Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: niet verborgen mapje Snap / Opera  (gelezen 933 keer)

Offline marco1800

• Lid
niet verborgen mapje Snap / Opera
« Gepost op: 2020/04/03, 14:47:55 »
Ik gebruik nu ook al eens Opera, maar merk op dat er een mapje snap van opera is en een mapje .snap onder verborgen bestanden. Het mapje snap hernoemen naar een bestand met . ervoor heeft geen zin want dan word er terug een nieuwe mapje snap aangemaakt, en zijn er 2 verborgen . mapjes.

Ik heb weinig of geen ervaring met Opera maar dit lijkt mij niet normaal ?

Alvast bedankt
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
Re: niet verborgen mapje Snap / Opera
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/03, 16:07:38 »
Dat is wel normaal, en heeft niets met Opera te maken, wel met het snap pakketformaat.

Het is een blunder van de snap ontwikkelaars een snap systeemmap recht in je home folder te zetten. Ook esthetisch een miskleun: waar alle namen in je home folder netjes met een hoofdletter beginnen, begint die van de snap folder met kleine letter...

Je kan dit euvel omzeilen door ook die snap folder (zonder puntje ervoor) onzichtbaar te maken in Bestandsbeheer, en wel als volgt: maak in de text editor een bestandje aan met "snap" op de eerste lijn. Bewaar dat bestandje in je home folder onder de naam ".hidden" (met punt ervoor). Nu zal ook de folder "snap", net als de folder ".snap", verborgen zijn. Trouwens, ik denk dat je de  ".snap" folder kan wissen: heb je wellicht zelf aangemaakt.

Offline marco1800

• Lid
Re: niet verborgen mapje Snap / Opera
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/03, 17:27:18 »
Ok, dank je wel, het mapje .snap heb ik niet zelf aangemaakt.

Ik heb nog niet geprobeerd om dat te verwijderen maar dat stoort me niet. Ik overweeg wel eventueel om opera te verwijderen misschien, maar ik zal wachten hiermee en zien hoe dit zit in de nieuwe LTS-versie die eraan komt.
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS