Ok dankjewel Swake... ik vat even samen, een gebruiker heeft dus een paswoord voor zijn login en een ander paswoord om Root privileges te krijgen....
Ja, dat kan maar hoeft niet.
En dat gebruik ik ook nog door andere gebruikers (gezinsleden) te beperken waardoor zij geen permissies hebben. Zij kunnen dus niets installeren (vreemds binnenhalen) of wat dan ook wat het systeem kan vernielen. En ik ben de enige beheerder. En kan met mijn wachtwoord ook (in) de beperkte gebruikers beheren.
Bij mij hebben gebruikers dus niet eens root privileges. Wel zo veilig.

Nu was het een vraag/probleem, maar je kunt dit ook positief inzetten.
Heb al sinds Windows 98 geen Windows meer gebruikt, .... Ubuntu gebruikt login/Root anders dan andere distros
Is dat zo? Ik werk andersom, en werk met mijn in beginsel ubuntu gebruik net zo prima met de andere distris hier en ervaar dat niet zo.
Linux leren is in elk geval de moeite waard. Ik ben nog steeds blij dat ik na vele jaren twijfelen er mee begonnen ben en wil niet meer terug.
Bovenstaande, beperkte gebruikers deed ik ook al met win destijds.
Vind dit een gek systeem maar zal wel typisch Ubuntu zijn 🤪....
Vind het een gek systeem :thumbsup", maar ik adviseer je het te leren begrijpen want het is zeker zo veilig.
Tip: Geef nooit je beheerderwachtwoord in als het ongevraagd of op een vreemd moment tevoorschijn komt. Dat doe je alleen als je zelf bezig bent met updaten, installeren, of andere root-handelingen.
Dit is een belangrijk punt in de veiligheid, wat je niet kent van win (waardoor daar wel alles kan installeren).