Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen  (gelezen 3621 keer)

Offline Palantir

  • Lid
Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Gepost op: 2020/05/03, 21:01:19 »
Beste mensen,
na Ubuntu 20.04 te hebben geïnstalleerd werkt het programma veiligheidskopie niet meer.
Als ik via bestanden -> andere locatie -> serveradres smb:\\192.168.178.201 verbinding maak dan zijn de mappen in de root zichtbaar. Als ik dan één van de mappen wil openen b.v. de map ubuntu dan komt de volgende foutmelding.
Kan gedeelde Windows-map niet aankoppelen: Verbinding is verbroken door een lokaal probleem.

De mappen en bestanden zijn wel benaderbaar met ftp:\\192.168.178.201
Met zoeken op internet waren alleen oude berichten beschikbaar waarvan ik mij afvraag of die nog correct zijn.

Is dit een bekend probleem van Ubuntu 20.04. of is er een andere oplossing.

Alvast dank, Palantir.

Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/04, 11:18:56 »
Zou het kunnen zijn dat je NAS de gebruiker nog met een oude, niet afgesloten sessie heeft geblokkeerd? In dat geval wil het wel eens helpen de NAS te herstarten zodat die sessie worden beëindigd. Ik zou namelijk verwachten dat je bij het benaderen via SMB een inlogscherm krijgt. Dat krijg ik namelijk wel als ik opnieuw verbinding met mijn NAS moet maken. Het is een wilde gok maar wellicht helpt het.

Offline Palantir

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/04, 12:11:19 »
Dank voor jouw reactie. Nadat PC en NAS uit zijn geweest kan nu de NAS helemaal niet worden benaderd. De NAS is zichtbaar maar na het selecteren verschijnt de foutmelding:
Kan de locatie niet benaderen Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen: Verbinding is verbroken door een lokaal probleem

Groet

Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/04, 14:21:26 »
Klopt het dat je een LG NAS N2A2 hebt? Ik had nl tot vorige week dezelfde. Net vervangen omdat er lange tijd geen veiligheidsupdates vanuit LG meer kwamen.

Ik blijf het vreemd vinden dat je geen inlogscherm krijgt. Het kan zijn dat de NAS de toegang blokkeert omdat hij de lokale gebruiker niet kent, heb je toevallig bij de installatie van 20.04 een andere gebruikersnaam aangemaakt dan je in de oude installatie had? In dat geval kan de oplossing zijn om via het beheerscherm van de NAS (inloggen via het ip-adres in je browser) die gebruiker toe te voegen op de NAS.

Via je browser zou je nog wel toegang moeten hebben tot de beheermodule vb

Andere optie: dubbelklik eens op de windows-netwerk om via die kant bij de NAS uit te komen. Het zou ook nog een Windows workgroup probleem kunnen zijn.

### merge ###

Dit krijg ik namelijk wanneer ik mijn NAS probeer te benaderen.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/06, 13:27:47 door TopGear »

Offline atomos

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/04, 15:39:42 »
Zal dit draadje gaan volgen,, kan ook geen verbinding opzetten via samba.mint 19.3 mate.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

nahjo

  • Gast
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/04, 17:20:59 »
De nieuwe samba versie heeft het oude smb v1 protocol uitgeschakeld vanwege de beveiliging. Misschien is dat een probleem voor de oudere NAS stations.

test eens de toevoeging client min protocol = NT1 in het bestand /etc/samba/smb.conf


Offline Palantir

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/04, 22:11:22 »
Dank voor alle reacties,
- Er staan twee NAS die (redelijk) oud zijn en één ervan is een LG NAS N2A2.
- De map /etc/samba is niet aanwezig. Wel de map /etc?

Met whereis samba wordt [samba: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/samba] gevonden, maar dus niets in de map /etc.

Groet

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/05, 08:54:46 »
De map /etc/samba is niet aanwezig.
Dan is wellicht samba niet geïnstalleerd. Check daarover bijvoorbeeld How to Install and Configure Samba on Ubuntu 18.04. Verder zou je in je NASsen kunnen checken: Instellingen > Netwerk > Max SMB-protocol welke opties er zijn. De exacte benamingen zou in jouw NAS anders kunnen zijn.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/06, 10:53:40 »
Dank voor alle reacties,
- Er staan twee NAS die (redelijk) oud zijn en één ervan is een LG NAS N2A2.
- De map /etc/samba is niet aanwezig. Wel de map /etc?

Met whereis samba wordt [samba: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/samba] gevonden, maar dus niets in de map /etc.

Groet

Whereis samba geeft bij mij hetzelfde resultaat. Ook staat er bij mij in /etc geen map samba. Ik draai Ubuntu 19.10. Mijn (nieuwe) NAS is gewoon benaderbaar via Nautilus. Ik denk dus eerlijk gezegd niet dat dit je problemen verklaart, tenzij er op dit punt een verschil is tussen 19.10 en 20.04. De LG heb ik inmiddels ontmanteld dus ik kan helaas niet met een live sessie testen of die met 20.04 benaderbaar is (ik wacht met de overstap tot 20.04.1).


JorisC

  • Gast
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/06, 11:53:14 »
Meld je aan op je NAS zelf als ROOT en pas de CHMOD rechten aan !

