Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 10 naast ubuntu 18.04 installeren?  (gelezen 498 keer)

Windows 10 naast ubuntu 18.04 installeren?
« Gepost op: 2020/04/10, 14:42:56 »
Hey

Na een poging om voor mijn schermresolutie keuzemogelijkheid te maken voor een lagere resolutie, wou mijn computer dus niet meer opstarten.
Ondertussen heb ik ubuntu 18.04 geherinstalleerd.

Ik heb blijkbaar de fout gemaakt om de originele Windows 10 te wissen bij installatie van Ubuntu.

Zoals na de vorige installatie werkt het geluid niet.
Nu vond ik bij Live Patch: Sofware & updates > extra stuurprogramma's dat de geluidskaart niet werk (zie foto in bijlage)
Is er een manier om die toch aan de praat te krijgen?

Via deze site krijg ik wel de speakers aan de praat:
https://itsfoss.com/fix-sound-ubuntu-1304-quick-tip/

De Microfoon wordt niet herkent of doet niks.
Iemand hier op het forum merkte op dat die misschien zel noit gewerkt heeft, maar nu zonder die originele windows niet te checken valt en ook troubles geeft voor garantie.

Wat is de beste manier om dit op te lossen?
Eerst bootheble usb's maken van Ubuntu en Windows10?
Dan Windows10 installeren en vervolgens Ubuntu?
of kan ik nu naast de ubuntu (ik heb al een extra partitie aangemaakt) een Windows 10 installeren? Daar vind ik geen info over.

Moet ik me zorgen maken over die geluidskaart en die microfoon of is deze geluidskaart te nieuw dat er nog geen updates voor zijn?

Ik koos voor ubuntu 18.04 omdat een lichtsturingprogramma (MagicQ) niet op ubuntu 19 draait.
Daarom heb ik ook kleinere resolutie weergave nodig van mijn scherm omdat die 4K is en de
ikoontjes en tekst van dit programma niet meeschaalt.


Sorry voor deze vele vragen.
Hopelijk kan iemand me antwoorden geven.


Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Windows 10 naast ubuntu 18.04 installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/10, 14:55:09 »
Inderdaad misschien wat veel verschillende vragen voor 1 topic. Ik zou stap voor stap doen en oplossen.

Het was altijd zo, dat het werd geadviseerd om eerst Windows te installeren en dan pas Ubuntu. Maar als je toch lekker bezig bent, kun je ook proberen Windows er nu bij te zetten en te kijken of dat goed gaat.


Daarom zou ik pas als beide OS opstartbaar zijn, verder gaan werken aan updates en installeren van drivers e.d. Het installeren van een OS geeft altijd het grootste risico dat je de hele configuratie om zeep helpt.

Succes
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.