Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iets te veel weggegooid, misschien nog een redding?  (gelezen 604 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
iets te veel weggegooid, misschien nog een redding?
« Gepost op: 2020/03/27, 20:51:05 »
Hoi,
Gisteren wat ge-experimenteerd en toen een map [/etc/libvirt] iets te ondoordacht weggegooid waar kennelijk meer in zat dan ik dacht. Nu heb ik foutmeldingen met het updaten. Wie weet er een goede methode om de defecte pakketten te herstellen? Als ik ze in synaptic selecteer en markeer voor herinstallatie dan krijg ik bij uitvoer de volgende foutmelding:
Citaat
E: Internal Error, No file name for ure:amd64

Alvast bedankt voor hulp ;)

Aanvulling:
Het heeft volgens mij iets met dat ":amd64" te maken, want als ik een single pakket kies dan krijg ik de naam van dat pakket met :amd64


Aanvulling:
Na uitvoering van dit advies (maar dan met libreoffice-base als pakket) kreeg ik het advies van de terminal om het volgende uit te voeren:
sudo apt-get --fix-broken install
Dit geeft de volgende foutmelding:
Uitpakken van .../libreoffice-math_1%3a6.4.2-0ubuntu0.18.04.2_amd64.deb wordt voorbereid...
Bezig met uitpakken van libreoffice-math (1:6.4.2-0ubuntu0.18.04.2) over (1:6.3.5~rc2-0ubuntu0.18.04.1~lo1) ...
dpkg: fout bij verwerken van archief /var/cache/apt/archives/libreoffice-math_1%3a6.4.2-0ubuntu0.18.04.2_amd64.deb (--unpack):
 poging tot overschrijven van '/usr/lib/libreoffice/share/config/soffice.cfg/modules/smath/menubar/menubar.xml', wat ook in pakket libreoffice-common 1:6.3.5~rc2-0ubuntu0.18.04.1~lo1 zit
dpkg-deb: fout: plakken subproces werd afgebroken door signaal (Gebroken pijp)
Restoring backup of /usr/share/doc/libreoffice-math ...
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 /var/cache/apt/archives/libreoffice-math_1%3a6.4.2-0ubuntu0.18.04.2_amd64.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Heeft iemand enig idee?

« Laatst bewerkt op: 2020/03/27, 21:41:02 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline ajjp

  • Lid
Re: iets te veel weggegooid, misschien nog een redding?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/27, 21:58:35 »
Je zou kunnen proberen in synaptic:  Bewerken > Defecte pakketten repareren.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: iets te veel weggegooid, misschien nog een redding?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/27, 22:06:10 »
@ajjp: Dank je, dat had ik geprobeerd, maar werkte niet.

Met: sudo dpkg -i --force-overwrite /var/cache/apt/archives/libreoffice-math_1%3a6.4.2-0ubuntu0.18.04.2_amd64.deb Kon ik iets verder komen. Ik geloof dat ik toen de medling kreeg dat er een fout zat in libreoffice-math. Dat heb ik geprobeerd te  verwijderen met
sudo apt-get remove --upgrade libroffice-math
maar dat gaf weer een foutmelding met:
sudo apt --fix-broken installDat weer uitgevoerd en toen rolde het wel in een keer door.

Het lijkt weer even opgelost. Pffffffff
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: iets te veel weggegooid, misschien nog een redding?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/28, 11:37:49 »
Mooi dat het opgelost is. Tip: als gebruiker heb je niets te zoeken in /etc, net zoals veel meer mappen in / (behalve uit nieuwsgierigheid). Een Linux-gebruiker houdt zich doorgaans uitsluitend met de map /home bezig, daar kun je weggooien wat je wilt, maar je tast daarmee nooit de goede werking van het systeem aan.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: iets te veel weggegooid, misschien nog een redding?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/28, 12:04:55 »
Ja Paul, dat weet ik ;)
Maar dat ik er helemaal niets te zoeken heb, is ook weer niet waar ... helaas. Alleen al om fstab aan te passen moet ik er zijn.

Maar goed, voorlopig doet alles het weer. Als 20.04 er is kan ik alles weer mooi schoon installeren.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: iets te veel weggegooid, misschien nog een redding?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/28, 15:20:38 »
Ja,  voor fstab moet je natuurlijk wel daar zijn! Ik haalde eerder een herinnering van mezelf op toen ik net met Linux begon en toen schijfruimte nog duur was, dat ik dacht van "nou dat ken ik niet of gebruik ik nooit (iets in /lib of zo), dus dat kan vast wel weg". De waarheid bleek toch net weer iets anders... ;)