Een standaard FAT(16/32) geformatteerde partitie op zich heeft geen rechten........................
Alleen het verkeerd mounten geeft de bovenliggende rechten door aan de onderliggende partitie/mappen/bestanden.
Check de rechten van /media/[gebruikersnaam]/NaamvandeUSB (standaard voor externe opslag)
Zowel [gebruikersnaam] als NaamvandeUSB hebben standaard lees/schrijfrechten.
NaamvandeUSB kan zijn de naam die je de partitie hebt gegeven of het UUID, iets als 6022-DFFE.
Als je via Gparted mount (Gparted wordt altijd gebruikt als systeembeheerder/root) word een partitie dus standaard met rootrechten gemount als /media/NaamvandeUSB.
Dat is conform en niets mis mee.
Normaal zou de FAT USB bij insteken standaard de rechten van de [gebruikersnaam] moeten krijgen.
Vandaar mijn opmerking "Check de rechten"
Wordt de USB tijdens insteken als alleen lezen gemount, is er elders in je systeem iets mis, mogelijk in /etc/fstab?
De rechten kun je eenvoudig wijzigen als je vanuit terminal (Ctrl+T)
sudo nautilus
opstart.
Je bent dan als systeembeheerder gemachtigd om "alle" rechten te wijzigen dus ook die in /media.
Rechter muisklik op de map > Eigenschappen > Rechten
"prullenbak¨
Ik heb dan liever dat je de USB's in een envelope naar me toestuurt
@Joshua Orbit
"die maakt
geen rechtenfout doordat Gparted als administrator werkt en niet als gewone eindgebruiker. "
"Gebruik alleen het schijfgereedschap van Gnome"
GParted (voluit: Gnome Partition Editor) is een programma om partities op de harde schijf te creëren, verwijderen, formatteren, verplaatsen, verkleinen en vergroten, controleren en kopiëren, met als doel het reorganiseren van een harde schijf.