Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: X-air Edit  (gelezen 1020 keer)

X-air Edit
« Gepost op: 2020/04/25, 14:45:02 »
Hey

Een tijdje geleden downloadde ik de app X air Edit o deze website:
https://www.behringer.com/Categories/Behringer/Mixers/Digital/XR18/p/P0BI8/Downloads#googtrans(en|en)

Hier draait Ubuntu 18.04.4 LTS Gnome 3.28.2

Toen startte de app vanzelf en heb ik m uitgebreid getest en bijna alles werkte feilloos.
Hij verscheen niet bij de applicaties maar ik moest m op de desktop laten staan om m makkelijk terug te vinden.

Nu enkele weken later en wat aanpassingen en installatiegestress verder, vind ik die app niet meer op de desktop  of in de downloadfolder terug.
Opnieuw downloaden maar hij start niet meer op.

Deze post bracht alvast geen oplossing: https://behringerwiki.musictribe.com/index.php?title=X-Air_Edit_with_Ubuntu_64_bit


Weet iemand raad?

Re: X-air Edit
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/30, 11:14:58 »
Als ik mijn vraag anders formuleer kan het misschien helpen om te helpen?

Hoe komt het dat een app niet wil starten?
Ik heb een .tar.gz file gedownload.
die wordt uitgepakt.
Deze geeft me de "app"
als ik deze rechts klik en kies voor uitvoeren gebeurt er niets.

Voordien lukte dit wel. Zijn er andere manieren om dit aan de praat te krijgen?


Offline vanadium

  • Lid
Re: X-air Edit
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/30, 14:26:19 »
Er zijn geen algemene instructies mogelijk over hoe een programma te installeren dat als tar archief komt. Zo een archief is een bestand dat op zijn beurt gecomprimeerde bestanden bevat.

Ik heb het eens voor je getest op Ubuntu 19.10. Het gedownloade bestand voor 64 bit Linux is X-AIR-Edit_LINUX_X64_V1.5.tar.gz. Ik heb dat uitgepakt. Je kan dat met bestandsbeheer of met de terminal:
cd Downloads/
vanadium@vana2019:~/Downloads$ ls
X-AIR-Edit_LINUX_X64_V1.5.tar.gz
Hier pak ik het uit en kijk ik naar de wijzigingen in de folder:
vanadium@vana2019:~/Downloads$ tar xf X-AIR-Edit_LINUX_X64_V1.5.tar.gz
vanadium@vana2019:~/Downloads$ ls
X-AIR-Edit  X-AIR-Edit_LINUX_X64_V1.5.tar.gz  X-AIR-EDIT_V1.5_Releasenotes.pdf
vanadium@vana2019:~/Downloads$ ls -l
total 20888
-rwxr-xr-x 1 vanadium vanadium 14288920 Feb  1  2017 X-AIR-Edit
-rw-r--r-- 1 vanadium vanadium  6878502 Apr 30 14:12 X-AIR-Edit_LINUX_X64_V1.5.tar.gz
-rw-r--r-- 1 vanadium vanadium  214144 Jan 31  2017 X-AIR-EDIT_V1.5_Releasenotes.pdf
Na uitpakken zijn er twee bestanden bijgekomen, het uitvoerbare bestand X-AIR-Edit (permissies reeds op "uitvoerbaar" gezet)
Opstarten vanaf de terminal en vanuit de folder waar het programma zich bevindt, kan met:
vanadium@vana2019:~/Downloads$ ./X-AIR-Edit
en dit is het resultaat:


Re: X-air Edit
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/03, 17:29:33 »
Hier zit ik dus vast:
kapitein@Zeppos:~/Downloads$ ./X-AIR-Edit
./X-AIR-Edit: error while loading shared libraries: libasound.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
kapitein@Zeppos:~/Downloads$

Offline vanadium

  • Lid
Re: X-air Edit
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/03, 17:32:50 »
libasound2 is dan blijkbaar niet geïnstalleerd bij jou.

Re: X-air Edit
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/03, 19:37:46 »
Met de opkuis van de oude folders kwam ik in de oude desktop-folder.
daar stond ook een X-AIR Edit app.
Die startte zo op.

Kan ik die op een of andere manier in de Applications view krijgen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: X-air Edit
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/04, 11:37:21 »
Daarvoor zal je zelf een .desktop bestand moeten aanmaken. Plaats dit in de folder .local/share/applications, en dan wordt het opgenomen in je applicatiemenu. .local is een verborgen folder - druk op Ctrl+H om verborgen folders te tonen.

Re: X-air Edit
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/05, 15:46:16 »
Het bestand dat nu op de desktop staat heet "X-AIR-Edit"
Hernoem ik dat gewoon als "X-AIR-Edit.Desktop"

Verplaats ik dan die file in de  .local/share/applications ?
Daar staat nu niet veel in... alleen mimeapps.list 0 bytes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: X-air Edit
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/05, 15:54:37 »
Een .desktop bestand is een klein tekstbestandje, dat je zelf aanmaakt en in .local/share/applications plaatst. Het geeft informatie over het op te starten programma aan het besturingssysteem, en geeft aanleiding tot een icoon in het menu.

Er is spijtig genoeg geen gemakkelijker manier: er wordt van uitgegaan dat dergelijke bestanden tijdens de installatie van het programma automatisch aangemaakt worden. Zie https://askubuntu.com/questions/281293/creating-a-desktop-file-for-a-new-application. Je kan het voorbeeld nemen in het antwoord, en de verschillende lijnen aanpassen voor je eigen programma.

Re: X-air Edit
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/05, 20:26:22 »
Ik was begonnen met Antwoord 2...
sudo apt install alacarteEn dan de website voor de handleiding
https://www.lifewire.com/ubuntu-alacarte-menu-editor-2205584

Daar merk ik dat mijn App best in deze map staat: /usr/bin
Daar heb ik alleen root permission
Hoe krijg ik mijn app in die map?
Af hoeft dat niet en parkeer ik die eender waar? op een logische plaats?

Offline vanadium

  • Lid
Re: X-air Edit
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/05, 20:43:34 »
Het eerste, en geaccepteerde antwoord, is het beste. Eenvoudig zelf een bestandje aanmaken. Drie minuten werk.

Omtrent de plaats van je programma: maak in je home folder een map aan met de naam "bin" en plaats het programma daar. Het uitvoerbare bestand komt dan op de locatie /home/<jelogin>/bin/X-AIR-Edit.

Aangezien de folder "bin" automatisch mee gezocht wordt als je een commando ingeeft, kan je in die exec lijn eenvoudig de naam van het programma vermelden: je hoeft niet het gehele pad op te geven: "Exec=X-AIR-Edit".

Een icoon heb je wellicht ook niet: zoek een afbeelding die je als icoon wil gebruiken, en plaats die in .local/share/icons. .local is een verborgen folder in je home folder. Daarin vindt je "share". "icons" heb je mogelijk niet: die folder moet je dan aanmaken. Plaats daarin het bestand dat je als icoon wil gebruiken.

Hernoem het bestand bijvoorbeeld naar X-AIR-Edit.png. Probeer dan eerst het volgende: het is mogelijk dat het icoon reeds in je menu opgepikt wordt met volgende verwijzing in het .desktop bestand:
icon=X-AIR-Edit
(Even uitloggen en weer inloggen vooraleer je definitief besluit dat dit niet werkt). Werkt dit niet, dan kan je de volledige padnaam meegeven:
icon=/home/<jelogin>/.local/share/icons/X-AIR-Edit.png