Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "laatst gewijzigd" datum van een foto aanpassen naar "genomen op" datum  (gelezen 1176 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Hoi,

Graag wil ik van een batch foto's de "laatst gewijzigd" datum aanpassen naar de "genomen op" datum uit de exif gegevens van de foto. Wie kent (en heeft ervaring met) een programma, dat dat in bulk kan doen?

Dank voor een reactie.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline X-E3

  • Lid
Als ik je goed begrijp (hernoemen) dan kan dat met Gthumb. En misschien ook wel met XN Convert.

Gr. Ben

Offline Nero

  • Lid
exiftool '-FileModifyDate<createdate#' *.jpgGebruik ik regelmatig.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
@X-E3: Gthumb werkt inderdaad prima, ik realiseer me dat ik dat inderdaad een paar jaar geleden ook eens heb gebruikt. Dank je voor de tip.

@Nero: Dank je voor  de tip. exiftool lijkt me geen grafische omgeving als ik je begrijp, maar ik zal het onthouden mocht ik met GThumb vast lopen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Jenske

  • Lid
In Digikam zitten er zeer uitgebreide mogelijkheden om bestandsnamen van foto's te wijzigen.


Je kan bv. in de bestandsnaam een deel v.d. naam vervangen door het jaartal van de opname, gevolgd door de naam van de fotograaf en er "dit was mijn foto" aan toevoegen of wat voor vreemde combinatie je ook wil.En, héél belangrijk: je kan al eens op voorhand zien hoe die nieuwe bestandsnamen er dan zullen uitzien voor je de hernoeming effectief laat doorgaan.

(Digikam is een programma om fotoverzamelingen te beheren, foto's te bewerken enzovoort. Ik raad het ten zeerste aan; tenzij je echt maar 1 keer bestanden wil hernoemen)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
@Jenske: dank je voor de tip
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline wowo

  • Lid
In Digikam zitten er zeer uitgebreide mogelijkheden om bestandsnamen van foto's te wijzigen.
Daar gebruik pyRenamer voor. Helaas wordt dit pakket niet meer onderhouden en zit er dus ook niet meer standaard in Ubuntu 18.04.
Je kan nog wel een niet gepubliceerd .deb bestand vinden waarmee je dat kan installeren.
amd64 build of pyrenamer 0.6.0-1.2 in ubuntu xenial PROPOSED:
https://launchpad.net/ubuntu/+source/pyrenamer/0.6.0-1.2/+build/8439869
Werkt overigens prima. Ook met eerst een preview functie. Kan ook allerlei gegevens uit de exiff files halen.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/27, 19:10:50 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
pyRenamer is toch meer of minder geïntegreerd in thunar?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline wowo

  • Lid
Ik ben zoals je ziet een Ubuntu gebruiker dus Thunar ken ik niet.
 Default bestandsbeheer in Ubuntu wordt gedaan door Nautilus.
Het kan best dat pyRenamer geïntegreerd is in Digikam en misschien ook Thunar.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Digicam niet, maar thunar heeft een zeer goede, al zeg ik het zelf, hernoem functie. Eigenlijk vergelijkbaar met pyRenamer. Wat ik me er tenminste van herinner. Voor mij voldoet het tenminste meestal wel.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.