Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeldscherm resololutie  (gelezen 292 keer)

Beeldscherm resololutie
« Gepost op: 2020/08/24, 09:55:38 »
Op mijn Fujitsu laptop kan ik kiezen uit meer dan 15 beeldschermresoluties.
Nu heb ik mijn zus zo ver gekregen Xubuntu te installeren op een 16 inch laptopje en tot mijn verbazing is er meer één beeldschermresolutie beschikbaar en nu zit ze dus met te kleine letters, pictogrammen en moet alles uit de kast getrokken worden om het allemaal wat leesbaar te maken.
Zoeken naar extra stuurprogramma's levert geen extra stuurprogramma's op. Hoe kan dat?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/24, 09:57:53 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeldscherm resololutie
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/24, 10:34:57 »
Je zal toch beter eens aangeven welke de resolutie is, en welke grafische kaart hier aanwezig is.

Je moet niet noodzakelijk "alles uit de kast trekken". Dikwijls is het verhogen van de font scaling in Gnome Tweaks voldoende. Zit je op een hoge resolutiescherm, dan moet de scaling (Settings - Display) naar 200%. Dat wordt normaal gezien automatisch ingesteld, dus waarschijnlijk gaat het hier niet om een UHD scherm.

Re: Beeldscherm resololutie
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/24, 14:59:59 »
Wordt aan gewerkt. Maar als ik bij mijzelf in de terminal de opdracht geef, wordt ik nog niet veel wijzer over de schermresolutie mogellijkheden:

polleke@polleke-LIFEBOOK-E754:~$ sudo lshw -numeric -C display
[sudo] wachtwoord voor polleke:
  *-display                 
       description: VGA compatible controller
       product: 4th Gen Core Processor Integrated Graphics Controller [8086:416]
       vendor: Intel Corporation [8086]
       physical id: 2
       bus info: pci@0000:00:02.0
       version: 06
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
       configuration: driver=i915 latency=0
       resources: irq:33 memory:f0000000-f03fffff memory:e0000000-efffffff ioport:3000(size=64) memory:c0000-dffff
polleke@polleke-LIFEBOOK-E754:~$

Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeldscherm resololutie
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/24, 15:14:23 »
Resolutie vind je in je instellingenscherm, of kan je zien in de uitvoer van xrandr | grep current
. Nu sprak ik over Gnome Tweaks, dat is voor standaard Ubuntu, maar ook in Xubuntu 20.04 kan je de lettergrootte bijstellen en de schaalfactor: die versie is ook gebaseerd op GTK3 en kan beter met hoge resolutieschermen overweg.

Citaat
Zoeken naar extra stuurprogramma's levert geen extra stuurprogramma's op. Hoe kan dat?
Die vraag is hier vorige week al voorbij gekomen: dan ben je de tweede. Het zou kunnen dat hier een bugje speelt.

Re: Beeldscherm resololutie
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/24, 15:29:04 »
OK, dank voor deze aanvullende informatie. Probleem is al opgelost. Zus lief heeft achteraf gezien meer dan vijftien keuzen uit schermresoluties.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen