Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijdens installatie ... onderste mogelijkheid zelf schijf indelen?  (gelezen 1458 keer)

Als Linux newbie blijf ik tegen probleempjes aan lopen, terwijl ik zeg 40 jaar geleden perfect met Unix en IBM JCL kon werken (maar dat was ver voor mijn hersenbloedingen).

Hoe het met mij gaat na die hersenbloedingen, wel redelijk maar praten is moeizaam en mij typen draai ik sosm letters om, verbeteren kost veel energie

Ik heb Xubuntu op mijn "Stoei" PCtje draaien, ik wilde daar LinuxLite 3.2 naast zetten .... in het Linux installatie programma waar veel distributies gebruik van maken, kan je kiezen voor een dual boot, maar om de een of andere reden loopt dat bij mij altijd vast. De onderste mogelijkheid biedt het zelf indelen van de Harde schijf. Maar ik begrijp niet hoe dit werkt en welke opties ik daarbij moet kiezen.

Op mijn stoei PCtje heb ik al wat distro's versleten, maar in plaats van steeds t eoverschrijven lijkt het me handiger om twee distro's naast e elkaar te kunen draaien.

Maar ja hoe werk dat indelen van de harde schijf?

Ik heb wel wat gepoogd en / gekozen als  root, maar kreeg daarna de melding dat ik geen swap had aangemaakt en ben maar weer terug gegaan en heb gekozen voor wis schijf en installeer .... nieuwe distro .... kost allemaal heel veel tijd en als dat fout gaat, moet ik weer vanaf een ander laptop een van mijn vertouwde distro's op een usb zetten en voor dat loopt ben je zo weer een paar uur verder

Is er een duidelijk instructi ebeschikbaar voor die onderste opti, zelf indelen van de schijf ?

Offline jan11000

• Lid
Re: Tijdens installatie ... onderste mogelijkheid zelf schijf indelen?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/18, 11:05:52 »
Installeer linux automatisch, ga dan kijken welke partities gemaakt worden, deze zul je dus na moeten maken.
Ubuntu maakt nu geen swap partitie , maar een file op je / , hoe dit met de hand gaat weet ik niet, maar vermoedelijk moet je dit achteraf maken.
Als je zelf de partities maakt op de hd, wel opletten dat je de overige partities ook in instellingen zet, zodat deze bij booten gekoppeld worden.

Ik weet wel een gemakkelijker manier, zorg dat je pc meerdere hd' s  heeft.
Dan koppel alle hd' s los, behalve degene waar je op wilt installeren.
Na installeren kun je via bios kiezen om van een bepaalde hd te starten.
Voordeel is dat elke linux helemaal apart is.

Nog gemakkleijker en dit heb ik ook, een stat switch kopen, waar je 4 of 6 hd' s aan kunt hangen.
Dmv schakelaar op je pc, kun je elke hd apart aan of uitzetten, dus je hebt eigenlijk meerdere pc' s.

Dit is een voorbeeld hoe deze uit ziet, deze heb ik dus niet gekocht, https://nl.aliexpress.com/item/32259938512.html

Offline Phil II

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/18, 13:04:22 »
........ De onderste mogelijkheid biedt het zelf indelen van de Harde schijf. Maar ik begrijp niet hoe dit werkt en welke opties ik daarbij moet kiezen.
....  hoe werk dat indelen van de harde schijf?
....
Is er een duidelijk instructie beschikbaar voor die onderste opti, zelf indelen van de schijf ?
wellicht heb je aan deze instructievideo iets ?

https://www.youtube.com/watch?v=O1z6C9hdtmk

hij heeft het over LMDE4 , maar ik denk dat dit voor eender welke Distro van toepassing is ?

Offline DeBaas

• Lid
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/18, 15:07:54 »
........ De onderste mogelijkheid biedt het zelf indelen van de Harde schijf. Maar ik begrijp niet hoe dit werkt en welke opties ik daarbij moet kiezen.
....  hoe werk dat indelen van de harde schijf?
....
Is er een duidelijk instructie beschikbaar voor die onderste opti, zelf indelen van de schijf ?
wellicht heb je aan deze instructievideo iets ?

https://www.youtube.com/watch?v=O1z6C9hdtmk

hij heeft het over LMDE4 , maar ik denk dat dit voor eender welke Distro van toepassing is ?
Een instructie video van LMDE4 in een Ubuntu draadje is volstrekt nutteloos omdat de installer van LMDE4 anders in elkaar zit dan die van Ubuntu. Het zijn twee verschillende distributies en je maakt het de TS er niet makkelijker op imho.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.