Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verouderde XUBUNTU 14....  (gelezen 3322 keer)

Offline jacduy

• Lid
Verouderde XUBUNTU 14....
« Gepost op: 2020/09/30, 16:53:24 »

Gisteren kreeg ik de melding; Laatste update van XUBUNTU 14..?
Mijn vraag: Geeft het problemen als ik deze XUBUNTU blijf gebruiken, b.v. met internetbankieren? Veiligheid met name?
Zijn er meerdere problemen te verwachten of blijft eea goed werken ?
Ik vind alles prima zo, en opnieuw alles installeren en back uppen , liever niet .( Ben Bijna 80!)
Benieuwd naar de reacties, bij voorbaat dank daarvoor, stel het zeer op prijs!

Offline aartje

• Lid
Re: Verouderde XUBUNTU 14....
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/30, 18:19:32 »
Nee, zolang je er mee kan doen wat je wil doen (???) zou je het gewoon kunnen blijven
gebruiken . Theoretisch zou het kunnen zijn dat er veiligheidsproblemen kunnen
komen, maar dat is zuiver theoretisch. Zolang je achter je firewall van je router
zit en je geen louche sites aanklikt kan er niet veel gebeuren. Hackers zijn niet
ge-interesseerd in Linux-systemen in het algemeen.

Maar !!! aan bovenstaande kan natuurlijk nooit enige garantie ontleend worden!!

PS. Alleen maar mijn mening natuurlijk...
« Laatst bewerkt op: 2020/09/30, 18:43:21 door aartje »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/30, 19:55:17 »
Citaat
Mijn vraag: Geeft het problemen als ik deze XUBUNTU blijf gebruiken, b.v. met internetbankieren? Veiligheid met name?
In de Uniforme Bankvoorwaarden staat: bij 3: Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
Als er sprake mocht zijn van fraude in de vorm van  het wegsluizen van geld van je bankrekening, dan kun jij niet hard maken dat je voor een goede beveiliging hebt gezorgd. Immers, een systeem waarvan bekend is dat er geen veiligheidsupdates meer voor verschijnen, zal in  juridische zin al snel als onveilig gelden. Of een bank het zo hard gaat spelen, is natuurlijk wel de vraag.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/30, 20:03:27 »
Ik sluit mij bij @aartje aan  !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jacduy

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/30, 21:25:29 »
Dank jullie wel.
AJJP geeft stof tot nadenken!

JorisC

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/30, 22:24:55 »
Citaat van: jacduy
Gisteren kreeg ik de melding; Laatste update van XUBUNTU 14..?
Er klopt iets niet !

De levenscyclus of end of live was 17 april 2017 .

Offline aartje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/01, 08:24:56 »
Volgens mij 17 april 2019 (LTS distributie, 5 jaar voor de kernel)

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/01, 08:28:37 »
In hoofdlijnen ben ik het wel met Aartje eens. Toch wat stof tot nadenken. Zeker ook met betrekking tot hetgeen ajjp aan geeft.

Zolang ... je geen louche sites aanklikt kan er niet veel gebeuren.
Het leuke van louche sites is dat ze zich vaak zo goed vermommen, dat je het vaak pas door hebt als je te laat bent. Tenzij je natuurlijk de computer alleen maar gebruikt om naar een paar vooraf bekende sites te gaan. Maar de meesten kijken  iets verder dan alleen de site van de bank en van het nieuws. Iemand die zelf Linux op zijn systeem heeft gezet, heeft  vaak verder gekeken dan een beperkt aantal sites.  ;)
Hackers zijn niet geïnteresseerd in Linux-systemen in het algemeen.
Dat hackers niet in Linux geïnteresseerd zijn heeft er enerzijds mee te maken dat het maar een beperkt percentage computers is dat het gebruikt (m.u.v. servers), maar het heeft er zeker ook mee te maken dat Linux open source is en dat lekken snel worden opgemerkt en gedicht. En dat Linux-gebruikers meestal hun systemen op orde hebben. Wat dat betreft heb je niet veel te duchten.

De levenscyclus of end of live was 17 april 2017 .
Dat klopt wel en niet. Volgens mij zit het zo dat de Xubuntu-specifieke delen tot 2017 onderhouden worden, maar dat de kern, gebaseerd op Ubuntu, wel 5 jaar onderhouden wordt en dus in 2019 is afgelopen. We zijn nu in 2020, dus een update naar 20.04 zou niet helemaal verkeerd zijn. Maar mijn hobby is het ook niet.

