Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Audacity volume verhogen  (gelezen 500 keer)

Offline drum

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Audacity volume verhogen
« Gepost op: 2020/05/11, 15:32:47 »
In audacity kun je je mp3-files dezelfde volume output geven, dit doe je zo:
Klik op het selectievakje naast 'Maximale amplitude normaliseren naar'. Typ het gewenste volumeniveau in het tekstvak "dB".
Mijn vraag is nu wat is een goed getal om in te voeren in het tekstvak "dB", zodat ze een tamelijk hoog volumegehalte hebben om ze achteraf op usb te zetten om af te spelen in de auto?

Offline Jenske

• Lid
Re: Audacity volume verhogen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/11, 15:43:05 »
Als je nadien géén bewerkingen meer wil doen met jouw MP3'tje kan je best normaliseren naar -1 dB (minus één). Dan zorgt Audacity ervoor dat er nergens een geluidspiek luider klinkt dan -1 dB. Dan treedt géén zgn. "clippen" op.

1 - "Clippen" treedt op wanneer het geluid té hard wordt verwerkt. Zolang je onder de clipping-grens (van 0 à -1 dB) zit, zou elk weergavetoestel of -programma je geluid goed moeten kunnen weergeven. Maar denk eraan: slecht opgenomen zal nooit goed worden weergegeven. En als je geluid "optrekt" tot -1 of 0 dB, trek je ook de ruis mee omhoog. Dat hoeft niet storend te zijn, maar bij slechte opnames valt dat wél op.

2 - Strikt genomen zou je ook 0 (nul) dB kunnen instellen, maar dan zit je letterlijk óp de grens voor het zgn. clippen.
.. thuis volledig Ubuntu sinds 2006
.. Kubuntu 20.04
.. HP Pavillion desktop 1,5 Tbyte harde schijf 7200 rpm, 4 Mhz processor, 6 Gbyte RAM

Offline drum

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/11, 15:50:19 »
Bedankt Jenske voor de heldere uitleg

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/11, 16:08:04 »
Helemaal niet akkoord. Normaliseren versterkt het geluid om piekniveaus naar een bepaalde maximale waarde te laten gaan. Dit zal je echter niet toelaten "mp3-files dezelfde volume output geven".

Muziek kan zeer dynamisch zijn, met luidere en stillere gedeelten. Er is veel verschil tussen de pieken. Andere muziek kan dan weer sterk gecomprimeerd zijn, met alle stukken op eenzelfde volumeniveau. Veel pieken zijn op hetzelfde niveau. Als je beide normalizeert, dan zal die laatste veel luider klinken dan die eerste.

Een andere reden waarom het een slecht idee is Audacity te gebruiken om je mp3-files dezelfde volume output te geven, is dat je je mp3 bestanden decomprimeert, en bij het opslaan opnieuw comprimeert. Dat veroorzaakt kwaliteitsverlies.

Het antwoord op je pogingen om mp3's hetzelfde volume te geven, is replaygain. Replaygain analyseert het ganse mp3-bestand en berekent hoeveel die moet versterkt (verzwakt) worden om een bepaald referentievolume te hebben. mp3's die met die berekende correctie afgespeeld worden, klinken zowat even luid.

Offline partyrabbit

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/12, 13:32:17 »
Helemaal niet akkoord. Normaliseren versterkt het geluid om piekniveaus naar een bepaalde maximale waarde te laten gaan. Dit zal je echter niet toelaten "mp3-files dezelfde volume output geven".

Muziek kan zeer dynamisch zijn, met luidere en stillere gedeelten. Er is veel verschil tussen de pieken. Andere muziek kan dan weer sterk gecomprimeerd zijn, met alle stukken op eenzelfde volumeniveau. Veel pieken zijn op hetzelfde niveau. Als je beide normalizeert, dan zal die laatste veel luider klinken dan die eerste.

Klopt.
Ik gaf deze tip (Normaliseren) in een ander topic, omdat deze vaak wel gewoon werkt. Dit is mits een lied gemiddeld in volumes is en de volumes niet uitzonderlijk afwijken.
Ga je muziek welke breeder is normaliseren dan zal het snel verkeerd gaan.
Dit is omdat normaliseren niet over "het hele bestand" gaat maar omdat gemiddelden van tonen door het lied in volume zullen wijzigen. Bij een gemiddeld hedendaags popnummer zal dit geen hoorbaar verschil opleveren. Bij een gedifferentieerd klassiek nummer wel.
Dit had ik er in het andere topic misschien beter bij uitgelegd.

