Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Maximaliseren venster probleem Ubuntu 20.04 met bepaalde programma's en hardware  (gelezen 740 keer)

Offline wowo

  • Lid
In Ubuntu 20.04 (Oracle Virtualbox) heb ik met de programma's Darktable (geïnstalleerd via Synaptic) en Puddletag (werkend via AppImage) geen problemen met het maximaliseren van het venster op mijn hoofd computer. So far so good.
Op mijn oudere HP Probook 6550b heb ik nu ook Ubuntu 20.04 geïnstalleerd maar op deze laptop heb ik met de programma's Darktable (geïnstalleerd via Synaptic) en Puddletag (werkend via AppImage) wel problemen:
Ik kan het werkvenster van deze programma's niet maximaliseren:
- Niet met het maximalisatie symbool omdat die hier niet aanwezig is
- Niet met de rechter muisknop omdat klikken op "Maximaliseren" niet werkt: "in het grijs"

Ik heb voorlopig geen idee in welke richting het moet gaan zoeken, hoe dit op te lossen.
Iemand anders?

Zie afbeelding 1 en in de volgende post afbeelding 2
Desktop Ubuntu 24.04 LTS (op ander pc's nog Ubuntu 20.04 LTS)

Offline wowo

  • Lid
Afbeelding 2):
Desktop Ubuntu 24.04 LTS (op ander pc's nog Ubuntu 20.04 LTS)

Offline vanadium

  • Lid
Bepaalde extensies geïnstalleerd?

Offline wowo

  • Lid
Ja ik heb de volgende extensies geïnstalleerd:
NoAnnoyance
OpenWeather
System-monitor
Maar... op mijn hoofddesktop heb ik die extensies ook geïnstalleerd en daar heb ik dus geen problemen.

Vreemd is verder dat ik best een hoop programma's heb geïnstalleerd (ongeveer 90) maar dat het op die bewuste laptop alleen misgaat met Darktable en Puddletag.
Alle andere programma's werken gewoon met het juiste venster en kan ik dus maximaliseren.
Desktop Ubuntu 24.04 LTS (op ander pc's nog Ubuntu 20.04 LTS)

Offline vanadium

  • Lid
Ik vroeg het omdat extensies soms oorzaak kunnen zijn van problemen. Zelfs al gaat het goed op de andere PC's, schakel die extensies allemaal eens uit, log uit en opnieuw in in zie dan of het probleem nog blijft. Dan weet je zeker dat het niet door extensies is.
Je zal ook moeten nagaan welke aanpassingen je aan beide systemen hebt gedaan, en belangrijk kan ook zijn te weten welke grafische kaart je gebruikt.

Offline wowo

  • Lid
Volgens : https://github.com/darktable-org/darktable/issues/5273 is de oorzaak gelegen in het feit dat het scherm van mijn oude laptop te een lagere resolutie heeft namelijk 1366x768 (16:9).
De minimale resolutie voor Darktable is blijkbaar: 1920x1080.

Eigenlijk is de resolutie van die laptop ook te laag om goed te kunnen werken met foto's en daarom heb ik dit programma dan ook verwijderd.

Waarschijnlijk is er met Puddletag ook zoiets aan de hand maar daar kan ik wel met de randen van het venster het progarmma zo maximaliseren zodat het op het volledige scherm past.

Desktop Ubuntu 24.04 LTS (op ander pc's nog Ubuntu 20.04 LTS)