Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dubbele printers in netwerk  (gelezen 1112 keer)

dubbele printers in netwerk
« Gepost op: 2020/03/24, 12:03:47 »
Er staan 4 PC's (2 op WiFi en 2 op kabel) en twee printers op een LAN, 1 op WiFi en 1 op kanel.
Wanneer ik de lijst Printers open zie ik tot mijn verbazing bijgevoegde lijst.
Zowel de HP ENVY 4500 AllInOne (WiFi) als HP 1020 LaserJet (kabel) staan twee keer in die lijst.
Hun IP nummers kan ik ook niet vinden, want dat is niet mogelijk zonder mijn overleden programma NetStumbler. Daarvoor heb ik nog steeds niet een goede vervanger gevonden. Het liefste zet ik mijn printers op vaste IP-adressen.
Op de lijst staat op de 4e plaats de HP1020 voor de 2e keer met "1 taak". Die komt er niet uit.
Stuur ik parallel de zelfde opdracht naar de HP1020 op de 3e plaats, dan wordt die direct afgedrukt.
Wat heb ik fout gedaan?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Joshua Orbit

• Gast
Re: dubbele printers in netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/24, 16:33:29 »
Je kan probleemloos, uitgegaan van je lijst printers, nummer 1 en nummer 4 verwijderen : dat zijn de generische drivers van de kernel voor die printer(s). Je hebt duidelijk de juiste HP drivers voor je printers.

Dus 1 en 4 verwijderen uit je lijst : dat geeft conflicten met drivers 2 & 3 die HP drivers of plugins zijn. Tandwieltje klikken en printer verwijderen kiezen (1 en 4 van je lijst)

Ook bij 2&3 instellen met het tandwiel als standaardprinter . Moest verwijderen niet echt lukken, ik merk op 19.10 (met een all in one) dat het verwijderen resulteert in terug activeren.

Dan nog eens testen of je probleemloos kan adresseren en printen op beiden.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/24, 17:11:12 door Joshua Orbit »

« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/24, 19:29:55 »
Je kan probleemloos, uitgegaan van je lijst printers, nummer 1 en nummer 4 verwijderen : dat zijn de generische drivers van de kernel voor die printer(s). Je hebt duidelijk de juiste HP drivers voor je printers.

Dus 1 en 4 verwijderen uit je lijst : dat geeft conflicten met drivers 2 & 3 die HP drivers of plugins zijn. Tandwieltje klikken en printer verwijderen kiezen (1 en 4 van je lijst)

Ook bij 2&3 instellen met het tandwiel als standaardprinter . Moest verwijderen niet echt lukken, ik merk op 19.10 (met een all in one) dat het verwijderen resulteert in terug activeren.

Dan nog eens testen of je probleemloos kan adresseren en printen op beiden.
@Joshua, 1 en 4 verwijderd en bleven weg, de HP1020 werkt nu ook! Zeer bedankt.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/25, 08:30:02 »
Nu de PC op de zolder goed ingesteld. Werkt ook op de twee printers.
De ASUS Eee 900A (bekabeld) op zolder, waar de HP1020 aan hangt, ook voorzien van de juiste Printer-adressen.
Tenslotte de laptop van eega (WiFi) beneden dezelfde behandeling gegeven.
Joshua bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2020/03/26, 06:13:10 door DickStomp »

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/25, 20:50:50 »
Heel graag gedaan !