoorlijk te laten werken.
Sony maakt geen e-readers meer en levert ook geen ondersteuning meer voor e-readergebruikers. Het programma Reader wordt ook niet meer bijgehouden, maar is wel nog te downloaden van de site van Sony. Het programma is speciaal gemaakt om Sony e-readers met een PC te verbinden, maar helaas, in mijn geval "ziet" Reader mijn PRS-T2 niet. Op internet heb ik diverse klachten maar geen oplossingen voor dit probleem gevonden. Ik vermoed dat het komt doordat Wine er tussen zit. Kortom: met Reader ben ik niet verder gekomen.
Het is weliswaar niet mogelijk om e-boeken van de biep rechtstreeks met ADE op je Sony e-reader te zetten, maar via een omweg is het wel mogelijk, namelijk door in de opslagmap van ADE het betreffende e-pubboek op te zoek en te kopiëren naar je e-reader. Maar dan moet dus wel je Sony-reader zijn geautoriseerd met je ADE-account omdat anders de DRM-beveiliging niet opgeheven kan worden. En autoriseren van je Sony e-reader lukt dus niet met ADE én niet met Reader.
Calibre en mijn PRS-T2 communiceren uitstekend met elkaar. Er is een plugin voor Calibre waarmee DRM-beveiliging is op te heffen, maar die werkt niet bij bibliotheekboeken.
De oplossing is: ga met je Sony e-reader naar een Windowscomputer, download het programma Sony Reader for PC op die computer (als dat er nog niet opstond) en sluit je e-reader aan op die computer. Dan herkent Reader probleemloos je e-reader en dan kun je via je ADE-account je reader autoriseren. 10 Minuten werk.
Ik heb daarna op mijn eigen computer vanuit de opslagmap van ADE het epubbestand naar mijn e-reader gekopieerd en bingo: ik kon het bestand openen en het boek lezen. Over drie weken schakelt de DRM-beveiliging weer in en dan kan ik met dezelfde procedure het boek verlengen.