Normaliseren is een handige manier om snel te kunnen werken, maar inderdaad zeker niet altijd goed. Als ik zelf muziek maak in mijn studio normaliseer ik nooit.
Wat dat betreft zou je beter kunnen kiezen voor de nagenoeg net zo handig werkende Effecten -> Versterken. Dit kan zowel volume verhogen als verlagen.

Een andere reden waarom het een slecht idee is Audacity te gebruiken om je mp3-files dezelfde volume output te geven, is dat je je mp3 bestanden decomprimeert, en bij het opslaan opnieuw comprimeert. Dat veroorzaakt kwaliteitsverlies.

Tjah. Hier zul je altijd mee zitten. Een mp3 zal altijd gedecomprimeerd moeten worden als je hem aan gaat passen.
Je kunt verliezen echter beperken door dither uit te zetten waardoor het bestand bij het wegschrijven 1 op 1 te werk gaat.
Uiteindelijk kun je een mp3 nooit verliesloos gaan bewerken en zal er altijd kwaliteitsverlies zijn.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/12, 13:36:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/12, 14:29:06 »
Als ik zelf muziek maak in mijn studio normaliseer ik nooit.
Eigenaardig. Normalizeren lijkt me nogal een standaardbewerking. Schaalt het geluidssignaal zodat dit het volle dynamisch bereik benut.

Dit is omdat normaliseren niet over "het hele bestand" gaat maar omdat gemiddelden van tonen door het lied in volume zullen wijzigen.
Dat is niet juist. Normalizeren doet met je geluid net hetzelfde als "Effecten - versterken". In de twee functies in Audacity zitten enkele verschillen. Met "Normalizeren" kan je tegelijk ook DC correctie doorvoeren. Met "Versterken" kan je zelf je correctiefactor opgeven. Bij "Normalizeren" geef je een piekvolume, en de correctiefactor wordt overeenkomstig berekend door het programma. Ook in "Effecten - versterken" kan je een gewenst piekmaximum opgeven. De twee functies gedragen zich anders als je ze toepast op meerdere tracks tegelijk. Zie https://manual.audacityteam.org/man/amplify_and_normalize.html

Tjah. Hier zul je altijd mee zitten.
Niet zo. https://en.wikipedia.org/wiki/ReplayGain. Replaygain komt ook enkel maar neer op het toepassen van een versterkingsfactor. De factor wordt berekend, opgeslaan in je mp3 bestand. Bij het weergeven van die mp3 zal een replaygain-capabele audiospeler die track overeenkomstig versterken (=meestal verzwakken, met moderne muziek).

Enkel bij mp3 bestaat er een andere techniek. mp3 frames hebben een versterkingsfactor. De replaygaincorrectie wordt aangebracht door die versterkingsfactor overeenkomstig aan te passen (kan hier enkel in stappen van 1.5 dB). Voordeel:  de mp3 heeft altijd het juiste volume, ook als de afspeelsoftware geen replaygain ondersteunt.

Offline partyrabbit

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/12, 15:36:04 »
Als ik zelf muziek maak in mijn studio normaliseer ik nooit.
Eigenaardig. Normalizeren lijkt me nogal een standaardbewerking. Schaalt het geluidssignaal zodat dit het volle dynamisch bereik benut.

Bij muziekproductie zijn daar andere technieken voor.  ;)
Deze technieken zijn veel beter beheersbaar en controleerbaar in het resultaat ervan. En daarna is normaliseren overbodig.
Dus niet zo eigenaardig als je denkt.

Tjah. Hier zul je altijd mee zitten.
Niet zo. https://en.wikipedia.org/wiki/ReplayGain. Replaygain komt ook enkel maar neer op het toepassen van een versterkingsfactor. De factor wordt berekend, opgeslaan in je mp3 bestand. Bij het weergeven van die mp3 zal een replaygain-capabele audiospeler die track overeenkomstig versterken (=meestal verzwakken, met moderne muziek).

Enkel bij mp3 bestaat er een andere techniek. mp3 frames hebben een versterkingsfactor. De replaygaincorrectie wordt aangebracht door die versterkingsfactor overeenkomstig aan te passen (kan hier enkel in stappen van 1.5 dB). Voordeel:  de mp3 heeft altijd het juiste volume, ook als de afspeelsoftware geen replaygain ondersteunt.

Als je hem inleest in Audacity, versterkt, en weer weg schijft zonder verdere geautomatiseerde aanpassingen (dus dither uit, 1 op 1) dan heb je datzelfde effect.

