Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen installatie linux mint  (gelezen 5048 keer)

Offline vanadium

• Lid
Re: Problemen installatie linux mint
« Reactie #25 Gepost op: 2020/04/07, 08:22:06 »
Een linkje geven zou mooi geweest zijn. Ik ben niet naar de site geweest, maar vermoed dat er meer staat dan dat

Er wordt gesuggereerd het ext4 bestandssysteem te gebruiken op een ssd. Met "installatie" wordt de installatie van Mint bedoeld. Als je een standaard installatie hebt doorgevoerd, dan is je bestandssysteem ext4..

noatime is een aankoppeloptie die ervoor zorgt dat de raadplegingstijd niet telkens wordt geregistreerd. Dit wordt aangegeven door deze optie toe te voegen in het configuratiebestand /etc/fstab.

DarkEra

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2020/04/07, 08:34:21 »
Speciaal voor jullie twee dan maar even de link en een citaat. Misschien dat je de TS dan wat meer kan helpen wat hij zelf ook had kunnen begrijpen als hij het goed en rustig gelezen had. Moeilijk is het niet:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html#ID6
Citaat
Tijdens de installatie: kies EXT4
6. Het beste bestandssysteem (de formattering) op een SSD harde schijf, is de gewone standaardkeuze EXT4. Hiervoor hoeft u dus geen bijzondere keuzes te maken.

Het "dagboek" (journal) dat EXT4 bijhoudt over de bestanden veroorzaakt wel wat schrijfactiviteit, maar niet veel. Bovendien is het dagboek onmisbaar voor bestandherstel na een systeemvastloper, dus u wilt het beslist niet missen.

Let op: kies niet BTRFS als bestandssysteem! Vooral omdat het nog niet zo'n uitgerijpte technologie is als EXT4, maar ook omdat BTRFS (onder bepaalde omstandigheden) mogelijk meer schrijfacties kan veroorzaken dan EXT4.

Na de installatie kunt u het beste nog de volgende ingrepen doen:

Na de installatie: noatime
7. Met "noatime" in /etc/fstab, schakelt u de schrijfactie "toegangstijdstip-stempel" uit. Dat stempel plaatst het besturingssysteem telkens op een bestand, wanneer dat bestand wordt gelezen door het besturingssysteem. Voor een SSD kunt u beter noatime instellen. Dit heeft vrijwel geen nadelig effect (alleen in enkele zeer zeldzame situaties, die een normale gebruiker nooit zal tegenkomen).

Als volgt doet u dat:

a. Open een terminalvenster.
(Een terminalvenster opent u zo: *Klik*)

b. Tik vervolgens in de terminal (gebruik kopiëren en plakken, om tikfouten te voorkomen):

xed admin:///etc/fstab

druk op Enter

c. Voeg noatime toe aan de regel voor uw rootpartitie, vlak voor errors=remount-ro. Gebruik een komma als scheidingsteken, geen spaties.

Let op: voeg dit niet toe aan de regel voor een eventuele swap partitie (als u die heeft), noch aan de regel voor een eventuele /boot/efi partitie (als u die heeft), noch aan een eventuele /boot partitie (als u die heeft)!

Als u nog meer EXT4-partities heeft, dan staat er waarschijnlijk defaults in plaats van errors=remount-ro. In dat geval zet u noatime vlak voor defaults. Wederom: gebruik een komma als scheidingsteken, geen spaties.

Hieronder staan twee voorbeelden van een aangepaste regel, waarin u de exacte plek kunt zien waar u de noatime-schakelaar moet zetten:

Voor een rootpartitie:

UUID=xxxxxxxxxx / ext4 noatime,errors=remount-ro 0 1

Voor een niet-root-partitie, die in het voorbeeld is aangekoppeld als /opslag:

UUID=xxxxxxxxxx /opslag ext4 noatime,defaults 0 1

Let op: er mag geen spatie staan na de komma achter noatime! Anders kan uw systeem waarschijnlijk niet meer opstarten. Zie de voorbeeldregels hierboven.

d. Sla het gewijzigde bestand op en sluit het.

e. Ga nu door naar het volgende punt.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2020/04/07, 09:58:38 »
En wat is xed ,want dat is bij xubnuntu onbekend.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2020/04/07, 10:30:27 »
Mint heeft standaard "xed" aan boord, een versie van de tekst editor Gedit met een klassieke menubalk.

