Soms is het mogelijk om de BIOS te resetten, door de batterij en de accu te verwijderen en daarna de aan/uit toets een paar keer in te drukken.
Bij een desktop een makkie.
Bij laptops geheel niet. Dit omdat een laptop als zijnde mobiel als diefstalgevoelig gezien wordt waardoor dit soort 'beveiligingen' daarin veel beter op orde zijn dan in een desktop.
Bij sommige laptops is het moeilijker maar lukt het wel. Maar bij de betere laptop (HP?) is het gewoon onmogelijk om de bios te kraken. Zelfs bios batterijtje verwijderen werkt dan niet.
Zelf eens een bios pass vergeten van een laptop. Eerste eigenaar, aankoopbon aanwezig.
Bios was NIET te resetten. Enige optie was bios-chip vervangen. En die koop je niet zomaar in een computerwinkeltje op de hoek.
Je wilt niet weten hoe moeilijk ik eens heb moeten doen bij de leverancier en producent om een nieuwe bios-chip te krijgen (naja krijgen, kaaiduur). WORDT GEWOON KEIHARD GEWEIGERD!
Ze deden zelfs nog behoorlijk dwars nadat ik na lang zoeken de aankoopbon gevonden had in een uitgebreide boekhouding (dus diep zoeken) en uiteindelijk simpelweg aan kon tonen dat ik rechtmatig eigenaar was. Zelfs toen nog flink moeten drammen.
Uiteraard in jouw (laptopeigenaar) belang dat ze hergebruik na diefstal moeilijk maken, maar toch niet tot in het eindeloze...
Dat je BIOS onbereikbaar is wil nog niet zeggen dat je niet van USB kan opstarten. Heb je bij het opstarten al pakweg Esc, F9, F10 of F12 ingedrukt? Of nog een andere functietoets? Het kan zijn dat je met een van die toetsen alsnog voor opstarten vanaf USB kan kiezen.
Yep. Mee eens. Er zijn nog wat ander opties om te proberen.