Dat is niet juist. Normalizeren doet met je geluid net hetzelfde als "Effecten - versterken". In de twee functies in Audacity zitten enkele verschillen. Met "Normalizeren" kan je tegelijk ook DC correctie doorvoeren. Met "Versterken" kan je zelf je correctiefactor opgeven. Bij "Normalizeren" geef je een piekvolume, en de correctiefactor wordt overeenkomstig berekend door het programma. Ook in "Effecten - versterken" kan je een gewenst piekmaximum opgeven. De twee functies gedragen zich anders als je ze toepast op meerdere tracks tegelijk. Zie https://manual.audacityteam.org/man/amplify_and_normalize.html

Er zit wel verschil in. Precies zoals je zelf zegt.
Jouw link zegt het ook al.
"Amplify and Normalize are very similar effects, but have some subtle differences."

Normalizeren past alleen de pieklevels aan binnen het geheel. Dus niet het geheel. Normaliseren heeft daardoor invloed op de gehele dynamiek.
Dit kan ertoe leiden dat een harde trom amper opgeschaald wordt, waar bijvoorbeeld een verre viool meer, en dus 'de hele compositie uit zijn verband getrokken wordt'. Vaak onhoorbaar, maar het gebeurd wel.
Ja je gaat inderdaad het dynamische bereik benutten, anders dan in het origineel en/of origineel bedoeld. Aanpassen dus.
Bij versterken wordt gewoon 'alles harder gezet'. Zonder invloed op de dynamiek.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/12, 15:52:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/12, 16:28:19 »
Deze technieken zijn veel beter beheersbaar en controleerbaar in het resultaat ervan. En daarna is normaliseren overbodig.
Eenvoudiger dan normaliseren kan het niet worden. Het lijkt me sterk dat er meer gesofistikeerde methoden zouden moeten gehanteerd worden om ervoor te zorgen dat een volledig afgewerkte track piekt tot op een bepaald niveau.   

Als je hem inleest in Audacity, versterkt, en weer weg schijft zonder verdere geautomatiseerde aanpassingen (dus dither uit, 1 op 1) dan heb je datzelfde effect.
Absoluut fout. Het geluid moet immers opnieuw gecomprimeerd worden, met behulp van de verlieslatende compressiealgorithmen van mp3. Hierdoor wordt nog méér informatie die in het origineel aanwezig was, weggegooid, en worden weerom compressieartefacten ingevoerd, bovenop die er al waren door de eerste compressie.

Jouw link zegt het ook al.
"Amplify and Normalize are very similar effects, but have some subtle differences."
Het verschil zit niet in de transformatie van het geluidssignaal zelf. Je kan de verschillen in die link lezen, maar voor een individuele track komt het voor beide effecten op hetzelfde neer: de geluidssignalen worden versterkt of verzwakt.

Normalizeren past alleen de pieklevels aan binnen het geheel. Dus niet het geheel. Normaliseren heeft daardoor invloed op de gehele dynamiek.
Dit kan ertoe leiden dat een harde trom amper opgeschaald wordt, waar bijvoorbeeld een verre viool meer, en dus 'de hele compositie uit zijn verband getrokken wordt'. Vaak onhoorbaar, maar het gebeurd wel.
Ja je gaat inderdaad het dynamische bereik benutten, anders dan in het origineel en/of origineel bedoeld. Aanpassen dus.
Bij versterken wordt gewoon 'alles harder gezet'. Zonder invloed op de dynamiek.
Dan heb je duidelijk de terminologie fout. Je beschrijft hier over (dynamische) compressie (Effects - Compressor. in Audacity). Normalizeren doet niets meer dan je geluidssignaal versterken, geloof me  ;)

Offline partyrabbit

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/12, 19:31:57 »
Eenvoudiger dan normaliseren kan het niet worden. Het lijkt me sterk dat er meer gesofistikeerde methoden zouden moeten gehanteerd worden om ervoor te zorgen dat een volledig afgewerkte track piekt tot op een bepaald niveau.   

Verdiep je daar maar eens in dan. Want blijkbaar wil je mij niet geloven.

Absoluut fout. Het geluid moet immers opnieuw gecomprimeerd worden, met behulp van de verlieslatende compressiealgorithmen van mp3. Hierdoor wordt nog méér informatie die in het origineel aanwezig was, weggegooid, en worden weerom compressieartefacten ingevoerd, bovenop die er al waren door de eerste compressie.