### merge ###
Citaat van: Palantir
De mappen en bestanden zijn wel benaderbaar met ftp:\\192.168.178.201
Met zoeken op internet waren alleen oude berichten beschikbaar waarvan ik mij afvraag of die nog correct zijn.

Je citeert FTP : Wat is FTP ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/File_transfer_protocol
FTP heeft niets met SAMBA te maken . Via FTP kun je wel de CHMOD rechten instellen .
« Laatst bewerkt op: 2020/05/06, 13:27:21 door TopGear »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/06, 13:28:36 »
Het verzoek om, als je binnen 24 uur iets toe wilt voegen aan je post, deze te bewerken en niet een nieuw bericht eronder te zetten. Bedankt alvast.

Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/06, 15:12:59 »
-- toevoeging via bewerken werkt niet? --

Om te achterhalen of het probleem in je eigen installatie zit: zou je eens kunnen proberen of je de NAS wel kunt benaderen als je Ubuntu vanaf een Live-USB optart? Als dat wel lukt dan weten we nl dat het ergens in je huidige 20.04 installatie zit.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/06, 17:17:17 »
<niet meer van toepassing wegens edits>
« Laatst bewerkt op: 2020/06/29, 11:37:37 door vanadium »

Offline Palantir

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/06, 20:09:34 »
Beste mensen,
Samba geïnstalleerd.
Citaat
De nieuwe samba versie heeft het oude smb v1 protocol uitgeschakeld vanwege de beveiliging. Misschien is dat een probleem voor de oudere NAS stations.

test eens de toevoeging client min protocol = NT1 in het bestand /etc/samba/smb.conf
Einde citaat


Geeft helaas geen verbetering. Inmiddels zijn ook de mappen in de root niet meer te zien, dat was al voor het installeren van Samba. De foutmelding is:
Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen: Verbinding is verbroken door lokaal probleem.

Heeft iemand nog een idee ?


Iets instellen op de NAS zelf lijkt mij niet logisch omdat het enige dat is veranderd, is de versie Ubuntu.

« Laatst bewerkt op: 2020/05/06, 20:13:02 door Palantir »

nahjo

  • Gast
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/06, 21:06:51 »
Als ik op mijn Linux systeem in de verkenner via netwerk een verbinding probeer te maken met een Windows PC krijg ik de melding dat het niet gelukt is omdat de verbinding is verlopen.
Ga ik dan via de adresbalk met smb://windowscomp.local/Downloads kom ik keurig in de gedeelde map downloads.
Vraag: Lukt dit ook bij jou met de opdracht smb://192.168.178.201 in de adresbalk van de verkenner (Nautilus)


Offline Palantir

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/06, 21:55:33 »
Beste Nahjo,
zojuist jouw suggestie geprobeerd maar gaf dezelfde fout melding: Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen. Verbinding is verbroken door een lokaal probleem.
Groet

nahjo

  • Gast
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/06, 22:17:12 »
een lokaal probleem..... hoe kunnen we dat lokaliseren  :)
- Firewall uitgeschakeld ?
- hoe staat het met de rechten in de map /var/run/user/1000 en /var/run/user/1000/gvfs ?
(de mappen 1000 en gvfs daar zou jij de eigenaar van moeten zijn.)
(de mappen var run en user zou de eigenaar root moeten zijn.)

Offline Palantir

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/07, 20:14:50 »
Beste mensen,
Op mijn huidige systeem is nog geen firewall geïnstalleerd.
Van de bestanden in de map /var/run/user/1000 ben ik de eigenaar.
De map /var/run/user/1000/gvfs is leeg.

Van de bestanden in de map /var/run is root de eigenaar,
van de twee bestanden in de map /var/run/user ben ik van één eigenaar en gdm (?) van de ander.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/07, 20:19:06 door Palantir »


Offline Palantir

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #19 Gepost op: 2020/05/08, 23:12:35 »
Beste mensen, ik ga voor een pragmatische oplossing en gebruik voor reserverkopiën het ftp protocol
Dank voor het meedenken.

Offline HHarry16

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #20 Gepost op: 2022/12/17, 14:11:24 »
De nieuwe samba versie heeft het oude smb v1 protocol uitgeschakeld vanwege de beveiliging. Misschien is dat een probleem voor de oudere NAS stations.

test eens de toevoeging client min protocol = NT1 in het bestand /etc/samba/smb.conf
Hallo nahjo, had van alles geprobeerd om de NAS weer vanuit Xubuntu 22.04 te benaderen. Jouw oplossing hielp!!! Dank daarvoor! Groet, HHarry16

Offline MKe

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #21 Gepost op: 2022/12/17, 16:23:49 »
Beste mensen, ik ga voor een pragmatische oplossing en gebruik voor reserverkopiën het ftp protocol
Dank voor het meedenken.
Beter is om rsync te gebruiken voor reserve kopien. Als je ssh hebt op de NAS (meestal wel zo) kun je waarschijnlijk rsync over ssh gebruiken.
Rsync kan namelijk delta's (=verschillen) syncen i.p.v. domweg overal alles overheen kopieren en rsync controleert of de data wel goed aankomt aan de andere kant, nogal belangrijk als het een veiligheidsbackup is.
Een backup maken via het samba protocol is een zeer slecht idee.

Offline softbart

  • Lid
Re: Netwerkmappen van NAS wel zichtbaar maar niet te openen
« Reactie #22 Gepost op: 2022/12/17, 18:58:26 »
+ 1

Theo