Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft  (gelezen 4743 keer)

Offline vanadium

  • Lid
In Ubuntu zie je niets terwijl je een paswoord ingeeft. Dit is nog veiliger dan wanneer sterretjes gegeven worden, maar is wat vreemd. In Linux Mint worden standaard de sterretjes getoond.

Met een éénvoudige ingreep kan je ook Ubuntu zo instellen, dat er sterretjes worden weergegeven terwijl je je paswoord ingeeft. Voer hiervoor volgende toverspreuk in in de terminal (tip: kopieer en plak):

echo -e "Defaults\tpwfeedback" | sudo tee -a /etc/sudoers.d/0pwfeedback

Ongedaan maken? Wis het bestand /etc/sudoers.d/0pwfeedback:

sudo rm /etc/sudoers.d/0pwfeedback

(Tip aangepast op basis van feedback)
« Laatst bewerkt op: 2020/06/10, 14:26:50 door vanadium »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/10, 10:38:58 »
Goeie tip! Dat gaan veel mensen handig vinden.  :)

Overigens lijkt Mint dat te doen via een andere methode dan de jouwe, want bij Mint staat er:
Defaults        env_reset
Defaults        mail_badpass
Defaults        secure_path="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/snap/bin"
« Laatst bewerkt op: 2020/06/10, 10:44:41 door Pjotr »

Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/10, 11:41:11 »
Hallo, werkt ook op Xubuntu, zij het dat a) ik hetzelfde zie als Pjotr en b) bij mij niet nano opent maar joe en dat de bewaaropdracht daarom anders is. En ja Vanadium, zoals je zelf al aangeeft, met sterretjes is het net wat onveiliger dan zonder...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/10, 12:20:16 »
Hallo, werkt ook op Xubuntu, zij het dat a) ik hetzelfde zie als Pjotr en b) bij mij niet nano opent maar joe en dat de bewaaropdracht daarom anders is. En ja Vanadium, zoals je zelf al aangeeft, met sterretjes is het net wat onveiliger dan zonder...
Bij mij gaat het wel met nano, in Ubuntu 20.04 .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/10, 12:39:48 »
Goeie tip! Dat gaan veel mensen handig vinden.  :)

Overigens lijkt Mint dat te doen via een andere methode dan de jouwe, want bij Mint staat er:
Defaults        env_reset
Defaults        mail_badpass
Defaults        secure_path="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/snap/bin"

Zeker dat het niet elders in het bestand staat? Je kan immers ook de optie als afzonderlijke lijn ingeven (met Tab na "Defaults").

@Paul, jij moet dan wellicht joe als standaard terminaleditor ingesteld hebben (of misschien gebeurt dat bij installatie van joe). joe is zelfs niet standaard geïnstalleerd op Ubuntu, en naar ik sterk vermoed, ook niet op Xubuntu.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/10, 13:03:18 »
joe geinstalleerd in Xubuntu 18.04.4. Kom wel op gewenste blad maar weet nog niet hoe je dt wijzigen kunt.????
« Laatst bewerkt op: 2020/06/10, 13:14:04 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/10, 13:06:06 »
Goeie tip! Dat gaan veel mensen handig vinden.  :)

Overigens lijkt Mint dat te doen via een andere methode dan de jouwe, want bij Mint staat er:
Defaults        env_reset
Defaults        mail_badpass
Defaults        secure_path="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/snap/bin"

Zeker dat het niet elders in het bestand staat? Je kan immers ook de optie als afzonderlijke lijn ingeven (met Tab na "Defaults").

Ik heb het even nagekeken, en Mint heeft het gestopt in een ander bestand, namelijk /etc/sudoers.d/0pwfeedback
Daarin staat:
Defaults pwfeedback

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/10, 14:24:57 »
Ik heb het even nagekeken, en Mint heeft het gestopt in een ander bestand, namelijk /etc/sudoers.d/0pwfeedback
Bedankt om dit uit te klaren. Het voordeel van die aanpak is alvast dat je aanpassing niet ongedaan zal worden bij een mogelijke systeemupdate van /etc/sudoers. De tip zou dan kunnen "foolproof" gemaakt worden door het met de volgende toverspreuk te doen

echo -e "Defaults\tpwfeedback" | sudo tee -a /etc/sudoers.d/0pwfeedback

en voldoet dan beter aan het advies dat in de sudoers file staat:
Citaat
Please consider adding local content in /etc/sudoers.d/ instead of directly modifying this file.

Bij deze is dit genoteerd.  =D

Ik pas de tip met dank aan jullie aan: deze oplossing is cleaner. Via de "toverspreuk" gaat het ook veel eenvoudiger met minder kans op fouten.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/10, 14:37:06 door vanadium »

Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/10, 15:24:16 »
[...] joe is zelfs niet standaard geïnstalleerd op Ubuntu, en naar ik sterk vermoed, ook niet op Xubuntu.
Klopt, dat is een van de programmaatjes die ik als eerste installeer op om het even welke nieuwe Linux. Dat is een oude gewoonte uit vervlogen tijden waarin het niet moeilijk was om je X Window om zeep te helpen en je alleen nog maar iets kon redden via de opdrachtregel, waar je inschoot vlak na grub. Dat gebeurde meen ik in VI en het redden ging nog wel, maar het bewaren ervan...? ;)

Vandaar joe: Ctrl+K+H geeft een helpvenster met de toetscombi's en Ctrl+K+X is bewaar bestand. Eenvoud dient de mens!

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/10, 16:14:50 »
Ik begrijp dat er veel mensen blij mee zijn. Maar blanco invoer (dus zonder sterretjes) is toch niet voor niets?
Op sommige telefoons kun je dat ook instellen zodat je geen gluurders hebt die mee kunnen kijken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/10, 17:00:11 »
Maar blanco invoer (dus zonder sterretjes) is toch niet voor niets?
Klopt. Maar een blanco invoer kan voor verwarring zorgen bij nieuwe gebruikers, that's all.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/10, 17:30:53 »
Ik begrijp dat er veel mensen blij mee zijn. Maar blanco invoer (dus zonder sterretjes) is toch niet voor niets?
Op sommige telefoons kun je dat ook instellen zodat je geen gluurders hebt die mee kunnen kijken.
Gelijk heb je dat het niet voor niets is. Het is nog altijd veiliger. Maar consistent is Ubuntu dan niet: voor grafische dialogen krijg je dan weer wél die sterretjesfeedback.

En inderdaad, zoals Paul zegt, geen feedback kan verwarrend zijn.

Het is zoals altijd in veiligheid: een afweging tussen meer gemak versus meer veiligheid.

Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/10, 21:37:07 »
Thx voor de tip werkt ook in Zorin 15 OS ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Re: Tip: laat sterretjes zien terwijl je een sudo paswoord ingeeft
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/10, 23:27:43 »
Om de sterretjes altijd te laten zien

sudo visudo
Type nog éénmalig het wachtwoord zonder sterretjes in .

Navigeer naar de regel

Defaults env_reset
Verander dit in

Defaults env_reset,pwfeedback
Druk op CTRL + X  en type Y  (Enter)

Het SUDO rootwachtwoord kan ook uitgeschakeld worden, maar ga ik hier niet uitleggen wegens veiligheidsrisico .