Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: webhosting thuis  (gelezen 2119 keer)

webhosting thuis
« Gepost op: 2020/01/18, 12:29:42 »
Ik heb op een computer met Ubuntu 18.04 LTS Server onlangs Nextcloud geïnstalleerd.
Nu wil ik dit uitbreiden met webhosting van mijn eigen websites (niet voor klanten of externe partijen).
Wat heb ik hiervoor nodig?

Vriendelijke groet,
Guido

swake

  • Gast
Re: webhosting thuis
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/18, 12:44:25 »
Een intressant artikel kun je hier lezen .

Re: webhosting thuis
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/18, 12:46:42 »
Nu wil ik dit uitbreiden met webhosting van mijn eigen websites (niet voor klanten of externe partijen).
Wat heb ik hiervoor nodig?

Niets.  ^-^

In elk geval niet bij mijn (bekende) provider, en de argumenten die ik van hen kreeg gelden volgens mij voor alle thuis-providers.
Het is bij providers op een thuis-account NIET toegestaan om een ISP te draaien, MAAR voor incidenteel eigen gebruik staan ze het gewoon toe. Reden die ik kreeg was dat het onder 'normale gebruik' valt. En dat klink mij erg logisch, dat ze geen dikke ISP datastromen willen maar dat jij best even 'thuis mag kijken'.

En in mijn geval was het zelfs een vermindering van datastromen. Omdat ik ook een email-server had draaien waardoor 1 email niet meer op 3 pc's opgehaald hoefde te worden bij de provider, maar de server het 1x ophaalde bij de provider en de 3 pc's het daarna ophaalden bij mijn mailserver binnen het draaiende intranet.
En dat dan ook nog voor een aantal gezinsleden, die allemaal meerdere emailaccounts hebben, dus dan schiet het op. De rook kwam soms uit de mailserver. =D

Er is wel een beetje nodig. Instelingen.
Je moet natuurlijk wel alles (server, router, modem) ingesteld hebben dat toegang van buitenaf mogelijk is. En vooral op de juiste manier ingesteld. Je zult de eerste niet zijn als je per ongeluk je hele thuisnetwerk open gooit.
En ik raad je hele goede beveiliging aan!! Een ip- en poortscan heeft je zo gevonden.

Nog een overweging. Waarom zelf doen. Voor een handjevol tientjes per jaar heb je vaak al een serieuze webhosting waar je al heel veel op kunt. En die zijn zo goed beveiligd (httpS en zo) dat je dat thuis bijna niet op dat niveau kunt handhaven. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De reden dat ik er mee gestopt ben.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/18, 12:58:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: webhosting thuis
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/18, 12:49:52 »
Citaat
Je moet natuurlijk wel alles (server, router, modem) ingesteld hebben dat toegang van buitenaf mogelijk is.
Een zeer goede kennis van CHMOD rechten is dan ook zeer belangrijk !