Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI  (gelezen 13315 keer)

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #100 Gepost op: 2020/02/21, 22:23:48 »
@Nike , ik ga nu misschien een rare vraag stellen .
Waar heb jij dat Ubuntu iso bestand gedownload en welke versie heb jij gedownload , 32 of 64-bits ?
Ik ben benieuwd naar je antwoord .

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #101 Gepost op: 2020/02/21, 22:29:03 »
@Nike , ik ga nu misschien een rare vraag stellen .
Waar heb jij dat Ubuntu iso bestand gedownload en welke versie heb jij gedownload , 32 of 64-bits ?
Ik ben benieuwd naar je antwoord .

@Swake, dat vind ik geen rare vraag, ik heb het bestand (64-bits) gedownload van de Ubuntu site: https://ubuntu.com/download/desktop

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #102 Gepost op: 2020/02/21, 22:41:10 »

Ik denk daar nu maar pas aan . In de 32-bits versie is er geen EFI folder met
bootx64.efi en grubx64.efi bestanden , daarom vroeg ik dat .

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #103 Gepost op: 2020/02/22, 10:02:14 »
Dan nog maar eens een officiële grub-herinstallatie proberen, vanaf de live DVD. We weten dat je SSD /dev/sda is, met EFI partitie sda1, en je systeempartitie sda2. Die staat echter op een SSD en wordt in Linux aangesproken met de NVMe technologie. Die partities staan opgelijst in het commando "sudo blkid | grep -v loop" (de "grep" om alle "loops" eruit te filteren. Bij mij is de systeempartitie "/dev/nvme0n1p2": in dezelfde regel staat TYPE="ext4". De andere die je zal hebben, n1p1, zal je EFI partitie zijn en herken je duidelijk.

Op oudere systemen kan het zijn dat de SSD met SATA aangesproken wordt. In dat geval zal je systeempartitie geen /dev/nvme zijn, maar eenvoudig een /dev/sda2 waarschijnlijk.  In het volgende gebruik ik /dev/nvme0n1p2 voor de systeempartitie. Dat moet je vervangen door de correcte verwijzing op jou systeem.

Koppel aan:
sudo mount /dev/nvme0n1p2 /mnt
(Ter controle: "ls /mnt" moet systeemfolders tonen van je Ubuntuinstallatie (bin, boot, cdrom, dev, etc, ...))

Dan de herinstallatie
sudo grub-install --boot-directory=/mnt/boot /dev/sda
Dat is alles. Post indien mogelijk alle commando's en output hier.


swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #104 Gepost op: 2020/02/22, 11:22:16 »
Citaat
Op oudere systemen kan het zijn dat de SSD met SATA aangesproken wordt. In dat geval zal je systeempartitie geen /dev/nvme zijn, maar eenvoudig een /dev/sda2 waarschijnlijk.  In het volgende gebruik ik /dev/nvme0n1p2 voor de systeempartitie. Dat moet je vervangen door de correcte verwijzing op jou systeem.


@Vanadium
Ik denk dat jij bedoelt dat de SSD nog als een mechanische schijf HDD aangesproken word die er eerst inzat en vervangen werd door een SSD . Hier in dit  forum valt daarover nog iets te lezen maar vind het topic niet onmiddelijk terug . Ik zal er nog eens naar zoeken . in dat topic ging het wel niet over een Acer laptop maar een Asus .
Startbericht .

Citaat
Ik heb een Acer Aspire laptop van het type ES1-332-C53V waarop Windows 10 geïnstalleerd was. Deze week heb ik hierop Ubuntu 18.04 LTS geïnstalleerd en dit verliep prima tot het moment dat de laptop opnieuw opgestart werd en er een foutmelding op het scherm verscheen (iets met UEFI). Nu heb ik op wat forums gezocht en kwam uit bij het volgende topic:
.

Waarschijnlijk was die foutmelding dat Ubuntu niet in UEFI modus geïnstalleerd was .
 https://superuser.com/questions/1505816/install-ubuntu-in-uefi-mode-with-live-usb-read-only-in-legacy-mode
Wat lees ik daar
Citaat
Setting Secure Boot off, SSD to AHCI and keeping boot mode to UEFI, the Ubuntu live usb doesn't show up when pressing F12 (boot options) upon boot. Enabling legacy boot options is only available for external devices but that makes it show up.
in #44 lees ik dan
Citaat
Ik heb zojuist ook even de helpdesk van Acer gebeld en daar te horen gekregen dat bij dit type Acer laptop niet de optie CSM/Legacy ingesteld kan worden.
Wat inderdaad kan .
Als dat werkelijk zo is dan klopt het wat in #38 te lezen valt .
Bij Secure Boot kan ik helaas alleen kiezen voor de opties 'Enabled' en 'Disabled' waar die nu op ingesteld staat. Secure Boot Mode staat op 'Standard', dit veld is niet aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/22, 11:32:35 door swake »

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #105 Gepost op: 2020/02/22, 11:41:28 »
Ik heb het gevonden, het is wel op het engelstalig Ubuntu forum .
#2
Citaat
Did you install Ubuntu in UEFI or BIOS mode?
Maar jouw laptop heeft ggen BIOS mopus meer zoals de support van Acer beweert .

