Is het mogelijk om twee SSD-schijven van elk 2 TB te mounten op één mountpoint en daarop Ubuntu te installeren?
Ja dat is zeker mogelijk . Het gaat hier om een server die je wil opzetten en dus geen netwerkschijf . Bij een server zijn altijd miniinum 2 schijven nodig die in RAID moeten opgesteld worden . Er zijn verschillende RAID configuraties .
Als ik dit lees
Ik wil graag een Nextcloud-server bouwen. Inclusief de ruimte voor de back-ups denk ik aan een grootte van 4 TB. Een SSD van 4 TB kost een vermogen; ik kan dit wellicht ook bereiken door twee schijven van 2 TB te koppelen.Wil u 2 SSD's gebruiken van 2 TB waardoor u 4 TB aan schijfruimte bekomt om de data naar te schrijven .
De configuratie die jij wil gebruiken is RAID-0 , de data verdelen over twee schijven . Bijvoorbeeld een bestand van 100 MB word verdeelt over de 2 twee schijven . het bestand word dus gesplitst . Als er dan één van de twee schrijven crasht bent u al je data kwijt .
Nu iets zeer belangrijks waar velen niet aan denken of zich vergissen omdat ik het woord backup lees .
Een backup van je server maak je op een aparte schijf , een backup is een reserve kopie die je ergens op een andere schijf bewaart .
Lees
hier de verschillende RAID configuraties .