FB "nodig" of niet lijkt me een persoonlijke keuze. Hele families houden contact via FB, waar anderen dat niet doen. Weer anderen doen dat weer via Whatsapp, wat ook weer van FB is.
Ikzelf ben tegenstander van veel online zaken. Ik documenteer graag in mijn eigen belang. Maar vaak moet je ergens online klagen en ontvang je niet eens een bevestiging dat de klacht in goede orde ingediend is, en dan achteraf zeggen ze nog dat ze van niets weten.
Veel belangrijke zaken worden niet graag schriftelijk gecommuniceerd. Zelfs niet als je er om vraagt. Maar ik wil belangrijke zaken gewoon deugdelijk gedocumenteerd hebben, want mij schepen ze niet snel af met een loze toezegging waar ze achteraf ineens niets meer van weten (en zie het dan nog maar aan te tonen).
Internetbankieren bijvoorbeeld kon ik niet onderuit.
Toch heb ik me destijds bezwaard. Banken vereisen namelijk dat jouw systeem "veilig" is, en uiteraard is hun systeem "veilig". Tjah, dan kan men zich snel verschuilen achter tekortkoming achter jouw tekortkoming en overgaan tot niet vergoeden, was toen mijn argument terwijl men nog hard riep dat men altijd zou vergoeden. Ondertussen is dat helemaal veranderd naar hoe ik er toen tegenaan keek en wordt online fraude vaak op de klant afgewend.
Maar bij mij komen ze er niet mee weg, want ik heb me toen officieel bezwaard en dat gedocumenteerd, dus ik kan altijd aanvoeren dat ik het er om die reden niet mee eens was en dat zij verantwoordelijk zijn omdat zij mij toch tot dat "onveilige" systeem gedwongen hebben.
Nu waarschuwen banken voor telefonische fishing met het argument dat ze nooit zullen bellen. Maar elke keer als ik inlog wordt mijn telefoonnummer gevraagd
Waarom hebben ze dat nodig, want ze bellen toch nooit?!
En dus krijgen ze het gewoon niet.
Als ze iets van me moeten weten sturen ze maar gewoon een ouderwetse brief.
Zo betaal ik wat tientjes per jaar links en rechts om nog steeds acceptgiro-rekeningen te ontvangen, en dus zonder afschrijvings-machtinging. Het is mijn rekening! Ik bepaal wanneer ik betaal!
In de winkel laat je toch ook niet de winkelier het geld uit je portemonee trekken?!
Zorgverzekering is zo'n mooie. Vanwege particuliere verzekering destijds zit ik al 25 jaar bij dezelfde verzekeraar en de maandrekening moest altijd eind v/d maand betaald zijn. Zo rond de 22-25e.
Nu jaren later is dat dagje voor dagje verschoven en zat het op een bepaald punt zelfs op de 9e dat het betaald moest zijn. Ja dat snap ik ook
want dan hebben ze 5 miljoen keer een half zorgverz.maandgeld meer op hun rekening als liquide middelen. Dat gaat vlug over een half miljard gratis courantcrediet.
Maar ik ben geen bank en hoef zo'n giga bedrijf niet te financieren!
Dus betaal ik als uiterst betrouwbare klant al die jaren lang netjes elke maand zo rond de 22-25e.
Al verschillende keren kreeg ik de incasso-afdeling op me af met felle herinneringen en zo als zou ik "slechte betaler" zijn, maar na uiteenzetting van bovenstaande trekken ze elke keer heel snel hun keutel weer in.
Ondertussen komt geld wat IK tegoed heb steeds later binnen. Als ik dat allemaal zijn gang zou laten gaan door daar maar gemak in mee te gaan zou dat om een niet verwaarloos bedrag gaan wat ik renteloos zou moeten "uitlenen". Ik ben geen bank!
Android, dus dan kom ik niet helemaal om google heen. Maar ik gebruik weinig google diensten maar daarvoor in de plaats prima alternatieven. Ja, zij verzamelen ook wel wat, maar dan komt het in elk geval niet makkelijk allemaal bij elkaar in een dossier.
FB hetzelfde verhaal. Allemaal vergankelijke dienstjes. Ooit was het MSN (na fax), daarna ook ICQ, kwam google er bij. Twitter, wat ook alweer ver voorbij is. Nu weer FB. En wat over twee jaar weer??
Ik benader bedrijven gewoon op de reguliere gangbaar en geaccepteerde wijzes die al lang bestaan en hun efficientie bewezen hebben. Per post of telefonisch. En zo ben ik ook bereikbaar. En zelfs met telefonisch ben ik selectief (zoals het voorbeeld hierboven) want nergens in de wet staat dat je over telefoon of email, laat staan over FB moet beschikken.
En daarmee voldoe ik aan de wettelijke eisen rondom bereikbaarheid.
Waarom ik dit soort voorbeelden even aanhaal... Je vraag, "nodig" ?? ...
Ik doe
alle belangrijke zaken nog steeds allemaal schriftelijk. En ik moet zeggen dat het me verbaasd dat het nog steeds zo goed vol te houden is.
Levert soms wat verbaasde gezichten op en een enkele keer proberen ze je te dwingen, maar dat is dan hun probleem en tot nog toe halen ze altijd bakzeil.
Dit is hoe ik er in sta. Doe ermee wat je wilt.