Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux driver of Fabrieks driver?? Ivm School wifi  (gelezen 8124 keer)

Linux driver of Fabrieks driver?? Ivm School wifi
« Gepost op: 2020/09/17, 14:41:37 »
Wifi werkt op school, maar inloggen duurt soms erg lang (tot +10 minuten).
Er wordt gebruik gemaakt van het leraren-wifi-netwerk omdat het leerlingennetwerk vaker problemen geeft, bv ook vaker bij niet win tablets (blijkbaar volgens ict? en leerlingenervaringen).

Ter aanvullende informatie. Op alle andere wifi netwerken (en hotspots) zijn er nog geen problemen geweest zoals op school wel.

Wat kan ik voor de wifi het beste instellen? De Linux driver of de Fabrieks driver?
Wat is jullie ervaring wat meestal het beste werkt?
« Laatst bewerkt op: 2020/09/18, 14:06:08 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Joshua Orbit

• Gast
Re: Linux driver of Fabrieks driver??
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/17, 14:50:10 »
Wifi werkt op school, maar inloggen duurt soms erg lang (tot +10 minuten).
Er wordt gebruik gemaakt van het leraren-wifi-netwerk omdat het leerlingennetwerk vaker problemen geeft, bv ook vaker bij niet win tablets (blijkbaar volgens ict? en leerlingenervaringen).

Ter aanvullende informatie. Op alle andere wifi netwerken (en hotspots) zijn er nog geen problemen geweest zoals op school wel.

Wat kan ik voor de wifi het beste instellen? De Linux driver of de Fabrieks driver?
Wat is jullie ervaring wat meestal het beste werkt?

Mijn ervaring (ik ken niet alle hardware en alle platformen) leert me dat i.g.v. een generische driver (een Linux kerneldriver dus) zelden een alternatief aangeboden wordt in Ubuntu . Toch in sommige gevallen is de fabrieksdriver ook meteen de enige die zal werken met bepaalde hardware (Broadcom is de meest gekende fabrikant denk ik ) en IS er geen Linux generisch alternatief.

Dus zeer zelden zal je dat *kunnen* voorhebben dat iets generisch werkt én een fabrieksalternatief zal aangeboden worden.
Ook Ralink etc Qualcom zijn fabrieksdrivers zonder generische vorm.

« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/17, 14:58:07 »
Zou ik even moeten nakijken, maar inderdaad is het volgens mijn herinnering broadcom, en staat hij nu ook op die fabrieksdriver.

Ik spreek je ervaringen niet tegen en ik zou het nog even moeten dubbelchecken (nu niet achter die laptop) .... maar onder de drivers zag ik er twee staan en kan ik dus ook kiezen voor de linux versie. Volgens mij heb ik dat zelfs hier in huis al eens geprobeerd en werkte deze gewoon.
En in dat geval heb ik een keuze, vanwaar mijn vraag welke dan naar verwachting de best werkende optie zou zijn om te kiezen. Tot nog toe werkten linux drivers voor wifi ook altijd prima.

Ik ben ook nog zoekende of de hapering in onze wifi zit (in elk geval niet op andere wifi spots), op school, of de combinatie van beiden.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 15:00:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/17, 15:14:52 »
Broadcom, terug als voorbeeld, stelt voor NIEMAND haar drivers 'vrij' . Dat is Closed Source know-how om een tweak misschien te maken op een identieke hardware van een Taiwan's bedrijfje waardoor Broadcom sneller is in data-handling.

Leg een Qualcom, een Ralink en een Realtech visueel naast elkaar (de kaartjes) en ziet 0,0 verschil ; toch zal Qualcom ook sneller data behandelen dan de Realtech ..... door software in te spelen op de hardware. Closed Source Qualcom dus, en een generische driver vanuit Linux voor Realtch . Afhankelijk van de leeftijd kan Closed Source toch omgezet worden naar Open Source (wat Linux vooral om gaat) en aldus generisch aangeboden.

Maar als je kan kiezen : Closed Source fabriek is stukken beter dan de generische parallel (denk aan Intell WiFi iwlwifi en de inzakkende internetsnelheden . Waar bergen tips en trucs ontstaan, en waar niemand een antwoord heeft : slechte open Source driver dus)

« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/17, 15:25:34 »
Ik kan het even niet helemaal goed volgen, maar dat komt denk ik omdat ik met meerdere dingen tegelijk bezig ben.
Dat fabrieksdrivers vaak/meestal niet open source zijn (en nog weleens niet mee updaten) is mij bekend.