En nu we toch weer worden geadviseerd om thuis te blijven, is er nu misschien wat tijd voor te vinden. Zeker als je de computer maar beperkt gebruikt, moet een nieuwe installatie in 2 avonden er op kunnen staan. ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/10/01, 08:31:44 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/10/01, 08:44:06 »
In hoofdlijnen ben ik het wel met Aartje eens. Toch wat stof tot nadenken. Zeker ook met betrekking tot hetgeen ajjp aan geeft.

En nu we toch weer worden geadviseerd om thuis te blijven, is er nu misschien wat tijd voor te vinden. Zeker als je de computer maar beperkt gebruikt, moet een nieuwe installatie in 2 avonden er op kunnen staan. ;)
Je zou, als je diskruimte over hebt (20 GB?), er natuurlijk ook een Xubuntu 20 naast kunnen zetten
en er alleen de tips van pjotr op toe kunnen passen.  Daar ben je dan maar een uurtje
mee bezig. Dat zou je dan bv voor internetbankieren kunnen gebruiken. Voor alle eventuele toeters
en bellen van je oude  Xubuntu 14 systeem die je er  later hebt bijgevoegd en je waarschijnlijk nauwelijks
gebruikt zou je dan (heel af en toe?) je oude systeem op kunnen starten. T'is maar een idee...
« Laatst bewerkt op: 2020/10/01, 08:48:09 door aartje »

Offline jacduy

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/10/01, 09:16:21 »
Fijn dat er wordt meegedacht.
Allemaal erg bedankt.
Er zijn goede ideeën  aangedragen, .
Ik merk nog op dat; er klopt iets niet?, juist is. De XUBUNTU had ik al ge-update van 14.04 naar 18.04. Sorry hiervoor..
Het probleem verandert daardoor niet.
Ik denk toch dat ik niets ga risceren en, met behulp van Pjotr,s geweldige en duidelijke site een  nieuwe installatie ga uitvoeren.
Kan ik tot m`n 85e weer probleemloos vooruit.
Daarna zien we wel weer verder.

« Reactie #10 Gepost op: 2020/10/01, 09:32:25 »
@jacduy Ik zou inderdaad maar die update / herinstallatie doen. @ajjp heeft namelijk volledig gelijk. De kans mag dan misschien klein zijn, het zijn wel jouw centen waar het om gaat.

Offline jacduy

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/10/01, 12:03:57 »
ALLEMAAL;  Bedankt, als ik dit forum niet had en de bereidwilligheid van velen om  de problemen op te lossen.........!

Inmiddels kreeg ik weer een update, met de mededeling dat er voor dit systeem geen verdere update,s komen.
Verder de vermelding dat 18.04 update,s krijgt tot 04-2023.
Heb ik nou 14 of 18?
Ik denk 18.04, gelet op deze laatste update.( Wel een beetje verwarrend zo, een update èn een waarschuwing.)
Maar ik weet niet waar ik die info kan vinden.
Graag nog wat hulp, want als ik 18.04  heb ben ik voorlopig uit de zorgen.(tot 2023)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2020/10/01, 12:06:49 »
Geef in de terminal "lsb_release -a". dat geeft je je huidige versie.

Als het een server betreft, dan kan je Xubuntu 14.04 nog gebruiken tot april 2022. Is het echter je werksysteem, dan kan je absoluut niet meer met 14.04 werken. Mocht je nog dergelijke oude versie hebben, doe dan een nieuwe installatie van de huidige LTS versie, 20.04.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/10/01, 13:41:30 »

Ik denk toch dat ik niets ga risceren en, met behulp van Pjotr,s geweldige en duidelijke site een  nieuwe installatie ga uitvoeren.
Juist, met een beetje moeite beetje en het gebruik van de bovenkamer blijf je lenig van geest en wordt je wel
honderd ! (en hoef je nog maar drie keer een nieuwe installatie te doen  ;) )

Offline aartje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2020/10/01, 13:43:15 »

Juist, met een beetje moeite beetje en het gebruik van de bovenkamer blijf je lenig van geest en word je wel
honderd ! (en hoef je nog maar drie keer een nieuwe installatie te doen  ;) )

Offline jacduy

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2020/10/01, 14:28:43 »
Nav Pjotr; Dit geeft het terminaalvenster, dus toch bruikbaar?

jac@jac-Extensa-5235:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 18.04.5 LTS
Release:   18.04
Codename:   bionic
jac@jac-Extensa-5235:~

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #16 Gepost op: 2020/10/01, 14:35:02 »
Niks aan de hand dus. Om met Colijn te spreken, ga maar rustig slapen. Je kan nog 2 jaar wachten en dan updaten naar 22.04.

