Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openshot DVD exporteren  (gelezen 1700 keer)

Offline wolfke

  • Lid
Openshot DVD exporteren
« Gepost op: 2020/08/31, 12:14:52 »
Ik ben beginner met Openshot op ubuntu.
Ik heb hier al wat zitten lezen, maar snap het toch niet goed.
ik heb met Openshot een mp4-film gemaakt, welke stappen moet ik doorlopen om deze op DVD te zetten zodat hij door alle dvd-spelers gelezen kan worden?
Ik had al geprobeerd om die in Openshot weg te schrijven in formaat .DVD, maar als ik dat afspeel met VLC is er geen klank bij. Ik ben beginner met Openshot op ubuntu.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Openshot DVD exporteren
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/31, 14:23:18 »
Hoi Wolfke,

Je hebt al een mp4 weten te maken. Mooi! Maar waarom zou je die dan nog op een DVD willen schrijven? Dat is een totaal andere techniek en zwaar verouderd. Je kan natuurlijk wel het mp4 bestand op de DVD zetten, maar waarom zou je? Om je film aan iemand anders te laten zien?

Ja, dat kan natuurlijk. Maar handiger is dan om hem op Youtube te zetten en de link naar je belangstellenden te sturen per email. Of - als je Youtube niet (of nog niet) wilt gebruiken - hem via Wetransfer te uploaden en de gekregen link ook weer per email te versturen. De ontvangers van de link hebben dan een week om de mp4 te dowloaden.

Mocht je ooit bij een film en videoclub  terecht komen, dan kan je daar met een usb stick met je mp4 ook uitstekend uit de voeten.

Tip: kijk eens rond op Youtube naar anderen met video's in jouw interesse. Het is gewoon leuk om te doen.

groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openshot DVD exporteren
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/31, 14:40:13 »
Inderdaad, vraag je eerst af of het echt nodig is er een DVD van te maken. De kwaliteit van een DVD is heel wat geringer dan van een mp4 filmpje. Een klassiek en eenvoudige programma's om video om te zetten naar DVD is Devede. Zelf deed ik dat heel lang geleden met DVDAuthor, maar daarvoor moet je vooraf je video zelf omzetten naar het geschikte DVD formaat (mpeg2). Dat kan je rechtstreeks vanuit OpenShot doen, via dezelfde weg als waarmee je nu een mp4 hebt uitgeschreven.

Offline wolfke

  • Lid
Re: Openshot DVD exporteren
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/31, 17:54:25 »
Ik wil dit doen voor de kleinkinderen, die hem moeten kunnen afspelen op een gewone DVD-speler op een gewone TV. Uiteraard hou ik dat mp4 ook bij.  Ik zal eens zien wat ik met Devede kan doen.

Offline wolfke

  • Lid
Re: Openshot DVD exporteren
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/01, 14:51:25 »
het lukt niet.
DeVeDe schijnt het hele proces goed af te werken, maar uiteindelijk blijft de DVD blanco. DVD Flick  stopt met errors voordat hij de DVD begint te schrijven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openshot DVD exporteren
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/01, 16:25:03 »
Ik zou DeVeDe de DVD laten uitschrijven als een ISO bestand (kan tot 4.6 GB in beslag nemen, je moet dus voldoende vrije ruimte hebben) en dan de ISO met een branderprogramma op DVD zetten.

Re: Openshot DVD exporteren
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/01, 16:33:17 »
Ik doe ook altijd gewoon eerst de ISO file aanmaken met DeVeDe.
Daarna bekijk ik deze met VLC of alles werkt zoals o.a. de navigatie met de menu's.
Als alles in orde blijkt dan brand ik de DVD met K3b.
Ben je zeker dat de TV of DVD speler geen video's kan afspelen van USB want dat geeft nog altijd de beste kwaliteit.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline wolfke

  • Lid
Re: Openshot DVD exporteren
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/01, 19:07:49 »
neen, mp4 speelt hij niet af. Via iso bestand heb ik nog niet geprobeerd. Is met K3b de tussenstap via iso nodig?
« Laatst bewerkt op: 2020/09/01, 19:19:03 door wolfke »

Offline jolo

  • Lid
Re: Openshot DVD exporteren
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/02, 06:49:46 »
Een andere programma die je zou kunnen proberen, om mp4 te converteren naar dvd formaat is winff sudo apt install winff [Enter]

In winff selecteer je bij "Converteren naar:" DVD. En bij "Voorinstelling"zou je bijvoorbeeld kunnen selecteren "PAL DVD Fullscreen" of "PAL DVD Widescreen" Afhankelijk van de mogelijkheden van de TV.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openshot DVD exporteren
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/02, 08:42:57 »
@jolo, daarmee krijg je een mpeg2 bestand, maar nog geen DVD.

Offline wolfke

  • Lid
Re: Openshot DVD exporteren
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/02, 19:46:02 »
ik heb nog eens geprobeerd met Power Director op windows en het branden werkt nog. Dus, ik monteer op Ubuntu met Openshot en brandt dan op windows met Power Director.  Openshot werkt niet op windows: die ligt in de clinch met Supernova. En zo is het altijd iets. :(