De iconen in je menu en op je starter komen overeen met kleine tekstbestanden, met de .desktop extensie, die in bepaalde folders staan. Als je programma zelf geen .desktop bestand installeert, dan kan je dat zelf nog doen. Ubuntu heeft daar geen grafisch gereedschap voor aan boord. Je kan dat echter gemakkelijk door zelf een bestandje aan te maken onder .local/share/applications in je home folder. .local is een verborgen folder die je enkel ziet als je "Toon verborgen bestanden" aanzet. Het gaat vlug als volgt:
• Maak een bestandje aan en open het in de teksteditor
gedit ~/.local/share/applications/mijn_nieuw_programma.desktop
In plaats van "mijn_nieuw_programma" geef je natuurlijk beter de naam van het programma mee. Als je een andere tekst editor gebruikt, vervang dan "gedit" (vb. nano, xed, leafpad, ....)
• Plak volgende informatie in het tekstbestand: dat is het minimum om een werkende starter te hebben met passend icoon.
[Desktop Entry]
Type=Application
Name=Mijn programma
Exec=Pad naar uitvoerbaar bestand of naam ervan als het in je pad staat
Icon=Pad naar icoon of naam als het in een standaard iconenfolder staat
De gegevens na Name=, Exec=, en Icon= pas je aan naar je situatie. "Name" is wat verschijnt als onderschrift van het icoon, "Exec" is het commando om het programma op te starten: dat kan een volledig pad zijn, vb "/home/pomba/bin/urh", of enkel de naam van het programma ("urh") als je het ook zo aan de terminal kan opstarten (m.a.w., het bevind zich in een folder die in het zoekpath (PATH) staat). "Icoon" is de naam van een icoon, of de volledige pathnaam van een .svg of .png bestand dat je als icoon wil gebruiken. Laat je dit weg, dan wordt een generiek icoon getoond.
• Bewaren en editor afsluiten. Het nieuwe icoon moet binnen enkele seconden door je menu opgepikt worden.