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #106 Gepost op: 2020/02/22, 12:20:50 »
Ja, het blijkt dat je een opstartbestand als "trusted" moet instellen in de BIOS, maar dat is hier al voorbijgekomen, en blijkbaar was die optie op deze laptop niet te zien. Misschien toch nog eens bekijken aan de hand van dit antwoord op Askubuntu, dat behoorlijk in detail gaat.

Ook hier op het Engelse Ubuntu forum iemand bij wie het na 8 uur gelukt is (hoe lang zijn wij bezig?). Ook hier wordt mooi detail aangegeven over de procedures.

En nog één hier.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/22, 12:25:24 door vanadium »

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #107 Gepost op: 2020/02/22, 12:53:26 »
Wat ik nog even kwijt wil over wat in #28 te lezen valt .
Dat dit af te raden is ! Als superuser , wat hetzelfde is als ROOT in UNIX/LINUX kun je jouw laptop naan de haaien helpen . Als superuser kun je gesigneerde bestanden van de fabrikant en fabrikanten van andere hardware in het UEFI BIOS gaan verwijderen en nog meer !

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #108 Gepost op: 2020/02/22, 13:11:24 »
Citaat
Dat dit af te raden is ! Als superuser , wat hetzelfde is als ROOT in UNIX/LINUX kun je jouw laptop naan de haaien helpen . Als superuser kun je gesigneerde bestanden van de fabrikant en fabrikanten van andere hardware in het UEFI BIOS gaan verwijderen en nog meer !
Denk niet je al eens zo BIOS heb gezien?
Met je instellingen juist te zetten ga je echt niks na de haaien helpen!
Zuig echt geen verhaaltje uit mijn  duim.
Na lang zoeken lukte het me wel met die Supoervisor  en dan ja weet het niet meer!
Misschien met de linken van vanadium.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Online ajjp

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #109 Gepost op: 2020/02/22, 15:58:32 »
Citaat
Ja, het blijkt dat je een opstartbestand als "trusted" moet instellen in de BIOS, maar dat is hier al voorbijgekomen, en blijkbaar was die optie op deze laptop niet te zien.
Op mijn Acer (ES1-111-C5Q9) was deze mogelijkheid alleen zichtbaar  met secure boot enabled. Verder moest ik een keuze maken uit drie files die ook in de links genoemd worden: ik heb shimx64.efi gekozen. Die heb ik in de volgende stap ook zo als naam ingegeven.
Tot slot: ik kon pas bij deze mogelijkheden komen na alle (bij mij drie) wachtwoorden ingevuld te hebben. Die kun je achteraf weer verwijderen door simpelweg een return in te geven.

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #110 Gepost op: 2020/02/22, 16:14:06 »

Ik denk daar nu maar pas aan . In de 32-bits versie is er geen EFI folder met
bootx64.efi en grubx64.efi bestanden , daarom vroeg ik dat .

Als het goed is heeft hij dat ook al nagekeken zoals hij reageerde op mijn reactie (pag.3) met de checklist van Pjotr waar Pjotr ook al het volgende aan gaf.  ;)

Citaat
Kies bij een Windows 8- of Windows 10-computer met UEFI, beslist de 64-bits-versie van Ubuntu om te installeren, en niet 32-bits. Een moderne computer met UEFI heeft een 64-bits-besturingssysteem nodig.

Bron: Pjotr (tekst is vereenvoudigd).

Zo te zien is hij alweer verder, toch? Mooi dan.
Succes verder. :thumbsup:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #111 Gepost op: 2020/02/22, 17:10:22 »
Citaat
Een moderne computer met UEFI heeft een 64-bits-besturingssysteem nodig.
Om te kunnen booten . Het systeem kun je installeren maar zal niet booten .
Op een UEFI Systeem met nog een BIOS modus kun je nog altijd een 32-bits besturingssysteem installeren en laten booten .


Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #112 Gepost op: 2020/02/22, 18:19:57 »
Wat ik er dus mee wil aanhalen, 32 geeft blijkbaar problemen.  ^-^  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #113 Gepost op: 2020/02/22, 19:03:50 »
Wat ik me afvraag in dit topic is volgende.
Waarom word er niet gewacht tot Nike antwoord  geeft op # 103.
Denk dat vandadium goed bezig is en weet wat hij doet ;)

Nu krijgt de brave man ne hoop lectuur te lezen die waarschijnlijk geen  meerwaarde zijn.
mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline PKing

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #114 Gepost op: 2020/02/23, 18:31:02 »
Maar dat is dus hoe een forum werkt, iedereen probeert zijn steentje bij te dragen, lijkt me verder niets mis mee...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #115 Gepost op: 2020/02/24, 12:18:43 »
Nu krijgt de brave man ne hoop lectuur te lezen die waarschijnlijk geen  meerwaarde zijn.

Misschien niet volledig aan de orde (niet terug gekeken), maar altijd leerzaam denk ik. Ik lees zelf ook altijd van alles wat nu bij mij niet aan de orde is en leer daar ook veel van.

