Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heeft dat zin: een computer met voorgeïnstalleerde Ubuntu kopen?  (gelezen 10987 keer)

Offline Jenske

• Lid
Je ziet soms aanbiedingen voor een computer, waarop Ubuntu al is geïnstalleerd. Leuk, maar soms zijn die dingen relatief duur in vergelijking met een "gewone" geprïnstalleerde-windows-computer.

Wetende dat je Ubuntu vanop een USB-stick of DVD kan installeren, is het dan niet beter om "gewoon" een goedkopere computer te kopen (met al dan niet Windows erop), die te formatteren en er Ubuntu op te installeren?Oké, dit kost je dan wel een uurtje of twee, maar daarna draait 'ie toch goed.

Of is zo'n laptop / pc met Ubuntu voorgeïnstalleerd écht véééééééél sneller dan een Windows-computer die je herbouwd hebt tot een Ubuntu-computer.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
Re: Heeft dat zin: een computer met voorgeïnstalleerde Ubuntu kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/24, 15:12:15 »
Het heeft zin, al is het maar om een statement te maken dat er een markt is voor een voorgeïnstalleerde Ubuntu. Verder ben je zekerder dat alles goed ondersteund zal zijn, dan wanneer je een Windows laptop koopt: daar is het toch altijd een beetje afwachten of het allemaal wel goed loopt.

« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/24, 16:45:37 »
Of is zo'n laptop / pc met Ubuntu voorgeïnstalleerd écht véééééééél sneller dan een Windows-computer die je herbouwd hebt tot een Ubuntu-computer.

Dat kun je denk ik niet algemeen beantwoorde. Dat ligt echt vooral aan de specificaties van de pc/laptop, en een beetje welke programmas je draait.

Een win computer met ssd e.d. en in elk geval voldoende werkgeheugen tegenover dezelfde met ubuntu erop merk je weinig verschil meer. Totdat je zware programmas met zware bewerkingen gaat draaien want dan merk je het weer wel.
Heb je het over een dual core of 3i zonder ssd ja dan merk je het verschil echt nog wel.
Voor mij persoonlijk wegen hier vooral de veiligheidsaspecten van linux zwaar.

Preinstalled kun je idd goed kijken of alles goed werkt.
Maar als ik een win pc koop neem ik altijd een usb mee en draai de live versie daarvan dan op de te kopen pc. Dan zie je ook gewoon of alles werkt of iets niet.
Mijn ervaring is dat een pc nog altijd het beste verkoopt met win er op. :|
« Laatst bewerkt op: 2020/10/24, 16:48:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/24, 19:16:55 »
Met laptop geen ervaring met voorgeinstalleerde Ubuntu. Wel een laptop zonder???? voorgeinstalleerde OS (zie schermafdruk). Deze laptop werkt goed, dus zonder klachten.
Voor een desktop koop ik alleen maar ex-lease machine voor max. € 200,- met Win 10. Deze gaat er dan af en installeer ik een Linux distributie. Werkt goed bij HP en Dell.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/24, 20:11:54 »
Sluit me aan bij de reactie van Vanadium. Je geeft een signaal, ook aan die PC fabrikanten die wel de moeite nemen om een versie met Ubuntu uit te brengen. Heb zelf 8 jaar geleden een Dell XPS13 Developer edition gekocht. Best een prijzige laptop maar doet het 4 LTS versies later nog altijd uitstekend. Wel inmiddels de accu een keer vervangen. Als deze vervangen moet worden gaat het zeker weer een laptop met Ubuntu voorgeïnstalleerd worden. Alles werkt en dat is gewoon prettig.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/27, 09:59:17 door DirkJan »

« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/26, 17:10:10 »
Ik koop mijn notebook altijd met linux vooraf geïnstalleerd zodat ik zeker weet dat de hardware goed werkt (werkt het dan niet dan is het niet mijn probleem maar die van de winkel die het mij verkoopt).

Ik heb goede ervaringen met https://www.ubuntushop.be/index.php/en/ en https://laptopzelfsamenstellen.nl/

Mijn advies is om altijd of zonder besturingssysteem of met een linux distributie vooraf geïnstalleerd te kopen. Zo gooi je geen geld naar Redmond en zien winkels dat er een markt is voor computers zonder Windows.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline maartenbc

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/22, 21:17:24 »
Het heeft zin, al is het maar om een statement te maken dat er een markt is voor een voorgeïnstalleerde Ubuntu. Verder ben je zekerder dat alles goed ondersteund zal zijn, dan wanneer je een Windows laptop koopt: daar is het toch altijd een beetje afwachten of het allemaal wel goed loopt.

En zo is het dus...

« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/23, 12:04:25 »
Al jaren installeer ik vaak op gebruikte  pc's (van o.a. ALDI)  Ubuntu. (na eerst de oude Windows helemaal verwijderd te hebben.) Ik gebruik nooit dual boot.
 Heeft altijd prima gewerkt.  Alle hardware werd herkend.
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline bart85

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/11/23, 12:18:26 »
Waar kun je ex lease laptops kopen?
https://it-refurbished.com/nl/laptops

Deze site met refurbished laptops kwam ik tegen.
Is dat aan te raden?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #9 Gepost op: 2020/11/23, 14:28:44 »
Al jaren installeer ik vaak op gebruikte  pc's (van o.a. ALDI)  Ubuntu. (na eerst de oude Windows helemaal verwijderd te hebben.) Ik gebruik nooit dual boot.
 Heeft altijd prima gewerkt.  Alle hardware werd herkend.

Ook mijn ervaring. (behalve dat stukje ALDI)
De enige verwaarloosbare keer dat iets niet werkte was door niet gangbare of onbekende merken hardware. Of merken welke hardnekkig niet mee werken aan linux comptabiliteit. (=attentiepunt!)
En ook dan is er vaak een oplossing te vinden, mede dankzij dit forum en zijn leden :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 2020/11/23, 14:31:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #10 Gepost op: 2020/11/23, 14:52:20 »
Waar kun je ex lease laptops kopen?
https://it-refurbished.com/nl/laptops

Deze site met refurbished laptops kwam ik tegen.
Is dat aan te raden?

let op dat je altijd gebruikerssporen zal zien en de notebooks daar over het algemeen niet geschikt zijn voor 3D games (een Nvidia Quadro kaart is daar niet voor gemaakt, deze is voor video bewerking en CUDA software (welke ik in Ubuntu niet aan de praat kreeg toen ik mijn handen op zo'n kaart wist te leggen voor een schappelijke prijs).

Vaak zijn de aangeboden notebooks een paar jaar oud maar waren op het moment van verkoop midden tot hoog segment. Ik zou notebooks met 4Gb RAM of minder mijden aangezien de trend toch wel is dat het geheugen gebruik verdubbeld elke 3 jaar.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

« Reactie #11 Gepost op: 2020/12/20, 22:36:06 »
@ forumleden,

Ik heb er mij, in de eerste lockdown, twee ( refurbished laptops --  https://www.remarkt.nl/laptops.html   ) aangeschaft.
Ze hebben beiden 16 GB ramgeheugen aan boord, een Hdd van 500 gig, hebben een i5 processor en een 15.6" scherm.
Ik heb ze aangekocht zonder een besturingssysteem op (ik kon die keuze aanstippen).
Het 'Linux-gestuurd besturingssysteem' heb ik er zelf op geïnstalleerd.
De beide toestellen (laptops) werken uitstekend.

Ik ben dus een tevreden Linuxgebruiker en ik ben heel blij met beide aankopen.
Ik moet, volmondig zeggen dat het wel degelijk zin heeft om een computer met een voorgeïnstalleerde Ubuntu te kopen ... maar in mijn geval koos ik ervoor om het zonder besturingssysteem te doen.
Mijn twee cent.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/20, 22:50:42 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 22.xx.

« Reactie #12 Gepost op: 2020/12/21, 09:35:19 »

Een andere zienswijze is wellicht ook legitiem: juist even wat energie stoppen in het leren zelf installeren / onderhouden van je Ubuntu machine en er juist niet om malen dat er geen markt lijkt (let wel: lijkt) te zijn voor Ubuntu (en varianten). En wel hierom: ik denk dat de kracht van Ubuntu en consorten juist zit in het relatief onopvallend onder de top hangen en inmiddels gewoon stug doorgaan met een goed en goed ondersteund product leveren. Het is best aannemelijk dat zodra Ubuntu groter zou worden in de markt er ook juist meer "vliegen" op af komen met alle gevolgen van dien. (Welke dat zoal kunnen zijn, is wellicht voer voor een discussietopic...)

Praktisch gezien: ja het heeft zin al was het maar omdat het je een partij werk scheelt en inderdaad omdat je gewoon gelijk een nagenoeg gegarandeerd goed werkend systeem hebt.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

JorisC

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2020/12/21, 10:09:26 »
Kijk  eens naar  de specificaties van een desktop met voorgeïnstalleerde windows en daarin vind je verschillende prijsklasses . Verschiet u niet van de prijs van de Microsoft Surface als je een laptop wil met voorgeïnstalleerde Windows , want die zijn duurder dan Mac Books .En Mac Books zijn ook al niet goedkoop .

De goedkope met voorgeïnstalleerde windows  hebben maar een SSD van 32 , max 64 GB en maar 4 GB RAM geheugen .Je zou dan kunnen verbaasd staan van de prijzen als je er eentje wil met een SSD van 500 GB en 32 GB RAM geheugen .
En wil jij zelf je Ubuntu of andere distro installeren, dan neem je contact met de verkoper die de desktops verkoopt met voorgeinstalleerde Ubuntu of andere Linux distro , dat je een computer wil zonder Linux OS en je die zelf  wil installeren, en de verkoper zal daar geen probleem van maken .
« Laatst bewerkt op: 2020/12/21, 10:11:02 door JorisC »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2020/12/22, 11:52:54 »
Mijn ruwe ervaring met het zoeken naar PC's met alleen Linux ge-installeerd is
dat ze eerder duurder dan goedkoper zijn dan die met alleen Windows.
Behalve hier misschien : https://www.computerstunt.nl/ daar kan je PC's zonder
windows krijgen maar wel met Mint ge-installeerd. Maar dat zijn niet de laatste
versie hardware computers.

