Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ImageMagick werkt nu wel  (gelezen 2677 keer)

Offline X-E3

• Lid
ImageMagick werkt nu wel
« Gepost op: 2020/01/20, 09:56:47 »
Beste forumleden, een tijdje terug stelde ik de vraag hoe ImageMagick werkend te krijgen. Dit bleek nogal ingewikkeld te zijn en ik liet het er maar bij zitten. Maar, eigenwijs als ik ben had ik er geen vrede mee. (wat een ander kan moet ik ook kunnen leren) Ik had ImageMagick geinstalleerd met het commando "sudo apt-get install imagemagick"  Dat kon ik openen/activeren door in de terminal "display" te typen. Maar welke opdracht ik ook intypte in de terminal, niets lukte.  Vanmorgen zat ik per toeval even door mijn programmabeheer te bladeren en daar zag ik dat ImageMagick niet geinstalleerd was. Daarna via programmabeheer ImageMagick geinstalleerd en gelijk de eerste opdracht( foto's schalen)  werkte! Deze toverspreuk haalde ik van "Alles GIMP of bijna.." Paul Matthijsse en ook alle andere personen die in mijn vorige topic hebben meegedacht hartelijk dank voor jullie tips en het meedenken. 

Hier ga ik veel profijt van hebben. (nu nog even de juiste commando's zoeken)

Met vriendelijke groet,

Ben

Re: ImageMagick werkt nu wel
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/20, 16:51:53 »
Leuk! Naar welke 'juiste' commando's ben je op zoek? Vraag gerust!

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/20, 19:27:25 »
Paul, hartelijk dank voor dit aanbod. Ik zou de foto's graag terugschalen naar 1500 x 1000 pixels. Daarna iets verscherpen en een watermerk links onder in de hoek. En tot slot: eerst een zwart randje (border) van 2 pixels en vervolgens een wit randje van 3 pixels.  Zie bijlages

Gr. Ben
« Laatst bewerkt op: 2020/01/20, 19:31:53 door X-E3 »

« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/20, 21:26:04 »
Hallo, alle (en nog veel meer) ImageMagick-opdrachten vind je hier (even bookmarken, dit is echt een goudmijn):
https://imagemagick.org/Usage/

Schalen: opdracht -resize
Verscherpen: -convert -unsharp
Watermerk: -convert label:'MyWatermerk'
Borders: convert img -border 10%x10%  border_percent.jpg

Probeer eerst deze opdrachten voor één foto te maken, als je daarna een hele serie op deze manier wilt verwerken, dan roep je nog maar eens! ;)

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/20, 21:35:29 »
Hartelijk dank Paul, ik ga mij er eens in verdiepen. Zal even duren maar ik laat zeker van mij horen.

Gr. Ben

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/21, 15:38:20 »
Dag Paul. Ik heb mij er een paar uur in verdiept maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dit gaat mij meer tijd kosten dan dat ik ooit terug kan winnen met deze commando's. Maar ondanks dit, toch bedankt voor je enthousiaste bijdrage.

Gr. Ben

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/21, 16:59:31 »
Dag Paul. Ik heb mij er een paar uur in verdiept maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dit gaat mij meer tijd kosten dan dat ik ooit terug kan winnen met deze commando's. Maar ondanks dit, toch bedankt voor je enthousiaste bijdrage.
Als je sporadisch 5 foto's doet, dan zeker, maar als je dit heel regelmatig met veel foto's op dezelfde wijze doet, dan zal automatiseren met de terminal zeker veel tijd opleveren. Niet zo snel als je verhoopt had, maar toch. Bovendien worden de operaties iedere keer identisch en foutloos uitgevoerd.

Maar inderdaad, het vraagt een stapsgewijs zoeken naar de juiste programmaopties. Dit is overweldigend en gaat traag in het begin, maar je wordt er beter in  :)

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/21, 17:18:37 »
Ik loop tegen teveel problemen op. Ik heb de foto in de bijlage van een watermerk voorzien volgens de volgende opdracht "for i in *.jpg; do echo $i; composite -dissolve 100 -gravity south-west watermerk.png $i -alpha Set $i $i+watermerk.jpg; done"  Dan zou het watermerk dekkend op de foto moeten komen.  (links onder in de hoek) Het watermerk is een png bestand. Helaas is het niet dekkend.

Gr. Ben
« Laatst bewerkt op: 2020/01/21, 17:22:13 door X-E3 »

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/01/21, 22:10:03 »
Ik ben toch nog weer even aan het stoeien geweest, nu met borders. Ook hier hetzelfde verhaal, fout na fout. Ik houd het nu echt voor gezien.

Paul, nogmaals bedankt!

Gr. Ben

« Reactie #9 Gepost op: 2020/01/21, 22:58:29 »
Ha Ben, verkeerde reactie! Dat watermerk staat op je foto, maar je wilt het dekkend hebben? Op zichzelf geen probleem denk ik. Met 'borders' hetzelfde, je moet gewoon even uitzoeken hoe die ImageMagick-opdrachten _precies_ werken.

Ik stel voor dat je hier een foto plaatst en zegt wat je daarmee wilt doen. We beginnen met één foto, batch-verwerkingen komen later.

Nog even ter herinnering: met ImageMagick kun je meer dan je grootje denkt! ;)

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2020/01/22, 00:22:56 »
Citaat van: Paul Matthijsse  je moet gewoon even uitzoeken hoe die ImageMagick-opdrachten _precies_ werken. [/quote

Sorry Paul. Mijn principe: De pc is mijn knechtje en moet doen wat ik wil, als ik hier mee door ga word ik een knechtje van mijn pc en dat is nu net niet de bedoeling.
En het woordje "even" kun je helemaal wel vergeten met ImageMagick.
Het watermerk heb ik gedaan volgens deze pagina: https://allesgimpofbijna.wordpress.com/2014/12/18/een-serie-fotos-watermerken/

Sorry, maar ik heb er een punt achter gezet.

Gr. Ben
« Laatst bewerkt op: 2020/01/22, 00:50:14 door X-E3 »

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/01/22, 19:24:10 »
En tot mijn grote verbazing kan ik alle gewenste bewerkingen ook doen met XN convert. Ook meerdere bewerkingen in een opdracht en op meerdere foto's te gelijk. (zonder moeilijke commando's)
Ik had echt mijn zinnen gezet op ImageMagick omdat ik daar positieve berichten over hoorde. maar ik had niet door dat dit zo ingewikkeld was.
Blij dat ik nu toch mijn gewenste bewerkingen kan doen.

Gr. Ben
« Laatst bewerkt op: 2020/01/22, 19:29:39 door X-E3 »