Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluidsprobleem Lubuntu 20.04.01 op Toshiba NB500  (gelezen 1221 keer)

Geluidsprobleem Lubuntu 20.04.01 op Toshiba NB500
« Gepost op: 2020/10/18, 11:56:00 »
Op een afgedankt mini-laptopje dat ik onlangs kreeg (Toshiba NB500) met een Windows 7 heb ik Lubuntu geïnstalleerd in dualboot.
Na een update van Lubuntu kreeg ik geen geluid meer uit de NB500.
Na heel wat 'gepruts' slaagde ik er in om er muziek uit te krijgen, maar na elke reboot werd het volume-icoontje grijs en moest ik opnieuw beginnen zoeken naar een oplossing.
Gisteren las ik op dit forum het bericht 'ubuntu 20.04 geen geluid hoofdtelefoon' - en door de tips van yogiman en DeBaas toe te passen ben ik zover gekomen dat ik nu wel geluid heb, maar na een herstart moet ik de alsamixer telkens opnieuw instellen !?
Ik vond ook nog het commando om de instellingen van alsamixer te bewaren met 'sudo alsactl store', maar toch worden de instellingen van alsamixer overschreven na een herstart !?
Wanneer ik 'sudo alsactl restore' doe is alles terug in orde ...
Het bewaren van de instellingen blijkt dus wel in orde te zijn, maar hoe zorg ik ervoor dat bij een herstart die instellingen worden gebruikt en niet worden overschreven ?
Wat ook raar is, in alsamixer reageert het geluidsvolume niet op de instellingen van 'Speaker' maar wel op die van 'Headphone' ???

Re: Geluidsprobleem Lubuntu 20.04.01 op Toshiba NB500
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/22, 00:45:30 »
Ik dacht om alsamixer opnieuw te installeren ...? Kan dat ? Ik vind 'm niet bij software en kan 'm ook niet in de terminal verwijderen met purge of remove ...???

Offline soppel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/22, 18:50:53 »
Alsamixer kan soms wat nukkig zijn ja.
Maar je kan proberen de settings een keer op te slaan.  (alsa doet het bij mij al tijden zonder problemen dus ik weet niet meer wat ik heb gedaan toen ik problemen had ermee, sorry)

Zijn diverse handleidingen te vinden op 't net. DDG op "save settings alsamixer"

Als je bv deze draad leest zie je dat niet iedereen het eens is met de ander.
https://askubuntu.com/questions/50067/howto-save-alsamixer-settings

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/25, 21:07:46 »
Heel erg BEDANKT, soppel !!!
Ik heb de oplossing voor mijn probleem gevonden in het forum-onderwerp waarnaar je mij verwees. En de oplossing die voor mij werkt is:

nano ~/.config/autostart/alsarestore.desktop

[Desktop Entry]
Type=Application
Terminal=false
Name=alsarestore
Exec=alsactl --file ~/.config/asound.state restore

en de instellingen van alsamixer opslaan op de juiste plaats met

alsactl --file ~/.config/asound.state store

Waardoor bij het booten het zelfgemaakt bestandje 'alsarestore.desktop' automatisch wordt uitgevoerd en alsamixer de juiste instellingen krijgt (die anders vermoedelijk worden overschreven door pulseaudio, ofwel niet worden ingelezen vanop de juiste plaats ?)
Het werkt in elk geval bij mijn Toshiba NB500 met Lubuntu 20.04
 :D
« Laatst bewerkt op: 2020/10/25, 21:10:00 door shadoogie2960 »

Offline soppel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/25, 23:07:16 »
Ha, mooi dat het gelukt is!

Wat mij ineens opvalt is dat jij Lubuntu gebruikt. De tijd dat ik vaak soortgelijke problemen had met Alsa was toen ik AVlinux gebruikte........met LXDE.
Nu gebruik ik Debian met Xfce en heb dus het probleem niet.
Geen idee of de desktop er iets mee te maken heeft, of kan hebben, of dat het toeval is.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan