Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualbox niet ok in Mint 19.3, "modprobe vboxdrv" fout  (gelezen 1922 keer)

Offline aartje

  • Lid
Virtualbox niet ok in Mint 19.3, "modprobe vboxdrv" fout
« Gepost op: 2020/07/09, 08:36:57 »
Ik heb Mint Mate 19.3  ge-installeerd op een Dell laptop (E5440, Intel i5, 8GB, 500 GB SSD)
Toen ook Virtualbox en Virtualbox extension pack.
Daarna een Windows 7 32bit dvi-bestand van mijn desktop gecloned en neergezet en
op mijn "nieuwe"laptop onder Virtualbox aangemaakt als virtuele machine.
Bij het opstarten kreeg ik een foutmelding zoals hier:

https://askubuntu.com/questions/920689/how-to-fix-modprobe-vboxdrv-error-in-virtualbox

beschreven. Alles gedaan wat er wordt genoemd (dkms-packages opnieuw installeren, kijken of
"secure boot" uit staat etc.)
Niets hielp, "modprobe vboxdrv" bleef een foutmelding geven. Op mijn oude desktop
(AMD Athlon XII 640 quad core, NVIDIA GT1030, 8GB) werkt alles wel, ook onder Mint Mate 19.3

Uiteindelijk heb ik gevonden waar het waarschijnlijk mee te maken had en een work-around gevonden.
Mint 19.3 op mijn desktop was ge-installeerd via een upgrade van Mint 19.2 en had nog een oudere
kernel (4.15.xx), terwijl op mijn laptop Mint 19.3 ge-installeerd was met een Mint 19.3 installatie-dvd.
Die had een nieuwe kernel (5.4.xx, dacht ik)
Als lapmiddel heb ik daarom de oude kernel op de laptop ge-installeerd en toen deed de virtuele win7-
machine het gewoon onder Virtualbox.
Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik het toch ook op een nieuwere kernel  aan de praat kan krijgen ?

PS. Ik heb dit topic gemaakt op dit Ubuntu-forum omdat ik denk dat dit probleem net zo goed onder
Ubuntu kan voorkomen
« Laatst bewerkt op: 2020/07/09, 08:48:19 door aartje »

nahjo

  • Gast
Re: Virtualbox niet ok in Mint 19.3, "modprobe vboxdrv" fout
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/09, 17:34:47 »
Hallo aartje,
ook ik had ooit kernel en virtualbox probleempjes totdat ik Virtualbox en extensions ging downloaden van https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads. De .deb bestanden downloaden en installeren is simpel klikwerk ;)
Sindsdien geen kernel en virtualbox conflicten meer gehad.

Offline aartje

  • Lid
Re: Virtualbox niet ok in Mint 19.3, "modprobe vboxdrv" fout
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/10, 08:17:41 »
@nahjo  Bedankt, je bent geweldig!!, nu werkt het weer en heb ik weer de 5.4.xx kernel ge-installeerd
die toch beter "aanvoelt".

Eigenlijk zou virtualbox uit de Mint-repository gehaald moeten worden, of dat er, als
je het installeert een opmerking krijgt dat je de versie van de virtualbox-site zou moeten nemen.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/10, 08:24:09 door aartje »

nahjo

  • Gast
Re: Virtualbox niet ok in Mint 19.3, "modprobe vboxdrv" fout
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/10, 08:58:54 »
Graag gedaan  :)

Eigenlijk zou virtualbox uit de Mint-repository gehaald moeten worden
Is bij Mint voor de versies x.0 t/m x.2 wel goed in de repository maar de x.3 heeft vaak een nieuwe/andere kernel versie en dan laat de repository (voor Virtualbox) je in de steek.