Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hp smart tank printer/ scanner  (gelezen 2042 keer)

Offline wilfried

• Lid
hp smart tank printer/ scanner
« Gepost op: 2020/08/23, 21:31:16 »
Ik heb bij de Aldi een prachtige Hp smart tank wireless 455 printer/ scanner gekocht
Na heel wat gestoei (dit ben ik bij printers van Hp niet gewend) heb ik hem eindelijk aan het printen gekregen. maar de scanner krijg ik niet aan de gang.
Ik heb Hplipp gui standaard geinstalleerd staan  ( versie 3.20.3 via synaptic geinstalleerd)
Op de website van hp heb ik nog even gezocht naar de nieuwste versie van hplipp (3.20.6) maar die schijnt tot ubuntu 1910 te gaan
weet iemand hoe ik deze printer én scanner aan de gang krijg of is het gewoon een kwestie van afwachten tot hp lipp is bijgewerkt tot 20 04 óf is deze printer onder ubuntu 2004 niet ondersteund
ik zie in een lijs van hp wel bij ondersteunde printer smart tank 450 staan.
 weet iemand een oplossing voor mij
ik heb overigens de printer via usb verbonden met de pc
« Laatst bewerkt op: 2020/08/23, 21:41:38 door wilfried »

JorisC

• Gast
Re: hp smart tank printer/ scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/23, 23:11:36 »
Printen en scannen zijn twee verschillende apparaten  ook al is het maar één toestel .
Moest je nog geen scansoftware geinstalleerd staan hebben installeer dan Xsane
Open een terminalvenster en typ

sudo apt updatesudo apt install xsaneStart de applicatie en laat eens weten of de scanner door xsane gevonden werd .
Citaat
Op de website van hp heb ik nog even gezocht naar de nieuwste versie van hplipp (3.20.6) maar die schijnt tot ubuntu 1910 te gaan

Waar staat dat te lezen ?
https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/gethplip
« Laatst bewerkt op: 2020/08/23, 23:24:06 door JorisC »

Offline Phil II

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/24, 05:17:03 »
.....
 weet iemand een oplossing voor mij
ik heb overigens de printer via usb verbonden met de pc
“ les conseilleurs ne sont pas les payeurs “ zegt mijn vriend Frans ( de raadgevers zijn niet de betalers ) ...
ik werk , na Xsane uitgeprobeerd te hebben ( geen commentaar ) , nu met VueScan van Hamrick Software ...
de standaard editie kost U éénmalig 29,95 euro
mijn printertype  : HP-Laserjet Pro -MFP-M129-134
« Laatst bewerkt op: 2020/08/24, 05:23:22 door Phil II »

Offline jolo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/24, 06:51:31 »
Check eerst of de scanner correct wordt herkend door terminalvenstercommando scanimage -L [Enter]

Daarna pas probeer je de grafische scan applicaties, zoals Simple Scan.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/24, 13:22:02 »
sudo apt install hplip-gui

Laat de setup even lopen en kijk of er een extra plugin wordt aangeboden. Installeer deze dan ook .

Test je scanner op werking met SC (Simple Scan) .

Als alles goed werkt kan je de hplip-gui verwijderen met sudo apt remove hplip-gui

Zo moet ik het toch doen met mijn HP Officeject .......

Offline wilfried

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/24, 13:25:08 »
dank voor alle reacties
de printer wordt herkend en xsane en standaard scan progje
die met alle ander hp priters en scanners welke ik heb gehad of bij vrienden van me zonder problemen idd soms via hp een extra toevoeging te downloaden maar dat verliep tot nog toe vlekkeloos
echter deze printer scanner lijkt weerbarstiger niet.
de info over tot welke ubuntu versie hplipp is bij gewerkt staat op deze plek https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/downloads
ik krijg overigen de melding op het moment van "scan maken" bij scannen dat de verbinding met de scanner ondanks dat hij hem wel degelijk ziet niet gemaakt kan worden. 

Offline wilfried

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/26, 20:55:05 »
Bijzonder :)
Maar hij doet het nu wel. Wanneer ik voordat ik de pc opstart éérst de printer aanzet en daarna pas de pc komt in het "aanmeldscherm" een melding "printer toegevoegd  wanneer ik hierna inlog dan werkt zowel de printer als scanner perfect.
als ik de printer pas aanzet nadat de pc is opgestart vindt hij hem niet meer. ik kan dan alleen nog wel printen
Goed nu ik dit weet kan ik er in ieder geval wel mee werken. niet zo netjes maar het werkt

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/27, 10:50:28 »
Heb je nu Xsane gebruikt of de hplip-gui plugin ?

Igv Xsane zal het zeker wel werken, maar je dient ook te weten dat Sane hier een generische plugin voorziet (dat heeft voor - en nadelen) ipv een typische HP plugin voor je type apparaat.

Misschien zou je eens moeten proberen om hplip-gui te installeren en daarna hp setup typen in de terminal en alsnog de juiste HP plugin te installeren.
Moest dit inderdaad een installatie met zich meebrengen kan je probleemloos Xsane verwijderen met : sudo apt remove xsane

Generisch is all-round maar ook beperkt ogv juist scannen.

Offline wilfried

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/27, 14:13:29 »
ik heb Hp lipp Gui, standaard, via syaptic geinstalleerd. deze lijkt echter een communicatie probleem te hebben
ook de set up gedaan  dat alleen op een pc (met terminal opdracht  hp-setup)
 op alle ander ging het Automatisch ik gebruik xsane én de standaard documenten scanner het werkt perfetc nu alleen slechts na correcte volgorde van "aan " zetten van de apparaten.
ik heb hier diverse laptops en pc's staan  (gezinsleden).  overal het zelfde beeld.
Wat mij betreft ben ik eruit en werkt het prima zo voor mij, misschien niet helemaal zoals het hoort maar levert inmiddels ook geen problemen meer op

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/28, 12:58:36 »
Mooi !

Als je dat onkruid van HP niet op je bak wilt, kan je dat probleemloos verwijderen met

terminal (kopieer en plak)
sudo apt remove hplip-gui
Enter en ergens J of Y tikken en klaar . Reboot en alles is weg van HP op je Ubuntu . De plugin blijft echter mooi bewaard dus je kan probleemloos verder scannen en printen.

Of je zou het niet erg vinden dat HP zijn toolbox op je computer zet natuurlijk.