Dus eigenlijk zeg je als ik het goed begrijp, gewoon proberen dan maar welke het beste werkt?

ik zou het nog even moeten dubbelchecken (nu niet achter die laptop) .... maar onder de drivers zag ik er twee staan en kan ik dus ook kiezen voor de linux versie. Volgens mij heb ik dat zelfs hier in huis al eens geprobeerd en werkte deze gewoon.

Inmiddels de laptop even opgestart zodat ik de juiste info kan verstrekken. Zie afbeelding voor verdere details.
Het is inderdaad broadcom en inderdaad heb ik een keuzemogelijkheid.
Broadcom uit gezet, laptop herstart, en zoals je in de afbeelding hieronder kunt zien blijft er gewoon wifi beschikbaar, en als internetverbinding werkt.
Maar eens even kijken wat dit gaat opleveren.

Ondertussen blijf ik open staan voor antwoord op mijn vraag naar ervaringen rondom de beste keuzeoptie.
Ik moet dit van onze kant even uitgesloten hebben voordat ik met de ICT in overleg ga dat het waarschijnlijk toch echt bij hun wifi ligt.  =D
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 15:31:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/17, 15:32:59 »
Uhm. Kan het ook nog zijn dat er in die broadcom driver iets met de 802.11 standaard niet goed gaat?
- I ♥ Linux -

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/17, 15:45:38 »
Uhm. Kan het ook nog zijn dat er in die broadcom driver iets met de 802.11 standaard niet goed gaat?

Even een vraag eerst: heb je tijdens de installatie van 20.04 internet gebruikt en heb je 'programmatuur van derden ' aangevinkt om ineens mee te installeren (en eventueel ook updates etc ) ?

Geen eens de output van inxi -Fxmz of kijk zelfs eens in het onderdeel Network wat daar verteld wordt.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 16:05:42 door Joshua Orbit »

« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/17, 16:11:02 »
Even een vraag eerst: heb je tijdens de installatie van 20.04 internet gebruikt en heb je 'programmatuur van derden ' aangevinkt om ineens mee te installeren (en eventueel ook updates etc ) ?

Klopt. Doe ik altijd. Vaak handig als linux voor iets geen driver beschikbaar heeft waardoor bepaalde hardware niet werkt. Zo verlopen mijn installaties altijd prima.

Geen eens de output van inxi -Fxmz of kijk zelfs eens in het onderdeel Network wat daar verteld wordt.

Ga ik nu doen. En ik ga zo ook een testje doen op een 802.11 netwerk of dat onder de linux driver werkt.
Tot zo.
- I ♥ Linux -

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/17, 16:17:35 »

Klopt. Doe ik altijd. Vaak handig als linux voor iets geen driver beschikbaar heeft waardoor bepaalde hardware niet werkt. Zo verlopen mijn installaties altijd prima.

Ga ik nu doen. En ik ga zo ook een testje doen op een 802.11 netwerk of dat onder de linux driver werkt.
Tot zo.

In dat geval is de Broadcom driver vanuit het internet automagisch mee geïnstalleerd. Zonder twijfel .
In de ISO kunnen al Broadcom drivers aanwezig zijn. Niet allemaal maar toch (het nieuwste van het nieuwste je kent het wel) . Toch moet je via de optie Software van Derden werken om het ook fysiek geïnstalleerd te hebben.

Ben benieuwd wat de output gaat vertellen ; kopieer en plak het zeker , andere forumleden en gasten kunnen misschien ook leren van dit. Test het vooral bij die 'generische' driver dus niet wat de app extra drivers u vertelt (ik vermoed een foutje, een glitsh van die app = niet de eerste keer hoor ;) )
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 16:22:40 door Joshua Orbit »

« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/17, 16:31:53 »
Net testje gedraaid en ik draai nu dit gewoon op een 802.11 wifi. Dat het daaraan nog zou kunnen liggen is bij deze dus uitgesloten.
Ik kom dan ook tot de conclusie dat het dan vrijwel zeker bij school moet liggen.
Tenzij ... 802.11 onder broadcam-driver niet goed werkte en het daaraan gelegen heeft. In dat geval zou het dan nu wel moeten werken, en dat weet ik morgen.
In elk geval werkt deze laptop op allerhande wifi-spots gewoon goed.

