De installatie van Ubuntu 20.04 lijkt gelukt met dank aan "nomodeset", updates zijn binnengehaald, maar ik wil toch nog een aantal dingen aftoetsen voor ik hem ga finetunen, want ik ben er niet 100 % van overtuigd dat alles goed zit.
(Zie ook
mijn bericht ivm blokkeren tijdens de livesessie)
Ik vraag me wel af of ik Ubuntu op de juiste schijf heb geïnstalleerd. Ik had de keuze uit twee schijven (sda en sdb) en heb voor de grootste gekozen. Ik herinner me dat dat iets te maken heeft met HDD en SSD.
Na herstart blijkt dat Ubuntu 18.04 nog altijd op de kleinste staat. Los van het feit dat ik die (18.04) eigenlijk niet nodig heb, vraag ik me af of ik wel de juiste schijf heb gekozen en of ik nu niet met een overbodig besturingssysteem zit. Stel dat ik alsnog deze versie op de kleinere schijf zou zetten, kan ik alles van de grote dan gewoon wissen?
Ik heb de indruk dat eea net
trager opstart (opstarten pc duurt langer, maar ook opstarten Firefox), mogelijk omdat ik op de grote schijf heb geïnstalleerd?
En ivm "nomodeset"
on bootmanager press e and then add "nomodeset" in front of "quiet splash", then CTRL+X
Hier viel me op dat het woord 'nomodeset' al in die lijn stond, maar achter 'quiet splash'. Ik heb het daar laten staan en nog eens vooraan gekopieerd en nadien verliep de installatie rimpelloos.
After installation remove USB stick and change boot order ubuntu first in BIOS once again: in bootmanager press e and then add "nomodeset" in front of "quiet splash", then CTRL+X
Dit heb ik geprobeerd (deze keer stond het woord 'nomodeset' nergens) en nadien liep het opstarten vast. Wanneer ik hier niets doe start ik gewoon op. Dus mogelijk zijn stap 5 en 6 (When in desktop, enter terminal with CTRL+ALT+T, and edit GRUB to prevent it from always starting with nomodeset) niet meer van toepassing in deze versie?
Lieven