Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere problemen in Linux Mint na update via bijwerkbeheer, gebroken pakketten  (gelezen 10516 keer)

Offline vanadium

• Lid
Kan verklaard worden door je volle schijf, waardoor elk proces dat wat data moet uitschrijven dat niet meer kan, vastloopt enz. Linux heeft dan nog eens de onhebbelijkheid van dan enorm veel foutmeldingen uit te spuwen en die te proberen loggen, maar... daar is geen plaats voor.

Het eerste is terug wat ruimt krijgen. Als je dan

sudo apt clean
kan uitvoeren zonder dat er meldingen komen, dan geeft dat al weer wat plaatswinst, én kan dat doen vermoeden dat je pakketbeheer reeds in orde is.

De belangrijkste is dan:
sudo journalctl --vacuum-size=50M
Als dat werkt, verwacht ik dat dit in één klap gigabytes kan opleveren: hiermee worden immers je systeemlogbestanden opgeruimd en gereduceerd tot onder 50 megabyte.

Offline nieuwbie

• Lid
De oorzaak van je meerdere problemen is ondertussen gekend. Geen vrije ruimte meer op de systeempartitie. Prioriteit: ruimte vrijmaken.

Maar 12,2GB is toch sowieso te weinig voor wat dan ook? Die partitie moet toch vergroot? Even vragen aan TS hoe groot die schijf eigenlijk is ;)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

• Lid
Ik kan helemaal niks meer, niet op de normale manier afsluiten, usb stick uitwerpen, code in terminal venster kopieren en in libreoffice opslaan, om zo hier kunnen laten zien, verschillende mappen, programma is alleen het icoon zichtbaar, als ik er op klik is het betreffende programma leeg, etc.

Mag ik vragen hoe groot je harde schijf eigenlijk is, en welke partities erop staan, en hoe groot die zijn? Want 15GB is toch wel het minimum om Mint te installeren überhaupt.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

• Lid
12 GB is inderdaad vrij weinig, maar wel mogelijk. Mits opletten kan dat zo blijven.
- Data in principe opslaan op andere harde schijven
- Verborgen folders van thunderbird en firefox ook best doorlinken naar een andere schijf, want die folders kunnen veel ruimte innemen
- Pjotr's advies om systeemlogbestanden te beperken, toepassen
- Regelmatig controleren of alle oude kernels behalve de voorlaatste weg zijn.

Mogelijk ook: /tmp en /var/tmp doorverwijzen naar een andere schijf (via mount bind kan dat).

Kan verklaard worden door je volle schijf, waardoor elk proces dat wat data moet uitschrijven dat niet meer kan, vastloopt enz. Linux heeft dan nog eens de onhebbelijkheid van dan enorm veel foutmeldingen uit te spuwen en die te proberen loggen, maar... daar is geen plaats voor.

Het eerste is terug wat ruimt krijgen. Als je dan

sudo apt clean                                     Is gelukt zonder meldingen
kan uitvoeren zonder dat er meldingen komen, dan geeft dat al weer wat plaatswinst, én kan dat doen vermoeden dat je pakketbeheer reeds in orde is.

De belangrijkste is dan:               deze is uitgevoerd, geeft 6 regels tekst in terminal
Als dat werkt, verwacht ik dat dit in één klap gigabytes kan opleveren: hiermee worden immers je systeemlogbestanden opgeruimd en gereduceerd tot onder 50 megabyte.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

De oorzaak van je meerdere problemen is ondertussen gekend. Geen vrije ruimte meer op de systeempartitie. Prioriteit: ruimte vrijmaken.

- Verplaats alle data van je home folder naar de vrije ruimte naar je 27.7 GB opslag
- Voer uit
sudo apt clean
om gedoenwloade .deb bestanden te verwijderen en je wat ruimte te geven.

- Ga naar de site van Pjort: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-mint.html
- Voer uit: "11. Stel een redelijke maximumgrootte in voor de logboeken van systemd". Eérst:
Dit kan je alvast gigabytes opleveren.
- Verwijder dan oude systeemkernen: ("3. Verwijder oude systeemkernen (kernels)"

Dit in de onderstelling dat je pakket beheer ondertussen nog steeds gezond is (we hebben het immers in voorgaande stappen al kunnen herstellen).

Onderstaande code heb ik ingevoerd;
sudo sed -i 's/#SystemMaxFiles=100/SystemMaxFiles=7/g' /etc/systemd/journald.conf

reactie in terminal;
sed: -e expression #1, char 42: unknown option to `s'

- Verplaats alle data van je home folder naar de vrije ruimte naar je 27.7 GB opslag
- Voer uit
sudo apt clean

- Ga naar de site van Pjort: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-mint.html
- Voer uit: "11. Stel een redelijke maximumgrootte in voor de logboeken van systemd". Eérst:
- Verwijder dan oude systeemkernen: ("3. Verwijder oude systeemkernen (kernels)"

Dit in de onderstelling dat je pakket beheer ondertussen nog steeds gezond is (we hebben het immers in voorgaande stappen al kunnen herstellen).

Onderstaande regel sudo sed -i 's/#SystemMaxFiles=100/SystemMaxFiles=7/g' /etc/systemd/journald.conf
van de site van Pjort: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-mint.html
- Voer uit: "11. Stel een redelijke maximumgrootte in voor de logboeken van systemd
levert foutmelding op
sed: -e expression #i, char 39: unterminated `s' command

Ik kan helemaal niks meer, niet op de normale manier afsluiten, usb stick uitwerpen, code in terminal venster kopieren en in libreoffice opslaan, om zo hier kunnen laten zien, verschillende mappen, programma is alleen het icoon zichtbaar, als ik er op klik is het betreffende programma leeg, etc.

