Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 schijven combineren  (gelezen 1529 keer)

2 schijven combineren
« Gepost op: 2020/06/12, 10:42:54 »
Is het mogelijk om twee SSD-schijven van elk 2 TB te mounten op één mountpoint en daarop Ubuntu te installeren?

Waarom?
Ik wil graag een Nextcloud-server bouwen. Inclusief de ruimte voor de back-ups denk ik aan een grootte van 4 TB. Een SSD van 4 TB kost een vermogen; ik kan dit  wellicht ook bereiken door twee schijven van 2 TB te koppelen.

Zijn er nog beren op de weg?

Vriendelijke groet,
Guido

nahjo

• Gast
Re: 2 schijven combineren
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/12, 11:02:04 »
Is het mogelijk om twee SSD-schijven van elk 2 TB te mounten op één mountpoint en daarop Ubuntu te installeren?
Ja dat is mogelijk met het LVM systeem.

Citaat
Waarom?
Ik wil graag een Nextcloud-server bouwen. Inclusief de ruimte voor de back-ups denk ik aan een grootte van 4 TB. Een SSD van 4 TB kost een vermogen; ik kan dit  wellicht ook bereiken door twee schijven van 2 TB te koppelen.

Zijn er nog beren op de weg?
Het is niet verstandig om back-ups te gaan maken in hetzelfde bestandssysteem als het origineel. Immers bestandssysteem kapot = back-up kapot en dat is ook van toepassing op een LVM.

JorisC

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/12, 11:06:40 »
Citaat van: guidovanharten

Ja dat is zeker mogelijk . Het gaat hier om een server die je wil opzetten en dus geen netwerkschijf . Bij een server zijn altijd miniinum 2 schijven nodig die in RAID moeten opgesteld worden . Er zijn verschillende RAID configuraties .

Als ik dit lees

Wil u 2 SSD's gebruiken van 2 TB waardoor u 4 TB aan schijfruimte bekomt  om de data  naar te schrijven .
De configuratie die jij wil gebruiken is RAID-0 , de data verdelen over twee schijven . Bijvoorbeeld een bestand van 100 MB word  verdeelt over de 2 twee schijven . het bestand word dus gesplitst . Als er dan één van de twee schrijven crasht bent u al je data kwijt .
Nu iets zeer belangrijks waar velen niet aan denken of zich vergissen omdat ik het woord backup lees .
Een backup van je server maak je op een aparte schijf , een backup is een reserve kopie die je ergens op een andere schijf bewaart .
Lees hier de verschillende RAID configuraties .

« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/12, 11:59:12 »
Dank voor de reacties.
Ik heb enigszins voor verwarring gezorgd:
de back-up die ik maak, wordt versleuteld en daarna verplaatst naar Dropbox.

Vriendelijke groet,
Guido