Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint upgraden van 17.3 naar 19.3  (gelezen 2002 keer)

nahjo

• Gast
Linux Mint upgraden van 17.3 naar 19.3
« Gepost op: 2020/02/19, 21:13:02 »
Ooit heb ik voor iemand LM17.3xfce op een notebook geplaatst en daar was hij zeer tevreden mee tot vandaag :)
Had bank had aangegeven dat hij een verouderde browser heeft en dus niet meer kon inloggen. Ik vrees dat ik zijn systeem mag upgraden naar LM19.3xfce  :)
Waar ik mee zit is dat de upgrade niet bij hem thuis zal zijn en bij een schone installatie zijn draadloos netwerk instelling en draadloos printen verloren zullen gaan. Kan ik die specifiek instellingen back-uppen en op de nieuwe installatie terugplaatsen?
« Laatst bewerkt op: 2020/02/20, 18:13:19 door nahjo »

Joshua Orbit

• Gast
Re: Linux Mint upgraden van 17.3 naar 19.3 xfce
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/19, 21:53:23 »
Kan hij zelf die opwaardering niet doen ? Is toch redelijk eenvoudig proces , en ook redelijk fail safe geworden.

Met de upgrade zal hij niet al te snel de mist in gaan. Of hij zou moeten kiezen om een browser te installeren die nog wel ondersteund is, als ik dacht dat 17.3 ook 5 jaar ondersteund was (of ben ik daar mis ? Mint is toch altijd de LTS van Ubuntu ? ) .

https://askubuntu.com/questions/334267/how-do-i-back-up-network-and-printer-settings

Het tweede antwoord zou goed moeten uitpakken // Edit
« Laatst bewerkt op: 2020/02/19, 21:59:59 door Joshua Orbit »

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/19, 22:24:53 »
Ik zou voor een schone nieuwe installatie kiezen. Dan is alles weer zoals het hoort en neem je foute instellingen uit je oude systeem niet mee. (niemand is foutloos en zo zitten er na verloop van tijd altijd kleine foutjes in je systeem) (ook al merk je er niets van ze zijn er)

Gr. Ben

Offline PKing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/20, 09:23:54 »
Is de browserversie dan gerelateerd aan de OS versie?
Ik weet niet welke er gebruikt wordt, maar als hij op dit moment Firefox download krijg je toch een relatief nieuwe versie binnen?
En welke versie staat er nu op, je kunt toch makkelijk zien welke versie het is...
Mijn ervaring met banken is dat ze maar wat roepen, het kan vooral niet aan het systeem van de bank liggen natuurlijk.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline h2o

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/20, 09:46:34 »
Bij Debian kan het wel. Wat je bij Mint of Ubuntu kunt doen is eerst zoveel mogelijk programma's te verwijderen, dus Libreoffice, Firefox enz. enz. zodat je een relatief kaal systeem hebt. Wel even noteren welke programma's je hebt verwijderd. Hoe meer, hoe beter! Daarna de upgrade uitvoeren. Nu weet ik niet hoe dat bij Mint gaat. Omdat er van 17.3 naar 19.3 moet worden gemigreerd lijkt mij (kan mij vergissen) ook een versie 18.xx zijn. Als dat het geval is, dan eerst naar 18.xx migreren en daarna naar 19.3.

dist-upgraden gaat altijd volgens het volgende patroon:
1. Eerst de huidige versie upgraden naar de laatste situatie. Omdat er al veel programma's af zijn gaat dat veel sneller.
2. Dan de /etc/apt/sources.list omzetten naar de nieuwe versie en daarna sudo apt update && sudo apt upgrade && sudo apt dist-upgrade uitvoeren. Daarna herstarten.
3. Herhaal deze stap als er van 18.xx naar 19.3 moet worden gemigreerd.
4. Tenslotte de verwijderde programma's opnieuw installeren.

Met dit stappenplan heb je minder kans op fouten. Bij Debian gaat dit altijd goed. Bij Mint en Ubuntu zou het ook moeten werken, omdat het op Debian is gebouwd.

Edit1: Zet de instellingen van Mint, Debian of Ubuntu zoveel mogelijk terug naar de standaard waarden. Maak ook een kopie van de directories: .mozilla .thunderbird .libreoffice en zet die dan na de migratie eventueel terug.

Edit2: Ik heb even gezocht op het web, maar volgens deze instructie (https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj9y-7q39_nAhXOyKQKHdAjBjAQwqsBMAB6BAgKEAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DkpHJc-c4SJU&usg=AOvVaw3lH6JuDUo9fW5KV7Y9-0lp) zou het van 17.3 naar 19.1 ook moeten werken. Ik heb het uiteraard niet bekeken, maar neem eens een kijkje.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/20, 09:56:54 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/20, 14:13:49 »
Volgens mij is LM 17 gebouwd op ubuntu 14 en dus geen updates meer.
LM 18 op ubuntu 16
en LM 19 op ubuntu 18

Dus om nu van 14 naar 18 te gaan zou ik persoonlijk niet doen.

Dan maar nieuw beginnen.

Debian is meer een rolling release wat ik begrijp. (Correct me if i'm wrong)
« Laatst bewerkt op: 2020/02/20, 14:15:55 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/20, 14:36:30 »
Debian is meer een rolling release wat ik begrijp. (Correct me if i'm wrong)
Nee hoor, dat is eigenlijk alleen Debian Unstable (Sid) en eventueel (als je het wat ruimer neemt), Testing (Bullseye).
Je kunt bij Debian ook niet zomaar een versie overslaan. Van Jessie (Debian 8) naar Buster (Debian 10), kan niet. Dan eerst als springplank naar Stretch (Debian 9) upgraden, daarna naar Buster (10).

Zo zou het ook bij Ubuntu en Mint moeten werken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

swake

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/20, 15:13:12 »
Citaat
Waar ik mee zit is dat de upgrade niet bij hem thuis zal zijn en bij een schone installatie zijn draadloos netwerk instelling en draadloos printen verloren zullen gaan. Kan ik die specifiek instellingen back-uppen en op de nieuwe installatie terugplaatsen?
Dat is toch gewoon maar na een nieuwe installatue het draadloos thuisnetwerk en draadloos printen opnieuw configureren .
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/afdrukken.html
Moest je mobiel gaan printen via je draadloos netwerk ga je wel tegen problemen aanlopen want dan print je niet via  het draadloos  thuisnetwerk maar via een mobiel netwerk .
Voor je aan een nieuwe installatie begint zeker niet vergeten een backup te maken van persoonlijke bestanden en e-mail.

nahjo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/20, 18:02:22 »
Allen bedankt voor de goede tips en adviezen.
De beste man is er volledig van overtuigd dat hij wel weer verbinding zou krijgen met het draadloos netwerk en de printer via een USB kabeltje ging aansluiten wanneer het nodig zou zijn.
De Linux Mint 17.3 Cinnamon (ik dacht eerst xfce) is helemaal vers en schoon vervangen door Linux Mint 19.3 Cinnamon. En toe hij ontdekte dat al zijn documenten, bookmarks, mail en bureaublad koppelingen ook nog aanwezig waren was hij helemaal blij  ;)

Het viel, voor mij, dus reuze mee  :)