Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HD niet beschrijfbaar na gebruik in Windows  (gelezen 1720 keer)

HD niet beschrijfbaar na gebruik in Windows
« Gepost op: 2020/06/03, 15:55:17 »
L.S.

Omdat ik helaas af en toe nog Windows moet gebruiken heb ik een PC met daarin:
- 1 SSD waarop Ubuntu is geïnstalleerd;
- 1 SSD  waarop Windows 10 is geïnstalleerd;
- 1 HDD met daarop al mijn documenten.

Van de SSD'n en HDD kan ik middels een schakelpaneel de voeding aan- en uitschakelen.
Wanneer ik van besturingssysteem wissel zet ik uiteraard de PC uit, schakel de gewenste SSD aan (en de ander uit) en start weer op. De HD staat altijd aan.
Het opstarten op deze wijze gaat probleemloos.

Wanneer ik in Ubuntu heb gewerkt en overschakel naar Windows werkt alles prima.
Wanneer ik echter in Windows heb gewerkt en overschakel naar Ubuntu ziet het systeem de HD met documenten wel en geeft ook alle daar op staande bestanden weer, kan die bestanden ook openen en bewerken, alleen het opslaan gaat niet evenmin als een bestand kopiëren en weer plakken op een andere positie.
Ik heb gevonden dat indien ik, voordat ik Windows afsluit, de HD via apparaatbeheer uitschakel het probleem zich niet voordoet. In dat geval kan ik er in Ubuntu gewoon mee werken.
Dit probleem trad voorheen toen ik Windows 7 gebruikte niet op.
Helaas gaat mijn kennis van de diepere geheimen van Ubuntu niet ver genoeg om te weten hoe ik dit kan oplossen, het zal ongetwijfeld iets met rechten en dergelijke te maken hebben.
Kan iemand mij helpen?
Met vriendelijke groet,

Joop

Re: HD niet beschrijfbaar na gebruik in Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/03, 16:26:54 »
wellicht dat de standaard ingeschakelde optie "snel opstarten" van Windows 10 hier de oorzaak van is. Bijgaand een link hoe je dit kunt uitschakelen.  Uitschakelen en uitgeschakeld laten heeft geen gevolgen vor de werking van Windows 10.

https://webwereld.nl/how-to/software/zo-schakel-je-snel-opstarten-uit-onder-windows-10-3774207/#:~:text=Snel%20opstarten%20in%2D%20en%20uitschakelen%20in%20Windows%2010,-Het%20uitschakelen%20van&text=Ga%20naar%20Energiebeheer%20en%20ga,Sla%20je%20wijzigingen%20op.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/03, 17:00:08 »
Zorg dat de betreffende HDD is ingeschakeld.
In Windows open een cmd terminal als Administrator.
Geef in:
powercfg -H off
of
powercfg /H off
Sluit nu de PC af of herstart.
In Linux kun je nu wel bij de NTFS schijven.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/04, 09:27:33 »
L.S.

Hartelijk dank voor uw reactie.
Het werkt perfect.
Was alles maar zo simpel.
Met vriendelijke groet,

Joop

JorisC

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/04, 12:01:34 »
Dag joop
Je Citeert
Citaat
Wanneer ik van besturingssysteem wissel zet ik uiteraard de PC uit, schakel de gewenste SSD aan (en de ander uit) en start weer op. De HD staat altijd aan.

Ik begrijp zeker de bedoeling  waarom je deze methode gebruikt ,maar waarom gebruik je de methode SSD aan en uitschakelen terwijl het eenvoudiger is om in het BIOS de zoekvolgorde gewoon in te stellen .
Wanneer u de PC wil opstarten met Windows zet u de de SSD waarop windows is geïnstalleerd als eerste in de zoekvolgorde.
Wanneer u de PC wil opstarten met Ubuntu zet u de SSD waarop Ubuntu is geïnstalleerd als eerste in de zoekvolgorde.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/04, 12:03:42 door JorisC »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/04, 13:08:53 »
Ik begrijp zeker de bedoeling  waarom je deze methode gebruikt ,maar waarom gebruik je de methode SSD aan en uitschakelen terwijl het eenvoudiger is om in het BIOS de zoekvolgorde gewoon in te stellen .
Enkele stekkertjes verwisselen lijkt ook mij eenvoudiger dan ervoor te zorgen dat je tijdens het opstarten tijdig de sneltoets indrukt om in je BIOS te komen, en daar telkens instellingen te wijzigen.

Nog eenvoudiger is het net hiervoor bedoelde opstartmenu van GRUB. Dan laat je de USB's zitten, en kies je rustig in het menu waarnaar je wil doorstarten. 

« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/04, 13:26:01 »
Dat is wat ik doe, het Grub menu gebruiken. Werkt als een speer!