Ben benieuwd wat de output gaat vertellen ; kopieer en plak het zeker , andere forumleden en gasten kunnen misschien ook leren van dit.

Dat gezegd hebbende. Bij deze de uitslag. Mocht daarin toch nog iets vreemds staan dan hoor ik het graag.

$ inxi -Fxmz
System:    Host: ************ Kernel: 4.15.0-112-generic x86_64
           bits: 64 gcc: 7.5.0
           Desktop: Gnome 3.28.4 (Gtk 3.22.30-1ubuntu4)
           Distro: Ubuntu 18.04.5 LTS
Machine:   Device: laptop System: Dell product: Latitude E6420 v: 01 serial: N/A
           Mobo: Dell model: 0K0DNP v: A02 serial: N/A
Network:   Card-1: Intel 82579LM Gigabit Network Connection (Lewisville)
           driver: e1000e v: 3.2.6-k port: 4080 bus-ID: 00:19.0
           IF: eno1 state: down mac: <filter>
           Card-2: Broadcom and subsidiaries BCM4313 802.11bgn Wireless Network Adapter
           driver: bcma-pci-bridge bus-ID: 02:00.0
           IF: wlp2s0b1 state: up mac: <filter>
- I ♥ Linux -

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/17, 16:39:45 »
subsidiaries BCM4313  dat is de niet-vrije driver van Broadcom ...... ik neem aan dat dit de test was met je werkende 'generische driver ' ? Het is dus wel degelijk een Broadcom driver en geen generische dan. Dus de app extra drivers is mis !

« Reactie #11 Gepost op: 2020/09/17, 16:59:05 »
Ok. Thanks.
Dan nog werken alle soorten wifi-verbinding (getest) en is het vreemd dat het dan op school net niet werkt.

Is het eventueel nog mogelijk deze drijver om te zetten naar ubuntu driver? Of heeft dat geen toegevoegde waarde?
- I ♥ Linux -

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2020/09/17, 17:03:40 »
Ok. Thanks.
Dan nog werken alle soorten wifi-verbinding (getest) en is het vreemd dat het dan op school net niet werkt.

Is het eventueel nog mogelijk deze drijver om te zetten naar ubuntu driver? Of heeft dat geen toegevoegde waarde?

1) Het kan zijn dat het netwerk van de school een probing doet op Windows en wacht op een respons ("ja dit is Windows ") ook om te vermijden dat met een Kahli-Linux het ganse netwerk wordt platgegooid. Ook voor Android, Google, is een dergelijke probing een verhoging in het veiligheidsprotocol van dat netwerk en mogelijk dan op om dat netwerk te gaan. Het is niet gewoon IP - IP connecting het is protocolair connecten, en volgens mij moet de school Linux in dat protocol toevoegen. Maar ...... zoals gezegd met een Kahli-Linux gooi je tegelijk de boel plat.

2) Je kan deze driver onmogelijk Open Source krijgen ..... (fabrieksgeheim van Broadcom dat eigenaar blijft van de software en u alleen het gebruiksrecht, gratis, gunt)
Je kan proberen om via een generische (een echte dan) dongle te werken en zo alsnog een test te doen. Die dongles van de Action (Maxxton of zoiets) van 5€ zijn daar prima voor. Maar ik vrees dat het de Linux is op het schoolnetwerk dat niet is toegelaten of vergeten is om toe te voegen aan het protocol.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 17:07:58 door Joshua Orbit »

« Reactie #13 Gepost op: 2020/09/17, 18:13:38 »
2) Ok. Prima. Hij werkt naar behoren.
Toch heb ik zoals je in de eerdere afbeelding kunt zien iets uit gezet. Dan heb ik toch de originele driver uit gezet? Of begrijp ik het verkeerd?

1) Dat is dan het probleem van school. =D Zij moeten toegang bieden zonder win te vereisen. En deugdelijk, want het werkt wel maar niet naar behoren.

Ik kijk even hoe het nu gaat. Ik heb een hoop zaken al uitgesloten (alles werkt gewoon).
En mocht dit nog verder een probleem zijn dan ga ik in gesprek met school.

