Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: config aanpassen in Tails  (gelezen 1180 keer)

Offline peer

• Lid
config aanpassen in Tails
« Gepost op: 2020/08/27, 16:52:11 »
Ik heb een Logitech Marble trackball. Om deze te kunnen gebruiken voeg ik in het bestand /usr/share/X11/xorg.conf.d/40-libinput.conf een aparte sectie toevoor de Marble trackball. Werkt prima. Echter ik maak ook wel eens gebruik van de live0usb van Tails. Hierin is het niet mogelijk om deze configuratie voor de Marble trackball toe te voegen.

Maar vandaag is het via een omweg toch gelukt. Ik heb dit gedaan met de informatie op de pagina: https://blog.sleeplessbeastie.eu/2012/05/27/how-to-modify-squashfs-image/
Dit heb ik gedaan:
1. mount Tails met gnome-disks
2. open de map /media/<user>/Tails/live/
3. kopieer het bestand filesystem.squashfs naar een lege map op de pc
4. open de terminal in deze map als root.
5. geef het commando: unsquashfs filesystem.squashfs.
    Er wordt nu een nieuwe map gemaakt genaamd squashfs-root/.
6. Open de map squashfs-root/.  Hierin zie je systeembestanden van Tails.
7. Ga naar de map ./usr/share/X11/xorg.conf.d/ en bewerk het bestand 40-lininput.conf.
8. Ga weer naar de bovenste map waar het bestand filesystem.squashfs staat.
9. geef nu het volgende commando: mksquashfs squashfs-root/ filesystem.squashfs -noappend -always-use-fragments
10 kopieer het nu aangepaste bestand weer terug naar map /media/<user>/Tails/live/

Als ik nu de usbstick weer start dan werkt de Marble trackball in Tails op dezelfde manier als in mijn normale  debian os.
Ik heb ook geprobeerd om een iso-file rechtstreeks aan te passen door Isomaster te gebruiken om het filesystem.squashfs te vervangen door een gemodificeerd bestand maar dit leverde een non-bootable iso op.
Het is een lastig proces maar het kan dus wel.

Offline Tom

• Lid
Re: config aanpassen in Tails
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/27, 18:16:28 »
 Logitech Marble trackball ik heb die ook zins 2008 maar ik heb niks moeten aanpassen (xubuntu)  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline peer

• Lid
Re: config aanpassen in Tails
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/27, 22:30:02 »
De Marbles trackball werkt gewoon onder Linux. Maar je kan de knop acties aanpassen. Heb ik jaren geleden ontdekt na googlen en de trackball werkt gewoon fijner als je de configuratie aanpast.