Verder zou ik persoonlijk altijd een PC willen hebben waar ook Windows
op staat en heb ik ook altijd gehad, dualboot van Slackwarelinux/Windows3.1
tot Mint19.3/Windows10 Pro.

Daar zijn eigenlijk twee redenen voor:

a) Er is altijd hardware en software bij mij geweest die niet (goed) onder Linux werkt
en soms ook niet goed in Windows onder Virtualbox. Zolang die hardware
en software niet gebruik maakt van het internet is er ook geen veiligheids-probleem.

b) Bij problemen onder Linux is het altijd handig voor de analyse van dat probleem
of het een software probleem of een hardwareprobleem is door het ook
onder windows te proberen.

Verder start ik nooit een browser of emailprogramma onder windows op !
(Uitzonderingen daargelaten ;) ) Dat doe ik alleen onder Linux.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/22, 11:57:13 door aartje »

Offline softbart

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2020/12/22, 12:35:07 »
+1

groet,

Theo

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2020/12/22, 15:36:18 »
tot Mint19.3/Windows10 Pro.
Ik overleef ondertussen 12 jaar op enkel linux. Er is wel degelijk leven mogelijk na en zonder Windows.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2020/12/22, 16:09:59 »
Ik overleef al 30 jaar op Linux en 38 jaar op Unix in het algemeen, maar niet zonder Windows voor
sommige zaken..... Dus ieder heeft zijn eigen wensen.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2020/12/22, 16:12:09 »
Ik overleef al 30 jaar op Linux
En dat terwijl Linux nog geen 30 jaar bestaat

Citaat
Linux (/ˈlinʊks/ (About this soundlisten) LEEN-uuks or /ˈlɪnʊks/ LIN-uuks[9]) is a family of open-source Unix-like operating systems based on the Linux kernel,[10] an operating system kernel first released on September 17, 1991, by Linus Torvalds.
https://en.wikipedia.org/wiki/Linux
« Laatst bewerkt op: 2020/12/22, 16:14:23 door rico70 »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2020/12/22, 16:19:13 »
sorry , 29 jaar (ik heb niet opgezocht op Wikipedia, ik ben oud genoeg om mijn eigen hersens te gebruiken :laugh:  )geleden dat ik zo'n 20 a 30 floppies nodig had om Linux te installeren, daarvoor
gebruikte ik trouwens al Minix (één van de meest gebruikte operating systems tegenwoordig
omdat het ingebakken zit in de microcontrollers op Intel CPU's)
« Laatst bewerkt op: 2020/12/22, 16:21:20 door aartje »

JorisC

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2020/12/22, 17:12:01 »
Citaat van: aartje
Windows 3.1 dateert uit het MS DOS tijdperk

Offline aartje

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2020/12/22, 17:13:54 »
Citaat van: aartje
Windows 3.1 dateert uit het MS DOS tijdperk
ja ? en? dat was de eerste  versie van windows waar ik Linux naast zette. (100MB windows,
de rest van de HD 250 MB Linux  :laugh:  16MB geheugen, AMD 486DX50 CPU geloof ik..., opa vertelt  :laugh:  )
Was een dijk van een computer voor die tijd. Het kostte me meer dan een maandloon......

« Laatst bewerkt op: 2020/12/22, 17:36:19 door aartje »

JorisC

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2020/12/22, 17:31:08 »
De eerste versie van windows  was windows 1.0 en niet 3.1 en dateert uit 1981 en bestond linux nog niet eens .

https://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_1.0

HD's van 250 MB bestonden toen ook nog niet !
« Laatst bewerkt op: 2020/12/22, 17:33:04 door JorisC »

JorisC

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2020/12/22, 17:38:49 »
De eerste UNIX  afgeleide was  Apple (Mac Intosh) en Linux is veel later gekomen .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Unix

JorisC

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 2020/12/22, 18:24:28 »
Met laptop geen ervaring met voorgeinstalleerde Ubuntu. Wel een laptop zonder???? voorgeinstalleerde OS (zie schermafdruk). Deze laptop werkt goed, dus zonder klachten.
Voor een desktop koop ik alleen maar ex-lease machine voor max. € 200,- met Win 10. Deze gaat er dan af en installeer ik een Linux distributie. Werkt goed bij HP en Dell.

Niet erg verstandig van de verkoper om een leasing PC met HD te verkopen ! Die werden gebruikt door bedrijven en wie een beetje kennis heeft van het uitlezen van schijven kan aan heel wat informatie komen en is zeker geen verzinsel of fantasie dat op deze manier bedrijfsspionage word gepleegd .

https://www.shredit.be/nl-be/blog/risico-analyse-data-informatie/vertrouwelijke-bedrijfsinformatie-beschermen