Mag ik vragen hoe groot je harde schijf eigenlijk is, en welke partities erop staan, en hoe groot die zijn? Want 15GB is toch wel het minimum om Mint te installeren überhaupt.

Systeem is dualboot met win7
Er zit een Kingston sv300s37a120G Sata disk device in  120 GB
In windows is de verdeling als volgt;
C 64.8 gb
F Data 3.04 gb
G Opslag 25.3 gb
In Linux moet ik uitzoeken,
krijg hem niet meer opgestart, mijn wachtwoord accepteerd hij niet meer.

Offline TopGear

• Forumteam
@vorsprungdurchbetrug, bij deze het vriendelijke verzoek om niet meerdere berichten onder elkaar te plaatsen binnen 24 uur. Wil je iets toevoegen, gebruik dan de edit-knop . Alvast bedankt!

Offline vanadium

• Lid

- Voer uit
sudo apt clean

Onderstaande code heb ik ingevoerd;
sudo sed -i 's/#SystemMaxFiles=100/SystemMaxFiles=7/g' /etc/systemd/journald.conf

reactie in terminal;
sed: -e expression #1, char 42: unknown option to `s'
1) Daarmee weet ik niet wat het gevolg is van de aanbevelingen die ik in diezelfde post heb gegeven: je geeft hier alleen informatie over nog een ander commando.
2) De code zoals aangegeven, klopt. Ik weet echter niet of je bij het ingeven niet "-e" hebt opgegeven in plaats van "-i". Het is aangeraden de ingegeven commando's én de uitvoer vanuit je terminal hier te kopiëren. Anders blijven we rond de pot draaien.

Even een update, er is niks meer met Linux te beginnen;
accepteert het wachtwoord niet meer,
programma's starten niet meer op,
code in de terminal kan ik niet meer opslaan, op stick of kopieren naar writer
usb stick kan niet meer afgesloten/ gelezen worden
pc is niet meer af te sluiten, via de normale methode

Het lijkt mij het beste dat de installatie verwijderd wordt en opnieuw geinstalleerd.
Vanmiddag heb alles wat in de windows partities staan ge back upped
In linux is niks opgeslagen

Offline vanadium

• Lid
Dat is soms eenvoudig het beste. Je systeem is beschadigd geraakt door een volle systeempartitie. Soms kan het moeilijk en technisch worden het systeem weer draaiende te krijgen. Goed dat je persoonlijke data veilig staan in een goede backup: dan kan er niets ergs meer gebeuren.

Je hebt nu eenmaal een kleine systeempartitie. Neem je voorzorgen in de toekomst om vollopen te voorkomen:
- Plaats alle persoonlijke data op een andere partitie
- Je configuratieinstellingen (verborgen folders) kunnen blijven staan op je systeempartitie, behalve de profielen van firefox en thunderbird: die kunnen veel plaats innemen.
- Bewaak nu en dan dat je niet te veel oude kernels laat staan. Naast de huidige kernel laat je enkel de voorlaatste staan. Elke oude kernel neemt zo een 400 MB in beslag, dus kernels laten staan tikt aan in schijfruimtegebruik.
- Voer bij voorkeur het advies van Pjotr uit om de grootte van de logbestanden automatisch te beperken.

Er zijn nog mogelijke maatregelen zoals het verplaatsen van /tmp en /var/tmp, maar als je bovenstaande al doet, zal je geen problemen meer hebben.

Dat is soms eenvoudig het beste. Je systeem is beschadigd geraakt door een volle systeempartitie. Soms kan het moeilijk en technisch worden het systeem weer draaiende te krijgen. Goed dat je persoonlijke data veilig staan in een goede backup: dan kan er niets ergs meer gebeuren.

Je hebt nu eenmaal een kleine systeempartitie. Neem je voorzorgen in de toekomst om vollopen te voorkomen:
- Je configuratieinstellingen (verborgen folders) kunnen blijven staan op je systeempartitie, behalve de profielen van firefox en thunderbird: die kunnen veel plaats innemen.
- Bewaak nu en dan dat je niet te veel oude kernels laat staan. Naast de huidige kernel laat je enkel de voorlaatste staan. Elke oude kernel neemt zo een 400 MB in beslag, dus kernels laten staan tikt aan in schijfruimtegebruik.
- Voer bij voorkeur het advies van Pjotr uit om de grootte van de logbestanden automatisch te beperken.

Er zijn nog mogelijke maatregelen zoals het verplaatsen van /tmp en /var/tmp, maar als je bovenstaande al doet, zal je geen problemen meer hebben.

Ben een paar dagen niet meer hier geweest wegens andere werkzaamheden.
Hoe kan ik in Linux komen, het systeem accepteert mijn wachtwoord niet meer.

OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

:rolleyes:

Ben een paar dagen niet meer hier geweest wegens andere werkzaamheden.
Hoe kan ik in Linux komen, het systeem accepteert mijn wachtwoord niet meer.
Serieus?  :o
Kubuntu 20.04

Even een update;
voor de pc is een nieuwe ssd besteld,
als ik er tijd voor krijg gaat de pc weg voor een nieuwe Linux Mint installatie.
Helaas heb ik te weinig kennis. ervaring, durf om dit zelf te doen.

Allen die mij hebben geholpen met tips, adviezen wil ik bedanken voor hun hulp.