@jan11000 Ik heb toendertijd zeker niet laten zoeken in andere dan mijn /home - map, maar wat er wschl. "kapot" ging was: enkele bestanden die blijkbaar wél worden bewaard in mijn home-map (config en dergelijke) werden mee verwijderd.
De fout ligt wschl. aan mijn wat overmoedige zoek-en-verwijder-gedrag (gebruik makend van fslint). Anderzijds liet fslint dit toe en in die zin is het een gewaagd programma. Dat probleem ervaar ik wil meer bij Ubuntu-programma's: dat ze héél veel mogelijkheden hebben, maar dat niet steeds duidelijk is waarom je iets beter wel/niet gebruikt of wat de gevaren zijn. Dit is bv. ook het geval met Grsync, waar legio mogelijkheden in zitten die niet duidelijk zijn. Of met synaptic, waarmee je onderdelen kan verwijderen / invoegen en daarmee problemen kan veroorzaken.
Maar mijn vraag was vooral naar de bruikbaarheid én veiligheid van huidige programma's. De laatste reacties op fslint en dubbele bestanden op dit Ubuntu-forum dateren al van een jaar of 2 geleden en daarom wilde ik weten of er nieuwe inzichten zijn.