Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De harde schijf vervangen door een ssd  (gelezen 1451 keer)

De harde schijf vervangen door een ssd
« Gepost op: 2020/03/04, 22:22:21 »
Goedenavond

Ik heb deze laptop : https://tweakers.net/pricewatch/407782/acer-aspire-e5-771g-53ry/specificaties/

Welke ssd kan ik hierin steken voor betere prestaties tov een gewone hd ?

Offline PKing

• Lid
Re: De harde schijf vervangen door een ssd
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/04, 22:31:39 »
Nou practisch gezien alle :)

Kingston is een beetje budget, er zijn vast betere maar mijn drie computers draaien er al een tijdje op.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/04, 22:40:50 »
Citaat
Kingston is een beetje budget,
Koop die ook altijd ;)
@the artist,
Je link eens gelezen lijkt mij goede laptop...vraag is wel hoe groot moet die SSDzijn ? Ook 1 TB?
Snelheid win je altijd met SSD, maar je  hebt 8Gb Ram is toch lekker voor veel distro's .beetje meer uitleg is welkom wat  wilje berijken  zo als word het Ubuntu /Mint/iets anders en belangrijk hoeveel ruimte heb je nodig?
Spijtig maar een HDD mogelijk volgens de link.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/05, 00:23:22 »
Als je zonder de Optische-drivetype DVD+/-RW DL kan, kun je deze vevangen door een HDD/SSD in een caddy.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/05, 00:37:12 »
Citaat
Als je zonder de Optische-drivetype DVD+/-RW DL kan, kun je deze vevangen door een HDD/SSD in een caddy.
Goede opmerking,maar heb zelf geen DVD in de laptop ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline h2o

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/05, 07:37:28 »
Kan ik onderschrijven want zo'n situatie heb ik ook. Voor het grote werk de SSD en voor opslag de sata (7200 rpm) in zo'n caddy. Werkt prima zo.
Voor de spaarzame momenten dat ik een CD/DVD moet lezen heb ik  een externe DVD die ik via USB aansluit.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/08, 18:48:46 »
Van de Topic starter hoor (lees) je ook niks meer !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/08, 22:09:55 »
Aan de foto's te zien denk ik dat de HDD fixed is ; Tweakers geeft ook geen foto van de onderzijde maar elders zag ik een gelijkaardig exemplaar (15' ) en dat had een massieve bodemkast. Ook ontbreekt op die laptop een DVD,CD zie ik overduidelijk.

Advies ? Als je graag zelf een SSD plaatst koop dan niet een laptop met een gesloten kast.
Om te zwijgen dat 9/10 (aan de dikte van de laptop te zien) er geen socket is voor je processor; scheurende soldeerpunten zullen een feit zijn na ongeveer 2 a 3 jaar (opwarmen / afkoelen); ook als je later een i7 zou willen plaatsen is dit onmogelijk of onbetaalbaar.
Dus mijn conclusie over die laptop is: wegwerpproduct. Afblijven ! En de prijs is gewoon absurd duur voor wat het is.

HP Elitebooks Pro Books, Dell Latitudes, Asus hogere series zijn eerder aan te bevelen. En je kan ze later opwaarderen zo veel je wilt. Occasie op 2ehands.be vind je deze i5 8Gb 17' ongeveer aan 300 € ; scheelt toch een pak.

Volg even deze link voor een hypothetisch voorbeeld

Louter een suggestie: jij beslist over je eigen geld natuurlijk. Een kleine noot: van studenten weet ik dat 17' schermen erg fragiel zijn ; limiteer je zelf beter tot een 15,6' maximum: transport en impact op de laptop hebben minder, grote, gevolgen. Nadeel van een occasie de meegeleverde Windows (8 of 10 ) is door overdracht vervallen in haar licentie: illegaal om te gebruiken. Maar Ubuntu is al zo ver dat een Windows eerder overbodig is dan nuttig. Denk ook eens aan Wolkopslag aan te kopen i.p.v. 1Tb off-line opslag: scheelt een pak geld t.o.v. een SSD van 1Tb. Kijk eens in deze link voor een goede SSD aan spotprijsjes (persoonlijk koop ik deze ook voor mensen die een overstap doen naar SSD ook louter een suggestie.

« Laatst bewerkt op: 2020/03/08, 22:28:59 door Joshua Orbit »