Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gebruiker wachtwoorden  (gelezen 993 keer)

Offline tongils

  • Lid
gebruiker wachtwoorden
« Gepost op: 2020/07/08, 10:21:20 »
Is er een mogelijkheid om de wachtwoorden van gebruikers uit te zetten bij het inloggen.
Ik moet regelmatig 50 gebruikers inloggen en telkens een wachtwoord ingeven.
 

Re: gebruiker wachtwoorden
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/08, 12:31:29 »
Welkom op het forum.

Gelijk wel een bijzondere vraag. Wat is de reden dat je met 50 afzonderlijke gebruikersaccounts werkt? Of zijn dit accounts van anderen waar je toegang tot moet hebben voor bepaalde zaken? Je bent daar niet helemaal helder over. Als je namelijk het wachtwoord vereiste uitzet betekent dat feitelijk dat iedereen die met het systeem werkt als iedere willekeurige gebruiker in kan loggen zonder wachtwoord. Dat lijkt me niet wenselijk. Dan zijn er betere manieren om dat te regelen. Wachtwoorden zijn er niet voor niets.

Als je wat meer van de achtergronden van je vraag deelt kunnen we een beter antwoord geven. Gelijk alle gebruikersaccounts open gooien is kan en is op het eerste gezicht wel een makkelijke maar misschien niet de meest verstandige oplossing. Ik neem tenminste aan dat er een reden is waarom je met separate accounts werkt.

Ook handig om te weten: welke ubuntuversie gebruik je.

JorisC

  • Gast
Re: gebruiker wachtwoorden
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/08, 13:39:07 »
Zijn het 50 verschillende computers in een netwerk , of is het één computer waarop 50 gebruikers zijn aangemaakt en zich moeten inloggen met een wachtwoord

Citaat van: Dirkjan
Als je namelijk het wachtwoord vereiste uitzet betekent dat feitelijk dat iedereen die met het systeem werkt als iedere willekeurige gebruiker in kan loggen zonder wachtwoord. Dat lijkt me niet wenselijk. Dan zijn er betere manieren om dat te regelen. Wachtwoorden zijn er niet voor niets.

Men kan gebruiker(s) aanmaken met beperkte gebruikersrechten . Maar wie iets aan het systeem wil veranderen heeft nog altijd het wachtwoord nodig van gebruiker met SUDO rechten .

Re: gebruiker wachtwoorden
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/08, 13:46:53 »

Men kan gebruiker(s) aanmaken met beperkte gebruikersrechten . Maar wie iets aan het systeem wil veranderen heeft nog altijd het wachtwoord nodig van gebruiker met SUDO rechten .


Als je de wachtwoordbeveiliging op alle accounts uitschakelt kan iedereen die toegang heeft tot het systeem bij de bestanden van andere gebruikers enkel en alleen door voor het  account van een andere gebruiker te kiezen. Je kunt dan misschien niets aanpassen aan het systeem maar uit oogpunt van informatiebeveiliging is ook dit ongewenst.

Re: gebruiker wachtwoorden
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/11, 16:05:51 »
Ik zou denken dat je als systeembeheerder wel toegang hebt tot de zaken waartoe je toegang behoort en mag hebben. En als die toegang wel nodig is zou je dat bij de "grote baas" moeten gaan halen en krijgen indien daartoe gemachtigd.
Om een systeem te onderhouden heb je geen toegang op gebruikers-niveau nodig dacht ik zo. Ik onderhoud alle systemen hier ook zonder dat ik in de gebruikers hoef (wel kan als "systeembeheerder" aka toezichthoudende ouder ^-^ )

Ik sta in zulke zaken simpel. Wie over de informatie dient te beschikken heeft daartoe vanzelf toegang toegewezen gekregen. Wie dat niet heeft is dan blijkbaar ongemachtigd wegens onvoldoende noodzaak (en zal het van mij dan ook nooit krijgen. Ook altijd een leuke discussie met helpdesk-medewerkers die naar wachtwoorden en zo vragen =D )

Ik volg daar DirkJan ook. Ongebruikelijke vraag dus wat meer achtergrond voor ik antwoord zou geven en mee zou helpen aan onbevoegde toegang.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/11, 16:07:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: gebruiker wachtwoorden
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/11, 17:54:57 »
Ik moet regelmatig 50 gebruikers inloggen en telkens een wachtwoord ingeven.
Waarom loggen die gebruikers niet zelf in? Dat lijkt mij de gangbare weg...