Bedankt voor je hulp! :thumbsup:
- I ♥ Linux -

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2020/09/17, 19:25:46 »
2) Ok. Prima. Hij werkt naar behoren.
Toch heb ik zoals je in de eerdere afbeelding kunt zien iets uit gezet. Dan heb ik toch de originele driver uit gezet? Of begrijp ik het verkeerd?

Je kan inderdaad de driver afvinken (niet gebruiken kiezen) maar pas met een restart zal blijken of je WiFi nog werkt of niet. Indien niet, een generische dongel nemen of bedraad even internet aansluiten, en opnieuw de Broadcom driver installeren (en downloaden) . De driver gaat er volledig af bij de restart van je computer, vandaar dat je hem dan opnieuw moet installeren.
Maar maak er geen puinhoop van ..... als het werkt laat het dan ook gewoon werken ;)

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2020/09/17, 21:34:21 »
Standaard staan de WiFi instellingen op Amerikaans.
Dit is op diverse manieren in te stellen maar simpelst vind ik:
/etc/default/crda
aanpassen,

REGDOMAIN=NL

daarna een reboot.
standaard is REGDOMAIN= leeg gelaten.

Andere mogelijkheid schakel (tijdelijk) IPv6 uit bij de WiFi instellingen.
Nog een, stel (tijdelijk) vaste DHCP adressen in bijv. 8.8.8.8 , 1.1.1.1 , 9.9.9.9

Test ze........
« Laatst bewerkt op: 2020/09/17, 21:37:51 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2020/09/17, 21:47:21 »
Standaard staan de WiFi instellingen op Amerikaans.
Dit is op diverse manieren in te stellen maar simpelst vind ik:
/etc/default/crda
aanpassen,

REGDOMAIN=NL

daarna een reboot.
standaard is REGDOMAIN= leeg gelaten.

Leuke tip en ook een goede voor mij ; ik woon in Hongarije en ondanks goede upgrades laadden mijn webpagina's maar erg traag. Nu heb ik dat veranderd in REGDOMAIN=HU  en dat was een schot in de roos .... Maar of het voor partyrabbit een oplossing is met zijn schoolnetwerk ??

« Reactie #17 Gepost op: 2020/09/18, 14:01:35 »
Je kan inderdaad de driver afvinken (niet gebruiken kiezen) maar pas met een restart zal blijken of je WiFi nog werkt of niet.

Dat is wat ik hierboven omschreef en met dat plaatje liet zien.
Driver afgevinkt, herstart, en alles werkt prima naar behoren. Alle testjes incl de 802.11 (hoogstwaarschijnlijk op school) zijn van daarna en deden het allemaal prima.

Vandaag later uit school zal ik mogelijk horen hoe het vandaag vergaan is en of dat iets geholpen heeft.

Leuke tip en ook een goede voor mij ; ik woon in Hongarije en ondanks goede upgrades laadden mijn webpagina's maar erg traag. Nu heb ik dat veranderd in REGDOMAIN=HU  en dat was een schot in de roos .... Maar of het voor partyrabbit een oplossing is met zijn schoolnetwerk ??

Die tip ga ik zeker even onthouden en indien nog problemen dan toepassen/testen.

Het probleem is dat ik zelf dat soort testen niet kan doen, want ik kan niet op school gaan zitten (zijn pubers niet zo blij mee =D terecht).
Ik kan dus hooguit thuis uitsluiten dat gangbare wifi-spot systemen werken, en op school ben ik afhankelijk van terugkoppeling.
Indien het probleem blijft bestaan zal ik even zelf contact opnemen met de ict-er. Hopelijk de juiste ict-er, want kid heeft wifi eerder zelf in moeten stellen "vanwege Linux" (kleine dus breder ervaren als de ict-er? LOL)
Want het kan niet zo zijn dat één kind 10+ minuten over inloggen doet. Daar mag school gewoon voor werkende wifi zorgen (zonder win verplichtingen).

Voor wie er in geinteresseerd is: Verder verloopt alles vlekkeloos met Linux op school en alle leerlingensystemen (magister, zermelo, office online. Alleen teams vindt nog via telefoon en tablet plaats).
« Laatst bewerkt op: 2020/09/18, 14:04:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Re: Linux driver of Fabrieks driver?? Ivm School wifi
« Reactie #18 Gepost op: 2020/09/18, 15:04:22 »
Vandaag ging het helemaal niet lekker, dus ik heb de broadcom maar weer aangevinkt. Ook weer vreemd, want gisteren verliepen alle testjes hier prima.
Er gaat nu een email naar ICT.

