Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draftsight niet meer voor Linux?  (gelezen 494 keer)

Offline ed-kroket

  • Lid
Draftsight niet meer voor Linux?
« Gepost op: 2020/07/08, 14:43:04 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze linux forum. Wil niet zeggen dat ik een onbekende ben op Linux gebied, werk alweer enkele jaren met Linux nadat ik zat ben geworden van Windows XP en de vele troep en rotzooi die ik binnen harkte zoals trojans en malware.  Windows s voor mij een onveilige besturingssysteem geworden maar ondanks dat kraak ik Windows niet af omdat ik er in mijn werkomgeving nog steeds mee te maken heb.

Maar goed, ik draai dus Linux en maakte hierbij ook gebruik van Draftsight. Voor wie dat niet kent, dat is 1 van de beste Autocad vervangers onder Linux. Zo niet, de beste vervanger! Puur alleen omdat Draftsight er voor 99% identiek uitziet als Autocad en voor 99% identiek werkt aan Autocad en dezelfde formaten ondersteund.

Echter heb ik nu een probleem. Ik heb Ubuntu verwijderd en de nieuwste 20.04 LTS versie  volledig kakelvers geinstalleerd. Hierbij dacht ik dus ook om dan maar de nieuwste versie van Draftsight te downloaden en te installeren. Maar tot mij verbazing zie ik alleen maar een Windows en Mac versie staan op de site van 3DS!

Heb ik iets gemist? Of is er toch ergens een Linux versie te downloaden van Draftsight?  Weet iemand iets meer?



Ps.: Mijn nam is Ronnie en mijn nickname slaat op het feit dat ik een enorme liefhebber ben van kroketten.

Re: Draftsight niet meer voor Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/08, 14:58:59 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze linux forum. Wil niet zeggen dat ik een onbekende ben op Linux gebied, werk alweer enkele jaren met Linux nadat ik zat ben geworden van Windows XP en de vele troep en rotzooi die ik binnen harkte zoals trojans en malware.  Windows s voor mij een onveilige besturingssysteem geworden maar ondanks dat kraak ik Windows niet af omdat ik er in mijn werkomgeving nog steeds mee te maken heb.

Maar goed, ik draai dus Linux en maakte hierbij ook gebruik van Draftsight. Voor wie dat niet kent, dat is 1 van de beste Autocad vervangers onder Linux. Zo niet, de beste vervanger! Puur alleen omdat Draftsight er voor 99% identiek uitziet als Autocad en voor 99% identiek werkt aan Autocad en dezelfde formaten ondersteund.

Echter heb ik nu een probleem. Ik heb Ubuntu verwijderd en de nieuwste 20.04 LTS versie  volledig kakelvers geinstalleerd. Hierbij dacht ik dus ook om dan maar de nieuwste versie van Draftsight te downloaden en te installeren. Maar tot mij verbazing zie ik alleen maar een Windows en Mac versie staan op de site van 3DS!

Heb ik iets gemist? Of is er toch ergens een Linux versie te downloaden van Draftsight?  Weet iemand iets meer?



Ps.: Mijn nam is Ronnie en mijn nickname slaat op het feit dat ik een enorme liefhebber ben van kroketten.
https://www.scivision.dev/draftsight-cad-software-on-ubuntu/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Draftsight niet meer voor Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/08, 15:05:46 »
Ik lees op:
https://blog.designsolutions.nl/gebruik-je-de-gratis-versie-van-draftsight-let-dan-op
dat er sinds de 2018 versie geen gratis versie meer is, bovendien de voorheen gratis versies ook niet meer downloadbaar zijn.
Als je nog ergens een download van het installatiebestand vindt op je PC, kun je die ook niet meer activeren.
Ook een voorheen werkende gratis 2018 versie was maar geldig t/m 31-12-2019.
Of er nog een (betaalbare) Linux versie is/komt zou je kunnen navragen (Engels) op https://www.draftsight.com/
De voordeligste licentie is momenteel  99 dollar per jaar.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ed-kroket

  • Lid
Re: Draftsight niet meer voor Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/08, 16:33:10 »
Beste DeBaas,

Het kan best kloppen dat ik voor 2018 de laatste versie heb gedownload omdat ik reeds meerdere jaren met Draftsight werk.  Ik heb voor de 20.04 versie de 16.04 versie draaiende gehad en omdat ik toch wat nieuwers wilde de 16.04 versie vervangen door de 20.04 versie met de gedachte om ook de oude Draftsight versie te vervangen door en nieuwere.

Of ik nog de oude installatiebestand heb? Da's de grote vraag! Ik heb een DVD liggen ergens met allerlei CAD bestanden erop, wellicht dat het daar nog op staat. Zal es weer gaan zoeken.

nahjo

  • Gast
Re: Draftsight niet meer voor Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/08, 16:35:16 »
Draftsight is niet meer in linux te downloaden (was altijd al een beta probeersel). Een kanshebber voor een goed alternatief is misschien Bricscad for Linux maar die is niet gratis.

Offline ed-kroket

  • Lid
Re: Draftsight niet meer voor Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/08, 16:36:47 »
https://www.scivision.dev/draftsight-cad-software-on-ubuntu/

Oei.... Nu snap ik het waarom de site geen Linux versie bevat.

In de cloud??? Hmmm... daar heb ik wel weer mijn bedenkingen over. Probleem met de CAD bestanden waar ik mee werk is dat deze behoorlijk groot kunnen zijn en op mijn Windows laptop voor mijn werk al een goot probleem vormen (trage response Autocad, trage laptop door overmatig geheugen gebruik, noem maar op).

Maar ben er wel benieuwd naar!