Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vervelende foutmelding vanwege Canonical op een crash van GIMP  (gelezen 446 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik heb gewoon, na een clean install van Ubuntu 20.04, GIMP geïnstalleerd vanuit de software-bronnen. Weet niet meer of dat nu via een snap ging, een repository of weet ik wat.

GIMP gestart en crashte (maar dit probleem was nadien helemaal niet meer aan de orde). En omdat ik dacht: "laat ik Canonical wat informatie terug geven waar ze misschien wel wat aan hebben, stuur ik het crash-report op".

Crash-rapport dus mooi ingestuurd en er zelfs een "issue" (of hoe heet dat) van gemaakt door in te loggen op Ubuntu one.

Kreeg ik volgende reactie terug:
Citaat
Thank you for taking the time to report this bug and trying to help make
 Ubuntu better. However, it seems that you are not using a software
 package provided by the official Ubuntu repositories. Because of this
 the Ubuntu project can not support or fix your particular bug. Please
 report this bug to the provider of the software package. Thanks!
 
 If you are interested in learning more about software repositories and
 Ubuntu, check https://help.ubuntu.com/community/Repositories.
 
 ** Changed in: gimp (Ubuntu)
        Status: New => Invalid


Dát vind ik nu niet fijn
. Ik installeer als gewone gebruiker gewoon GIMP. Er treedt een fout op, die ik mooi instuur en dan krijg ik een reactie waar ik als leek (maar fervent Linux-gebruiker) eigenlijk niets aan heb.

Ik snap wel ergens (pun intended) wat de post betekent, maar ik verwacht écht niet dat de gemiddelde, zeker beginnende gebruiker aan dit soort opmerkingen iets heeft.

Elders op dit forum ging / gaat een topic over "het opdringen van snap door Canonical". Ik heb daar geen mening over, maar ik vind het wél een behoorlijk minpunt als "ze" bij Canonical op deze wijze reageren.

Dus mijn begrip is er wel, maar als iemand, zéker komende van Windows, plots dit soort reacties krijgt bij een crash, vrees ik voor het succes van Ubuntu.

Ik zou het liever zien als bij een crash ineens maar wordt gemeld dat de oplossing ervan valt buiten de verantwoordelijkheid van Canonical / Ubuntu. Per slot van rekening heb ik nogal wat tijd gestoken in het opmaken en verzenden van dat crashrapport.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Vervelende foutmelding vanwege Canonical op een crash van GIMP
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/10, 20:58:53 »
Dat klinkt inderdaad 'minder fraai'. Want je zou verwachten dat als het wordt aangeboden via het softwarecentrum het altijd een 'officieel pakket' zou moeten zijn. Het zij via snap of via de pakketbronnen. Heb je een linkje naar dat bugreport want ben wel benieuwd eigenlijk of het om een snap gaat. GIMP is zo te zien wel aanwezig op snapcraft.io dus zou zomaar kunnen (https://snapcraft.io/gimp).
« Laatst bewerkt op: 2020/05/10, 21:01:53 door erik1984 »

Offline wowo

  • Lid
Re: Vervelende foutmelding vanwege Canonical op een crash van GIMP
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/10, 21:24:28 »
Gimp wordt in Ubuntu 20.04 in het Ubuntu Software Centrum in eerste instantie als Snap aangeboden.
Ontwikkelaar: Snapcarfters
Bron: snapcraft.io
De ontwikkelaar "Snapcrafters" is geen verified account want er staat geen groen vinkje bij.
Citaat
The “Snapcrafters” are a group of community contributors working to get snaps published by upstream projects, with install instructions on the project homepage and the snapcraft.yaml in the project code repository. Snapcrafters collaborate via GitHub
Als je aldus een crash krijgt met dit programma, zal je moeten wezen bij de ontwikkelaar van de Snap: Snapcrafters.
Zelf installeer ik Gimp via Synaptic = daadwerkelijk uit de repository van Canonical.
Als daar iets mis mee is, kan je bij Canonical terecht.
Als ik helemaal bij de tijd wil zijn: via ppa van de ontwikkelaar van Gimp. Als er dan iets mis mee is, kan ik daar terecht.

Al met al geen fraaie actie inderdaad. Het wordt er allemaal niet gemakkelijk op..........

Wanneer er Snaps aangeboden worden in het Ubuntu Software Centrum, moet het duidelijk zijn waar je heen moet met klachten.
De naam van de ontwikkelaar "Snapcrafters" is ook nogal verwarrend.

Ik zou, als ik jou was, de Snap versie via het Ubuntu Software Centrum verwijderen, en Gimp via Synaptic installeren of anders via de commandline:
sudo apt-get install gimp
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vervelende foutmelding vanwege Canonical op een crash van GIMP
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/11, 11:08:54 »
Je moet de twee dingen uit elkaar halen. Via het crash rapport bereik je wel degelijk de Ubuntu ontwikkelaars, en diegenen die, in dit geval, de Snap  store onderhouden. Dat is de manier waarop de doorsnee gebruiker fouten kan signaleren. Die worden voor het grootste deel automatisch verwerkt. Frequente fouten hebben meer kans opgenomen te worden.

Een bug rapport indienen via Ubuntu is iets anders. Daar ga je rechtstreeks in interactie met de ontwikkelaars omtrent een specifiek probleem, en kan je gevraagd worden over het probleem meer informatie te geven of meer testen te doen. En het is van dat kanaal dat je dat bericht hebt teruggekregen. Dat ze daar op dat niveau niet over de Snap pakketten gaan, lijkt me normaal.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Vervelende foutmelding vanwege Canonical op een crash van GIMP
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/11, 11:28:41 »
OK, Vanadium, ik vermoedde al zoiets.

En zelf vind ik het geen groot probleem, aangezien ik ondertussen GIMP gewoon kan opstarten zonder enige foutmelding.

Maaaaaarrrrrrr ... als ik hier vrolijk dag-in-dag-uit reclame sta te maken voor Ubuntu / Linux, tot somtijds grote ergernis van mijn (gelockdownde) gezinsleden, moet ik wél vaststellen dat dit soort situaties -- en ik begrijp hoe het zit -- niet bepaald bevorderlijk is voor de aanvaarding van Ubuntu.

Stel je maar eens voor dat iemand eindelijk ook wil / durft overstappen naar Ubuntu en dan met zo'n foutmelding wordt geconfronteerd. Kans is groot dat ik 2 dagen later ergens gelyncht wordt teruggevonden met een Ubuntu-computer in mijn borstkas en een briefje erbij: "was niet onze fout, ga eens te rade bij de baas van Hewlett-Packard, want die heeft ervoor gezorgd dat je computer Ubuntu kon draaien". =D

Dus marketing-technisch-strategisch gezien is dit géén goede werkwijze.

Anderzijds til ik er niet te zwaar aan, hoor. ;/
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vervelende foutmelding vanwege Canonical op een crash van GIMP
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/11, 12:16:24 »

Stel je maar eens voor dat iemand eindelijk ook wil / durft overstappen naar Ubuntu en dan met zo'n foutmelding wordt geconfronteerd. Kans is groot dat ik 2 dagen later ergens gelyncht wordt teruggevonden met een Ubuntu-computer in mijn borstkas en een briefje erbij: "was niet onze fout, ga eens te rade bij de baas van Hewlett-Packard, want die heeft ervoor gezorgd dat je computer Ubuntu kon draaien". =D
Dat gebeurt niet. Het is te zeggen, dat gebeurt enkel als die persoon al meer vertrouwd is met Ubuntu, en de kennis heeft en het initiatief neemt om een foutrapport in te dienen via de website.