Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Breedte van OCRfeeder aanpassen, Xubuntu 20.04  (gelezen 1162 keer)

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Breedte van OCRfeeder aanpassen, Xubuntu 20.04
« Gepost op: 2020/10/22, 21:58:42 »
Beste mensen,

Ik probeerde zojuist het programma Ocrfeeder. Wat mij opvalt is dat de vensterbreedte breder is dan mijn scherm en dat het zich niet laat aanpassen door het bij de rand te pakken en te verslepen. Is er een andere mogelijkheid om de breedte aan te passen?

Daarnaast zou het mogelijk moeten zijn om in plaats van een image een pdf te importeren, maar als ik een pdf selecteer gebeurd er niets. Is daar een aanvullende plugin voor nodig?

Dank voor een reactie.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/22, 22:01:31 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline aartje

• Lid
Re: Breedte van OCRfeeder aanpassen, Xubuntu 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/23, 11:27:05 »
Voor Linux zijn er niet echt goede ocr-programma's. De enige die nog ergens iets
op lijkt vind ik gimagereader (samen met xsane). Het beste programma vind ik
"omnipage", maar dat is duur en daar heb ik een oudere versie tweedehands van
gekocht en draai ik nu onder windows7 in virtualbox onder Mint en Ubuntu.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/23, 11:42:17 »
@Aartje: Dank je voor je reactie. Echter ... De vraag is niet wat de kwaliteit is van OCR programma's onder Linux, maar hoe ik de 2 problemen waar ik tegenaan loop zou kunnen oplossen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/23, 12:56:21 »
Ik heb het maar eens geïnstalleerd... Het hoofdvenster heeft inderdaad een minimumgrootte die zowat tweederde beslaat van mij scherm in full HD resolutie. Als je een lagere resolutie hebt, dan is dat scherm inderdaad te groot. Dan zit er niets anders op dan het venster te verschuiven om verschillende delen te zien. Er zijn twee manieren: je drukt op Alt+F7 en dan kan je met de pijltjestoetsen het venster verplaatsen. Met Shift+pijltjes verplaats je onmiddellijk naar de rand: dat kan handig zijn.
Tweede mogelijkheid: je houdt Super ingedrukt, en sleept met de muis.

Voor je tweede vraag kijk ik ook nog eens.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/23, 13:03:38 »
@ vanadium: dank je voor je reactie. We weten nu in ieder geval dat het niet in mijn eigen instellingen zit. Heb je enig idee waar die minimale vensterbreedte is opgeslagen en of we de waarde kunnen hacken?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/23, 21:49:34 »
Dit is open bron, dus de source code is beschikbaar. Openen van een PDF en OCR uitvoeren levert bij mij geen problemen. De PDF moet wel een grafiek van tekst zijn, wellicht. Als het een PDF is die tekst bevat (je kan die kopiëren en plakken in een editor), dan is dat natuurlijk niet OCR-baar: het is immers geen grafische afbeelding, maar is reeds text.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/25, 13:24:24 »
En heb je ook enig idee waar het in de sourcecode te vinden zou moeten zijn?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/25, 15:47:14 »
En heb je ook enig idee waar het in de sourcecode te vinden zou moeten zijn?
Niet zomaar uit het hoofd  ^-^