Even in aanvulling op de tip van Aartje. Als je HD groot genoeg is, zeg 260Gb, dan zou je 3 partities aan kunnen maken. 2x 20 - 40 Gb voor een besturingssysteem en de rest, 180Gb, voor je data (documenten, foto's). Dan kun je enerzijds switchen naar je oude besturing als je niet meer weet wat je daar voor instellingen had, of delen van je oude instellingen daarvandaan kopiëren. Bijvoorbeeld de instellingen van Thunderbird of Firefox.  Het voordeel is bovendien dat als je je nieuwe systeem aan het inrichten bent, ja altijd je oude systeem achter de hand hebt, mocht je "opeens" iets moeten doen. Denk er maar eens over na.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/01, 15:08:46 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #17 Gepost op: 2020/10/02, 13:53:09 »
Geef in de terminal "lsb_release -a". dat geeft je je huidige versie.

Als het een server betreft, dan kan je Xubuntu 14.04 nog gebruiken tot april 2022. Is het echter je werksysteem, dan kan je absoluut niet meer met 14.04 werken. Mocht je nog dergelijke oude versie hebben, doe dan een nieuwe installatie van de huidige LTS versie, 20.04.
Klopt niet helemaal omdat Xubuntu geen server editie heeft. Installeer je Ubuntu server met daarop de Xubuntu desktop dan heeft het ook niet veel nut want na drie jaar stop de ondersteuning voor de desktop alsnog.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #18 Gepost op: 2020/10/02, 19:45:48 »
Klopt niet helemaal omdat Xubuntu geen server editie heeft. Installeer je Ubuntu server met daarop de Xubuntu desktop dan heeft het ook niet veel nut want na drie jaar stop de ondersteuning voor de desktop alsnog.
Wel als je hem als blokkendoos op bouwt ;) . Maar ja, je gebruikt dan Ubuntu server als basis vaak. Anderszijds kun je je Xubuntu ook ombouwen tot server door bepaalde pakketten er bij te zetten. ;)

We dwalen af merk ik.

Offline jacduy

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2020/10/02, 20:05:49 »
Ik denk dat ik voldoende geinformeerd en geholpe ben..

Wat mij betreft; Allemaal bedankt!

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #20 Gepost op: 2020/10/02, 22:29:56 »
Graag gedaan

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #21 Gepost op: 2020/10/02, 23:27:01 »
Wel als je hem als blokkendoos op bouwt ;) . Maar ja, je gebruikt dan Ubuntu server als basis vaak. Anderszijds kun je je Xubuntu ook ombouwen tot server door bepaalde pakketten er bij te zetten. ;)

We dwalen af merk ik.
Als je een blokkendoos installeert is het geen Xubuntu meer, het is dan gewoon Ubuntu met enkel de Xfce desktop zonder de Xubuntu specifieke tweaaks etc. toegevoegd. Zo gaat dat wel ja.
Sorry voor de afdwaling.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2020/10/03, 06:28:07 »
Xubuntu heeft 3 jaar ondersteuning, en geen 5 jaar, zie xubuntu website. En verzin niks anders.

En degene die zegt zonder updates, en toch blijven gebruiken, je bent niet normaal, als je kijkt naar beveiligen van pc' s, en de problemen die steeds opduiken. Ga maar eens lezen over problemen en waarom er steeds updates komen. Waarom denk je dat linux(of software makers, windows) steeds elke maand een heleboel updates uitgeven, als ze  deze niet hoefde te doen en dus geld besparen dan hadden ze dit dus niet uitgegeven.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #23 Gepost op: 2020/10/03, 09:28:35 »
je bent niet normaal
Ik snap wat je bedoelt, maar de woorden hadden iets anders gekozen kunnen worden. Mensen met een andere mening zijn nog steeds normaal.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2020/10/03, 10:45:25 »
Xubuntu heeft 3 jaar ondersteuning, en geen 5 jaar, zie xubuntu website. En verzin niks anders.

Het merendeel van Xubuntu is UBUNTU en dat heeft wel 5 jaar ondersteuning !.
En die paar kleinigheden kwestie xfce daar zal geen bedreiging uit voorkomen kwestie veiligheid .
Ik ga hier verder niet op in aan gezien het probleempje (vraag) voor de topic starter is opgelost.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.