Even een stukje teruggegaan met Timeshift, en nu zie ik geen pools meer, dat is voor de OP geen oplossing ben ik bang.
Wat me opviel was dat er plotseling allerlei pakketten in Synaptic wat Pools in de tekst hadden, verwijderen was geen optie wegens veel te veel afhankelijkheden.
Na het teruggaan van voor de datum waarop ik het Pools even geinstalleerd had, valt hij weer netjes terug naar engels op de plekken waar eerst Pools stond

Aangezien ik voor mijn werk bijna alles in het engels doe valt dat soort dingen me normaal niet op.
Voorlopige conclusie: Xubuntu lijkt wat lekkage te hebben wanneer je een andere taal als hoofdtaal in een ander profiel gebruikt, het weghalen van de taal en het desbetreffende profiel lost dat niet op.
Ben dus bang dat wanneer je een andere taal op je hoofdprofiel zet, en daarna weer weghaalt, die stukken in Xubuntu die eerst standaard terugvielen naar het engels, omdart er simpelweg geen goede Nederlandse vertaling aanwezig is dan terugvallen naar de voorheen geinstalleerde taal omdat daar wel een vertaling voor was.
Vraag voor Xubuntu gebruikers: Zou iemand even kijken wanneer je bij instellingen/gebruikers en groepen het istelscherm krijgt, is dat dan engels deels?