Goed, 6) zegt inderdaad dat je niets moet doen: ext4 is immers al de standaard keuze bij een standaard installatie van Mint of Ubuntu, zoals ik eerder aangaf.

7) geeft in detail aan hoe het systeembestand /etc/fstab als beheerder kan aangepast worden. Het commando "xed admin:///etc/fstab" opent dat systeembestand met beheerdersrechten in de tekst editor.

Commando's geef je in in een terminalvenster. Anders kan je ook op Alt+F2 drukken en daar een commando ingeven.

Daarna komt het erop aan heel zorgvuldig en op de juiste manier 'noatime,' toe te voegen op die lijn die staat voor de partitie op de SSD.

Voor meer specifieke hulp zal je hier even de inhoud van je fstab moeten posten. Open hiervoor het bestand /etc/fstab met de editor, kopieer de inhoud en plak de inhoud hier in een bericht tussen code tags (gebruik de knop "#" terwijl je je bericht hier aan het schrijven bent.)

Dat bestand hoeft nu niet als beheerder geopend worden. Je kan ernaar toe navigeren (Computer, dan vind je het onder folder "etc") maar korter is met het commando 'xed /etc/fstab'. Zo opent hetbestand opent, maar je kan het niet veranderen. Om het later wel te kunnen veranderen, vervang je '/etc/fstab' door 'admin:///etc/fstab'.

DarkEra

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2020/04/07, 10:32:44 »
Tom,
De TS installeerde en maakt gebruik van Mint Cinnamon, geen Xubuntu.
XED is één van de Mint Xapps, in dit geval is xed een tekst editor zoals gedit, mouspad of leafpad.

Pjotr's website is al langere tijd meer toegespitst op Mint.

« Reactie #30 Gepost op: 2020/04/07, 11:08:54 »
Misschien nog een laatste vraag. Ik ben het lijstje van pjotr aan het afwerken. Bijna volledig afgewerkt. Bij optimaliseer uw ssd loop ik even vast. Een aantal zaken  klinken Chinees voor mij.

Tijdens installatie kies voor ext4
Na de installatie kies noatime

Dit zijn 2 punten die ik niet snap wat er bedoeld wordt. Instalatie van wat?
Vriendelijke groet

Dat eerste is tijdens de installatie van Mint. Ext4 is een standaard voor het bestandssysteem (hoe worden zaken naar je harde schijf geschreven). Ext4 is de standaardinstelling dus dat is waarschijnlijk al goed gegaan. Nu heb ikzelf geen Mint maar ik vermoed dat het daar hetzelfde werkt. Je kunt dan via 'schijven' zien welk bestandssysteem de verschillende schijven/partities gebruiken.

Noatime (na installatie te doen) voorkomt dat iedere keer dat een bestand wordt gebruikt er een nieuw tijdstempel op wordt geplaatst: het beperkt dus de schrijfacties op de SSD.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/07, 11:11:02 door DirkJan »

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2020/04/07, 13:05:49 »
Misschien nog een laatste vraag. Ik ben het lijstje van pjotr aan het afwerken. Bijna volledig afgewerkt. Bij optimaliseer uw ssd loop ik even vast. Een aantal zaken  klinken Chinees voor mij.

Tijdens installatie kies voor ext4
Na de installatie kies noatime

Dit zijn 2 punten die ik niet snap wat er bedoeld wordt. Instalatie van wat?
Vriendelijke groet

Kernel 5.3 en hoger hebben al een soort automanagement voor de SSD's , dus die tweaks zijn vooral voor kernelversies 4.15 en 5.0 meer informatie kan je op de Phonorix tech site lezen. Het kan geen kwaad die tweaks te doen, maar nodig is het niet meer dankzij kernelverbeteringen (die nu onderscheid maken tussen SSD en HDD of mechanische schijven) .

Offline Tom

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2020/04/07, 14:39:19 »
Tom,
De TS installeerde en maakt gebruik van Mint Cinnamon, geen Xubuntu.
XED is één van de Mint Xapps, in dit geval is xed een tekst editor zoals gedit, mouspad of leafpad.

Pjotr's website is al langere tijd meer toegespitst op Mint.
ah oké en bedankt .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline kjell87

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2020/04/07, 15:21:03 »
Dank je voor de goede uitleg iedereen. Het was gewoon, ik ben de lijst aan het afwerken met dingen die moet gedaan worden na de installatie. Dingen veranderen zonder de snappen wat er veranderd wordt. Vandaar dat ik wat meer uitleg vroeg. Alles is duidelijk nu. Hartelijk dank