In hoofdlijnen ben ik het wel met Aartje eens. Toch wat stof tot nadenken. Zeker ook met betrekking tot hetgeen ajjp aan geeft.
Zolang ... je geen louche sites aanklikt kan er niet veel gebeuren.
Het leuke van louche sites is dat ze zich vaak zo goed vermommen, dat je het vaak pas door hebt als je te laat bent. Tenzij je natuurlijk de computer alleen maar gebruikt om naar een paar vooraf bekende sites te gaan. Maar de meesten kijken iets verder dan alleen de site van de bank en van het nieuws. Iemand die zelf Linux op zijn systeem heeft gezet, heeft vaak verder gekeken dan een beperkt aantal sites.
Hackers zijn niet geïnteresseerd in Linux-systemen in het algemeen.
Dat hackers niet in Linux geïnteresseerd zijn heeft er enerzijds mee te maken dat het maar een beperkt percentage computers is dat het gebruikt (m.u.v. servers), maar het heeft er zeker ook mee te maken dat Linux open source is en dat lekken snel worden opgemerkt en gedicht. En dat Linux-gebruikers meestal hun systemen op orde hebben. Wat dat betreft heb je niet veel te duchten.
De levenscyclus of end of live was 17 april 2017 .
Dat klopt wel en niet. Volgens mij zit het zo dat de Xubuntu-specifieke delen tot 2017 onderhouden worden, maar dat de kern, gebaseerd op Ubuntu, wel 5 jaar onderhouden wordt en dus in 2019 is afgelopen. We zijn nu in 2020, dus een update naar 20.04 zou niet helemaal verkeerd zijn. Maar mijn hobby is het ook niet.
En nu we toch weer worden geadviseerd om thuis te blijven, is er nu misschien wat tijd voor te vinden. Zeker als je de computer maar beperkt gebruikt, moet een nieuwe installatie in 2 avonden er op kunnen staan.