PS: dit is géén steun voor totaal offtopic! =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Gamer

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #116 Gepost op: 2020/02/25, 19:29:10 »
Ik lees in je bericht #30 het volgende.

Eerste link gevolgd en op de USB stick in de map BOOT het extra bestand mmx64.efi aangemaakt zoals beschreven. USB wordt nu wel herkend en Ubuntu kunnen installeren, maar na opnieuw opstarten de melding 'No Bootable Device'. Nog niet wat het moet wezen, maar we zijn weer een stapje verder ;)

Ik denk dat je nog eens goed naar te tips moet kijken van @swake bericht #23

https://community.acer.com/en/discussion/577871/acer-aspire-es1-332-linux-kubuntu-18-04-unable-to-find-bottable-device
https://askubuntu.com/questions/862946/unable-to-install-ubuntu-on-acer-aspire-es1-533


Offline DeBaas

  • Lid
OPGELOST: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #117 Gepost op: 2020/02/26, 00:09:53 »
Voorbereiding:
Ubuntu 18.04.4 LTS op USB met dd.
https://ubuntu.com/download/desktoprefind-flashdrive-0.10.4 op USB met dd.
http://sourceforge.net/projects/refind/files/0.10.4/refind-flashdrive-0.10.4.zip/downloadEdit: Nieuwere versie(s) refind-flashdrive-x.xx.x.zip
http://sourceforge.net/projects/refind/files/# op dit moment:
https://sourceforge.net/projects/refind/files/0.11.5/refind-flashdrive-0.11.5.zip/downloadEinde Edit

BIOS (F2):
Security > Set Supervisor Password (zonder paswoord kunnen diverse instelling niet gewijzigd worden)
Security > Factory Default:
Security > Current TPM (TCM) State > Not Installed
Boot > Secure Boot > Disabled
Main > F12 Boot Menu > Enabled
Save and Exit (F10)

Boot (F12) van de Ubuntu USB,
indien hier een foutmelding en niet opstarten volgt, USB naar een andere PC:
(Windows) op de Ubuntu USB efi partitie "efi/boot/grubx64.efi" hernoemen naar "efi/boot/mmx64.efi"
(Linux) mount de Ubuntu USB efi partitie (mkdir folder > sudo mount /dev/sdxy folder) en hernoemen als bovenstaand.
Boot (F12) van de Ubuntu USB.

Start gparted > klik de HDD/SSD aan > Device > Create Partition Table > GPT
Sluit gparted.
Herstart de Ubuntu USB.
Installeer Ubuntu, de gehele disk.
Sluit af.
Verwijder de installatie USB.
Nu opstarten laat geen opstartbaar medium zien.
https://gnu-linux.org/how-to-permanently-add-linux-entry-in-uefi-menu.htmlBoot (F12) van de refind USB
(De 2e optie, grubx64.efi, start door naar de geïnstalleerde versie)
Open de shell/terminal, het 1e venstertje op de 2e rij.
Controleer de instellingen met:
bcfg boot dumpals het goed is zijn 00 t/m 02 aanwezig maar geen Ubuntu, geef nu in:
bcfg boot add 3 fs0:\EFI\ubuntu\grubx64.efi "Ubuntu"controleer met:
bcfg boot dump
Sluit af, verwijder de USB en de portable is nu Ubuntu.
Met F12 kunnen opstartopties zoals USB worden gekozen.
Deze machine doet ALLEEN UEFI. Geen MBR boot.

Haal nu eventueel in BIOS (F2 of vanuit het Ubuntu menu) het Supervisor Password weer weg.
Op de Ubuntu USB de hernoeming ongedaan maken, "efi/boot/mmx64.efi" weer naar "efi/boot/grubx64.efi", anders start deze waarschijnlijk niet meer op.

Oorzaak van deze problemen:
Incomplete BIOS met missende efi shell.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/06, 08:22:18 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HWE64

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #118 Gepost op: 2020/02/26, 10:45:29 »
Knap staaltje. Gefeliciteerd!!!!
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #119 Gepost op: 2020/02/27, 19:17:46 »
@DeBaas, nogmaals dank voor het herstel van mijn laptop zodat ik gelukkig weer met Ubuntu aan de slag kan! Ook de anderen bedankt die mij via het forum van vele adviezen hebben voorzien, ik was blij met alle hulp. Het probleem was echter te groot voor de kennis die ik heb om zelf op te lossen. ^-^

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #120 Gepost op: 2020/02/27, 22:35:37 »
Citaat
zodat ik gelukkig weer met Ubuntu aan de slag kan!
Nike denk dat iedereen  gelukkig is dat het gelukt is,want was zware bevalling hey :D
DeBaas inderdaad petje af voor de kennis !!!
Nog veel Ubuntu plezier verder  :)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #121 Gepost op: 2020/02/28, 00:38:52 »
DeBaas inderdaad petje af voor de kennis !!!
Nog veel Ubuntu plezier verder  :)

+1
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #122 Gepost op: 2020/03/06, 00:16:29 »
Toppie van DeBaas  =)
« Laatst bewerkt op: 2020/03/06, 00:26:10 door swake »