Precies wat je zegt, de verlieslatende compressiealgorithmen van mp3. Dus hoe je het ook terug duwt in mp3, de verlieslatende compressiealgorithmen van mp3 daar zit je altijd mee. Het enige wat je kunt beperken is niet ditheren.
Of niet indien keuze van andere compressievormen (flac, ogg), maar die werken net zo goed IN audacity.

Dan heb je duidelijk de terminologie fout. Je beschrijft hier over (dynamische) compressie (Effects - Compressor. in Audacity).

Ik weet niet waar je het vandaan haalt maar had ik het nergens over de compressor-plugin hoor.  ^-^
En de Versterken-bewerking in audacity waar ik het wel over had is géén compressor en al helemaal niet de audacity compressor-plugin.

Normalizeren doet niets meer dan je geluidssignaal versterken, geloof me  ;)

Whatever. Ga je er maar eens in verdiepen binnen de wereld van audio productie. Zij kunnen het je beter uitleggen dan ik.
Ik heb niet zo'n zin in zo'n eindeloze discussie weer.

Maar ik zal je een beetje op weg helpen.

Citaat
Few mastering engineers rely entirely on the normalization function of a software DAW to adjust levels. Normalizing increases the gain of an audio file until its loudest point (or sample) is at the maximum available level of the system. While this has its advantages, and is certainly part of what happens in mastering, most mastering engineers feel that this process doesn’t accomplish everything they need for level control. One of the goals of a mastering engineer is to get the appropriate amount of level on a finished project (CD, DVD, etc.) WITHOUT distortion (while still sounding natural). Typical normalization routines just don’t provide enough flexibility to accomplish this.

Vraagje. Hoeveel muziek-songs heb jij al geproduceerd, gemixed en gemastered?
- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/12, 21:25:19 »
Je uitleg staat bol van verkeerd begrip en verkeerde concepten, waar je glimlachend en gelukkig blijft in rondtollen. Het zij zo. Ook voor mij is deze discussie gesloten. Iedere meelezer (voor zover die er zijn) kan wel zijn eigen conclusie trekken.

Bedankt voor je Engelstalige citaat, wat volledig bevestigt dat *mijn* uitleg van wat normalizeren is, correct is. En natuurlijk heb je niet met normaliseren alleen een mooi muziekstuk gemaakt.

Offline rive gauche

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/12, 21:45:39 »
@vanadium
Citaat
Replaygain analyseert het ganse mp3-bestand en berekent hoeveel die moet versterkt (verzwakt) worden om een bepaald referentievolume te hebben. mp3's die met die berekende correctie afgespeeld worden, klinken zowat even luid.
Zelf gebruik Mp3gain in Winwows (denk dat het ook bestaat voor Linux?)Is Replaygain zelfde?
En idd toptooltje  ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/13, 08:55:53 »
Dat is het inderdaad! mp3gain bestond (bestaat?) ook onder Linux. Al vele jaren is het echter uit de Ubuntu softwarebronnen verdwenen, maar je kon het nog wel ergens downloaden en gebruiken. Een alternatief bleek toen python-rgain. Dat werkte op dezelfde manier voor verschillende audio formaten (mp3, ogg, flac, ...). Nu stel ik vast dat ook python-rgain in Ubuntu 20.04 uit de softwarebronnen verdwenen is!  :'(.

flac en ogg hebben elk hun eigen tools om replaygain toe te passen (metaflac en vorbisgain), dus we staan niet helemaal in de kou. Maar voor mp3 wordt het weer zoeken naar een obscuur binarietje die het wil doen...

Offline partyrabbit

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/13, 13:46:07 »
Bedankt voor je Engelstalige citaat, wat volledig bevestigt dat *mijn* uitleg van wat normalizeren is, correct is. En natuurlijk heb je niet met normaliseren alleen een mooi muziekstuk gemaakt.

Lezen is ook een vak. Er staat toch duidelijk dat het overgrote deel producers er géén gebruik van maakt omdat het meer (ongewenste zaken) doet.
Maar ik heb echt niet zo'n zin in wéér zo'n eindeloze discussie. Dan denk dat lekker.
- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/13, 14:28:18 »
In de huidige Ubuntu versie blijkt het niet zo gemakkelijk iets te vinden om mp3's te voorzien van replaygain. Een interessante tooltje dat ik gevonden heblijkt loudgain (https://github.com/Moonbase59/loudgain/). Jammer genoeg niet gemakkelijk te installeren: ik heb het moeten compileren.

