Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 schijven combineren  (gelezen 987 keer)

2 schijven combineren
« Gepost op: 2020/06/12, 10:42:54 »
Is het mogelijk om twee SSD-schijven van elk 2 TB te mounten op één mountpoint en daarop Ubuntu te installeren?

Waarom?
Ik wil graag een Nextcloud-server bouwen. Inclusief de ruimte voor de back-ups denk ik aan een grootte van 4 TB. Een SSD van 4 TB kost een vermogen; ik kan dit  wellicht ook bereiken door twee schijven van 2 TB te koppelen.

Zijn er nog beren op de weg?

Vriendelijke groet,
Guido

nahjo

  • Gast
Re: 2 schijven combineren
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/12, 11:02:04 »
Is het mogelijk om twee SSD-schijven van elk 2 TB te mounten op één mountpoint en daarop Ubuntu te installeren?
Ja dat is mogelijk met het LVM systeem.

Citaat
Waarom?
Ik wil graag een Nextcloud-server bouwen. Inclusief de ruimte voor de back-ups denk ik aan een grootte van 4 TB. Een SSD van 4 TB kost een vermogen; ik kan dit  wellicht ook bereiken door twee schijven van 2 TB te koppelen.

Zijn er nog beren op de weg?
Het is niet verstandig om back-ups te gaan maken in hetzelfde bestandssysteem als het origineel. Immers bestandssysteem kapot = back-up kapot en dat is ook van toepassing op een LVM.



JorisC

  • Gast
Re: 2 schijven combineren
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/12, 11:06:40 »
Citaat van: guidovanharten
Is het mogelijk om twee SSD-schijven van elk 2 TB te mounten op één mountpoint en daarop Ubuntu te installeren?

Ja dat is zeker mogelijk . Het gaat hier om een server die je wil opzetten en dus geen netwerkschijf . Bij een server zijn altijd miniinum 2 schijven nodig die in RAID moeten opgesteld worden . Er zijn verschillende RAID configuraties .

Als ik dit lees
Ik wil graag een Nextcloud-server bouwen. Inclusief de ruimte voor de back-ups denk ik aan een grootte van 4 TB. Een SSD van 4 TB kost een vermogen; ik kan dit  wellicht ook bereiken door twee schijven van 2 TB te koppelen.

Wil u 2 SSD's gebruiken van 2 TB waardoor u 4 TB aan schijfruimte bekomt  om de data  naar te schrijven .
De configuratie die jij wil gebruiken is RAID-0 , de data verdelen over twee schijven . Bijvoorbeeld een bestand van 100 MB word  verdeelt over de 2 twee schijven . het bestand word dus gesplitst . Als er dan één van de twee schrijven crasht bent u al je data kwijt .
Nu iets zeer belangrijks waar velen niet aan denken of zich vergissen omdat ik het woord backup lees .
Een backup van je server maak je op een aparte schijf , een backup is een reserve kopie die je ergens op een andere schijf bewaart .
Lees hier de verschillende RAID configuraties .

Re: 2 schijven combineren
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/12, 11:59:12 »
Dank voor de reacties.
Ik heb enigszins voor verwarring gezorgd:
de back-up die ik maak, wordt versleuteld en daarna verplaatst naar Dropbox.

Vriendelijke groet,
Guido