Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pop Os  (gelezen 1162 keer)

Offline maartenbc

  • Lid
Pop Os
« Gepost op: 2020/07/30, 18:02:35 »
Ik heb een tijd geleden een laptop gekocht, een Asus fx505DT.
In deze laptop zit een AMD Ryzen 5 3550H met een Vega Mobile Gfx.
Dit is dus een AMD met ingebouwde AMD Radeon RX vega 8.
Maar in deze laptop zit ook een NViDia GTX1650.

Nu kan windows10 blindelings overschakelen van de Nvidia graphics naar AMD graphics. Maar om het heel eerlijk te zeggen in ben eigenlijk helemaal geen windows gebruiker.
Dus heb ik Ubuntu 20.04 geprobeerd op deze laptop maar dat was niet zo'n succes. Als ik de Nvidia drivers installeerde, wilde deze niet de video-kaart herkennen. Hij gebruikte alleen de AMD Vega, maar de Nvidia settings waren blanco.
De videokaaart werd wel herkend tijdens installatie maar in het gebruik ging het mis.
Nu is dit eigenlijk een hybride laptop, dus onder windows wordt het renderen van windows gedaan met de Vega GPU (die zuinig is) en het zware werk kan dan gedaan worden met de Nvidia GPU.

Onder Ubuntu (of eigenlijk Kubuntu) kreeg ik dat niet voor elkaar. Ik heb nog geprobeerd om de AMD GPu helemaal uit te schakelen. Maar in de bios gaat dat niet. Wat ik ook probeerde de AMD GPU werd gebruikt en de Nvidia settings bleven leeg.

Totdat iemand me attendeerde op Popos!

Voor degene die het niet kennen. PopOs! is weer een van de vele variante die Ubuntu als basis nemen. Dus net als Linux Mint.
Alleen doen de makers van PopOs! veel meer. PopOs! komt uit de stal van system 76 en heeft zijn eigen repositories.
En system 76 verkoopt hardware dat speciaal gemaakt is voor Linux.
Niet alleen dekstops, maar ook laptops.
Dus ik heb de live iso op een usb stick gezet en de laptop opgestart.
Het mooie aan deze live versie is dat de Nvidia drivers meteen opgestart worden. Dus ik kon meteen zien of alles herkend en gebruikt werd.
En dat deed het dus. Video kaart werd herkent.

Dus meteen naast windows,PopOs! geinstalleerd.
Na het opstarten merkte ik dat de Nvidia kaart gebruikt werd en herkend werd. Maar wat me verbaasde was dat onder het energie beheer ik kon kiezen welke kaart werd opgestart. Dit kan in verschillende modes.

De eerste mode is integrated modus.
Deze mode schakelt de Nvidia GPU helemaal uit en gebruikt alleen de AMD-gpu om batterijen te besparen.

De tweede mode is Nvidia.
Deze mode schakelt de AMD GPU uit en gebruikr alleen de Nvidia GPU. Dus high performance voor als je aan het stopcontact hangt.

De derde mode is Hybrid modes
Dan worden allebei de GPU's gebruikt. De AMD voor de desktop en alles wat geen grafisch geweld nodig heeft.
Alleen moeten Vulkan programma's gestart worden met dit commando:
__NV_PRIME_RENDER_OFFLOAD=1 <application>
En GLX programma's dus zeg maar alles wat via de Nvidia moet lopen (Fullscreen)
 __NV_PRIME_RENDER_OFFLOAD=1 __GLX_VENDOR_LIBRARY_NAME=nvidia <application>

En er is nog een derde mode. Deze heet Compute.
In deze mode wordt alles gerenderd via de ingebouwde GPU. De Nvidia wordt dan alleen gebruikt als een soort van CPU.
Dus om te renderen kan dan de Nvidia GPU gebruikt worden.

Met de laatste twee modes heb ik eerlijk gezegd nog niks geprobeerd. Maar alleen al het feit dat ik kan overschakelen is wel interresant.
Dit kan overigens ook via de terminal als het moet.

https://support.system76.com/articles/graphics-switch-pop/

Voor als je de bron wilt lezen waar ik dit vandaan heb.

Ik heb dit nu een paar dagen draaien en ben er zo gelukkig mee, dat dual boot nu niet meer aan de orde is.
Alles draait nu. De Wifi werkt. Het scherm kan vanuit het OS gedimd worden. Het verlichte toetsenbord kan vanuit het OS gedimd worden.
De volume kan vanuit het OS en via het toetsenbord harder en zachter gezet worden.
Als ik Fn F11 druk wordt de computer is slaapstand gezet.

Wat werkt er niet.

Ik kan via het toetsenbord niet de ventilator bedienen. Deze staat in een vaste stand en doet meestal niet veel. Maar als er iets zwaar gedraaid wordt dan hoor je hem goed.
Ik kan via het toetsenbord niet het scherm dimmen. Maar aangezien dit in het OS wel werkt zou dit met keyboard mapping wel op te lossen moeten zijn. Maar eerlijk gezegd mis ik dit niet.

Ik heb zowel lutris als steam draaien op deze machine en ben zeer onder de indruk. Zelfs onder Steamplay en Wine werkt bijna alles.
Wat niet helemaal lekker werkt is World of Warcraft.
Op de een of andere manier werkt WoW alleen met de AMD-GPU, en die is nu eenmaal niet zo snel als de Nvidia. Maar na een herstart is het wel speelbaar.

Ik ben eigenlijk zeer tevreden met PopOS! 20.04.
Mijn vraag is dan ook of er hier meer mensen met PopOs! werken, of dat er meer mensen Ubuntu op hun laptop hebben draaien.
Oja nog een nadeel aan PopOs!. Het draait onder Gnome.
Zelf prefereer ik KDE. Maar om nu twee desktop omgevingen te draaien zie ik niet zitten. En KDE en Gnome bij elkaar????
Dus draai ik nu op mijn laptop Gnome. Ik kan daar beter mee leven dan Windows.
Mocht iemand suggesties hebben hoe ik dit allemaal werkend kan krijgen onder Kubuntu dan zou ik dat graag willen horen.
Maar voorlopig draait het onder PopOs! en het draait nog behoorlijk snel ook.


« Laatst bewerkt op: 2020/07/30, 18:04:47 door maartenbc »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Pop Os
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/30, 20:04:16 »
Oja nog een nadeel aan PopOs!. Het draait onder Gnome.
Zelf prefereer ik KDE. Maar om nu twee desktop omgevingen te draaien zie ik niet zitten. En KDE en Gnome bij elkaar????

Ik heb niks met PopOS! of KDE, maar kijk eens:

https://support.system76.com/articles/desktop-environment/

Ze zeggen dat je prima KDE kan installeren, met

sudo apt install kde-standard
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Pop Os
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/30, 20:20:32 »
Ja ik heb dat gelezen.
En ik zou kde kunnen installeren en dan gnome kunnen  de-installeren.
Maar dat schakelen van GPU's gebeurt grafisch via een gnome-extensie. En dan zou ik dat verliezen.
Heel veel van de tools die ze zelf gemaakt hebben werken onder gnome.

En ja KDE kan ook goed met GTK overweg.
Maar nu draait het heel goed en misschien wen ik wel aan gnome.

Maar bedankt voor de info.