Offline partyrabbit

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/13, 14:38:38 »
Allemaal leuk die herhaalde reclame voor replaygain. :rolleyes: Maar dat is niet de vraag.

De vraag is hoe hij zijn volume goed kan krijgen in Audacity. NIET hoe hij ze af moet spelen.

MIXXX kan ook Normaliseren tijdens afspelen (misschien wel mbv replaygain?). En zo zullen er nog wel meer zijn. Maar dát is niet de vraag.

Citaat
ReplayGain is a proposed standard published by David Robinson in 2001 to measure the perceived loudness of audio in computer audio formats such as MP3 and Ogg Vorbis. It allows media players to normalize loudness for individual tracks or albums.

Gewoon in Audacity Effecten -> Versterken (=gain verhogen) tot 0 db of -0,1 db (of anders naar wens) en klaar. Ook deze functie 'leest' het huidige db niveau en beperkt op het hoogst ingestelde niveau, en dat zonder verdere aanpassingen van het geluid (zonder bijwerkingen).
Normaliseren kan, mogelijk met bijwerkingen (meestal niet), maar is niet nodig bij slechts alleen volume verhogen.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/13, 14:45:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/13, 14:45:17 »
De specifieke vraag werd reeds in reactie #2 opgelost, mocht je het nog niet gemerkt hebben. Als het de bedoeling is om mp3's eenzelfde volumeoutput te geven, dan is 1) bewerken in Audacity niet de goede aanpak en 2) normalizeren niet geschikt daarvoor (Dit laatste kan je enkel begrijpen als je inziet wat "normalizeren" doet. Ik weet dat dit voorlopig nog niet het geval is.).

Offline partyrabbit

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/13, 14:48:26 »
De specifieke vraag werd reeds in reactie #2 opgelost, mocht je het nog niet gemerkt hebben.

Haha. Had je dat eerder gemist dan? Gezien je reactie #3 waarin je een discussie opgooit?  ^-^

Helemaal niet akkoord.
- I ♥ Linux -

Offline partyrabbit

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/13, 14:50:53 »
Als het de bedoeling is om mp3's eenzelfde volumeoutput te geven, dan is 1) bewerken in Audacity niet de goede aanpak en 2) normalizeren niet geschikt daarvoor (Dit laatste kan je enkel begrijpen als je inziet wat "normalizeren" doet)

Huh? En in dat andere topic zit je juist weer (mijn uitleg) te bestrijden dat normaliseren niet de beste optie is om alleen volume te corrigeren omdat het bijwerkingen heeft?
Wie spreekt zichzelf nou tegen over normaliseren en wat het doet?  ^-^

En dat andere puntje. Audacity werkt (vaak) prima om MP3's snel ff op volume te brengen. Doe ik al 20 jaar zo.
Audacity is daarvoor juist 1 van de geschiksten. Omdat het zo'n simpel basic programma is en bewerkingen simpel basic maar zeer efficiënt uitvoert. Precies waar de Audacity ontwikkelaars voor staan.

Je bent weer lekker op dreef met discussieren overal over, ist niet?
« Laatst bewerkt op: 2020/05/13, 14:54:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/13, 14:54:39 »
Je zit er helemaal naast. Wees eens een beetje nauwkeuriger in je reacties.

Offline partyrabbit

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2020/05/13, 14:59:53 »
Mijn vraag is nu wat is een goed getal om in te voeren in het tekstvak "dB", zodat ze een tamelijk hoog volumegehalte hebben om ze achteraf op usb te zetten om af te spelen in de auto?

Antwoord ReplayGain. Nogmaals antwoord ReplayGain. En weer antwoord ReplayGain.  :rolleyes:

Je zit er helemaal naast. Wees eens een beetje nauwkeuriger in je reacties.

En dan zit ik er naast?

Allemaal leuk die herhaalde reclame voor replaygain. :rolleyes: Maar dat is niet de vraag.

De vraag is hoe hij zijn volume goed kan krijgen in Audacity. NIET hoe hij ze af moet spelen.

MIXXX kan ook Normaliseren tijdens afspelen (misschien wel mbv replaygain?). En zo zullen er nog wel meer zijn. Maar dát is niet de vraag.

- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2020/05/13, 15:06:41 »
Tja, Drum, sorry hiervoor. We horen het wel als je nog vragen mocht hebben.

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #21 Gepost op: 2020/05/13, 15:08:54 »
Dit ontspoort weer helemaal. Slotje.