Wat ik nog vergat te informeren. Er wordt al ingelogt op een alternatieve wifi, want eduroam werkt al helemaal niet.
- I ♥ Linux -

« Reactie #19 Gepost op: 2020/09/18, 16:15:52 »
Reactie.
School kiest er bewust voor om in eduroam gebruik te maken van 5G, zonder de optie van 2.4G.
TP-link Archer T2U Nano is geopperd als oplossing. Is dat eventueel een werkende optie? Al vind ik het een onzinnige oplossing om wifi te gaan kopen bij een prima laptop met prima werkende wifi.

@Ron Jij als expert hierin. Mag dit?? Mag een school zo afwijken van de mogelijkheden van een gestandaardiseerde IEEE 802.11 protocol?
« Laatst bewerkt op: 2020/09/18, 16:24:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #20 Gepost op: 2020/09/18, 16:33:59 »
Reactie.
School kiest er bewust voor om in eduroam gebruik te maken van 5GHz, zonder de optie van 2.4GHz.
TP-link Archer T2U Nano is geopperd als oplossing. Is dat eventueel een werkende optie? Al vind ik het een onzinnige oplossing om wifi te gaan kopen bij een prima laptop met prima werkende wifi.

@Ron Jij als expert hierin. Mag dit?? Mag een school zo afwijken van de mogelijkheden van een gestandaardiseerde IEEE 802.11 protocol?
Helaas ben ik geen expert voor dit onderwerp :lol:
Deze adapter kost momenteel € 14.95 (ex porto) bij mijn leverancier, is het de moeite om je druk te maken?
Of deze adapter out-of-the-box werkt onder Ubuntu (of andere Linux) is een kwestie van uitzoeken denk ik.

ps: De rode letters even toegevoegd, omdat 5Ghz heel iets anders is dan 5G, die verwarring moeten we niet willen.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2020/09/18, 16:47:43 »
TP-Link Archer T2U AC600 is a USB WiFi stick for wireless connections to 802.11ac standard. Bus 002 Device 004: ID 148f:761a Ralink Technology, Corp. and is based on the MediaTek MT7610U chipset. Until now there is no driver support for this chipset in the Linux kernel.

Bericht uit 2017, ergens wel gelezen dat daaraan gesleuteld wordt maar of dat al werkend is???

Zelf heb ik goede ervaringen met een op rtl8811cu gebaseerde WiFi stick:
(de middelste Black need driver €2,80 verzending €2,13 meestal binnen 14 dagen binnen )
https://nl.aliexpress.com/item/32963433466.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.118b4c4dks6H2x
werkt met deze driver:
https://github.com/brektrou/rtl8821CU
Haalt makkelijk de 250 Mbps van Ziggo
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2020/09/18, 16:53:19 »
Heb zelf Asus N14 gekocht. Werkt super. zie ook https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108116.msg1050444#msg1050444 #38
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #23 Gepost op: 2020/09/18, 16:53:30 »
Deze adapter kost momenteel € 14.95 (ex porto) bij mijn leverancier, is het de moeite om je druk te maken?

Ja. Want hoe lang denk jij dat een extern dongeltje heel blijft bij een brugwup? Dan kan ik meteen wel een dozijntje bestellen, en dan nog hopen dat we het daarmee 5 jaar redden.

Helaas ben ik geen expert voor dit onderwerp :lol:

Jij weet toch wat er wel of niet vereist mag worden?
Wij voldoen aan de 802.11 standaard. Mogen ze dan ook nog 5Ghz eisen? Waarbij tegelijkertijd ook win vereist wordt?
- I ♥ Linux -

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #24 Gepost op: 2020/09/18, 17:14:45 »
Waarbij tegelijkertijd ook win vereist wordt?
Nee, Win mogen ze niet eisen, ze mogen wel een functionaliteit eisen, b.v. dat de software moet kunnen werken met bepaalde open standaard formaten.
Ze zijn ook verplicht om naar de leerlingen te communiceren in een open standaard.
Maar ....... het kan zijn, dat er speciale software gebruikt wordt, die alleen onder Windows werkt, dan heb je weer een strijdpunt.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.