Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HELP xorg.conf om zeep geholpen ... wat nu ? :'(  (gelezen 871 keer)

ghost_bear

• Gast
HELP xorg.conf om zeep geholpen ... wat nu ? :'(
« Gepost op: 2007/05/21, 08:43:54 »
Hoi hoi,

Eerst even uitrazen ... wat een kutdag ! xorg.conf om zeep geholpen, login en password van het forum vergeten ... die gegevens natuurlijk ook al gewist uit de mailbox ... POTVERDORIE !!

OK, ik kan er weer tegen... Ik ben nog niet zo lang linuxgebruiker. Ik heb vlak nadat ie uit was meteen Feisty geïnstalleerd. (daarvoor al wat geprutst met dapper en edgy) Ik ben er intussen al een tijdje mee aan het knoeien om die lekker te krijgen. Zo heb ik dus de nvidia drivers geïnstalleerd en ingesteld voor GeForce 6 reeks, daarna Beryl ...) Omdat ik wat problemen had met mn resolutie dus dan maar mn xorg.conf aangepast naar "1280x1024@75", zonder probleem.

Nu heb ik ook zo'n flatscreen tv staan met PC aansluiting. Naieve ik dacht dus dat het vlotjes zou gaan om die linux machine daar eens aan te hangen. (dat gaat trouwens fijn met de bootable cd).
Bij het booten was de resolutie dus omzeep (640x480) en heb ik er dus niets beter op gevonden dan de xorg.conf aan te passen en er "1366x768@60" bij te zetten.

Gevolg... een zwart scherm bij het booten dat lekker zwart blijft. Dat blijkt nu eigenlijk 1024x768 te moeten zijn :-(
Ik heb dan geprobeerd om die xorg.conf aan te passen via een bootable linux, maar dat lukt niet.
Ik probeerde de bootable van Feisty, maar die ziet de hda1 niet (waar de xorgfile op staat) heb dan maar mn knoppix 5 ter hand genomen maar die weet me fijntjes te vertellen dat ik geen schrijftoegang heb. Ik kan de file niet wijzigen, niet deleten, niet verplaatsen, niet NIX dus :'(

Heb in Knoppix al via de rootshell getracht om hda1 te mounten maar dan zegt ie dat dat al zo is ?! (kan zijn want ik kan via de desktop de icoontjes voor de hd's zien en openen)
Ik heb deze commando's ergens gevonden zodat ik aan de slag kon :
# mount -o dev,rw /mnt/hda1
# cd /mnt/hda1/etc
en dan naar X11 map en dan nano xorg.conf (dat editten gaat trouwens ook lekker, maar ie wil dus niet opslaan)

Nu ben ik zowat ten einde raad ... wie kan helpen ?

Alvast merci van een newbe die al wou lopen toen ie nog moest leren stappen ;-)

Ghost Bear

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/21, 13:11:09 »
Gewoon je computer opstarten zodat je dat zwarte scherm te zien krijgt.
Vervolgens druk je op control-alt-F2
Nu kom je in een terminal terecht waar je gewoon in moet loggen.

Nu kan je handmatig xorg.conf aanpassen met het volgende commando:
sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Wat je ook kan doen, is een nieuwe xorg.conf aan laten maken.
Type het volgende commando in:
sudo dpkg-reconfigure -p high xserver-xorg
Dan krijg je een aantal vragen over o.a. de videodriver en je resolutie.
Als je alle vragen hebt beantwoord, dan zou je weer een goede xorg.conf moeten hebben.

Heb je de xorg.conf aangepast, dan kan je met control-alt-F7 weer terug naar de grafische modus.
Nu krijg je dus weer dat zwarte scherm. Druk dan op control-alt-backspace.
Hiermee forceer je een restart van de grafische omgeving, zodat de nieuwe xorg.conf ingeladen wordt.

Nog een tip voor je video out:
Installeer de nvidia-glx-new drivers mbv de restricted drivers manager en controleer in synaptic dat dit pakket geïnstalleerd is.
Als je in de terminal het volgende commando uitvoert krijg je een control panel van nvidia te zien waarin je heel veel instellingen aan kan passen:
nvidia-settings

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/21, 19:02:40 »
Nog een tip, i.p.v. knoppix, kan je ook de Xubuntu live CD nemen, die mount alles standaard, zonder moeite !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

ghost_bear

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/21, 19:49:23 »
Jip !

*S_U_P_E_R_B_E_D_A_N_K_T* !!

't is gelukt met aanpassen ... zou dat dpkg commando wel eens willen testen, maar dat lijkt me nu een onnodig risico.
Ik had trouwens al eens alt-F2 geprobeerd, maar was de CONTROL dus duidelijk vergeten :-s

Zat al even met de piepers... voor niX nodig dus... leve de fora ! :-D

@rOn : zal de xubuntu live eens proberen om te zien of ik de file kan bewerken (just for kicks)

Cheers !

le Ghost