Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18.04 LTS wil niet booten  (gelezen 1312 keer)

Ubuntu 18.04 LTS wil niet booten
« Gepost op: 2019/12/01, 12:38:48 »
Hoi,

Vandaag heb ik geprobeerd Ubuntu 18.04 LTS te installeren op mijn PC naast Windows 10.

Ik las op een ander fora dat ik voor mijn mobo (Asus ROG maximus X) secure boot moest uitschakelen, dit heb ik dus gedaan in de BIOS. Vervolgens heb ik met Rufus de ISO gekopieerd naar een USB stick. De PC boot dan vanaf de USB stick en ik kan de installatie succesvol doorlopen. Vervolgens herstart ik de PC. Wanneer ik de SSD vervolgens selecteer als bootmedium zie ik een zwart scherm waarna de PC vrijwel meteen doorschakelt naar Windows 10.

Ik heb één SSD van 250GB toegekend aan Ubuntu. Ik heb zowel MBR als GPT geprobeerd, beide zonder resultaat.

Wat doe ik fout?

Stefan


Re: Ubuntu 18.04 LTS wil niet booten
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/01, 14:24:49 »
Vermoedelijk staat de GRUB opstartlader niet op de juiste plek. In principe is het makkelijk op te lossen om even HIER te kijken en de instructies te volgen.

Ik ga ervan uit dat je een nieuwe(er) computer hebt met EFI/UEFI, en niet een oudere BIOS? Is dat wel zo, dan kun je HIER even kijken.

Ik kan je sowieso verwijzen naar Pjotr's website. Die staat vol met cruciale informatie, tips, trucs en meer. Onmisbaar voor zowel beginners als gevorderde Ubuntu'ers. ;)

N.B. Laat je niet misleiden door het gegeven dat er "Linux Mint" staat in de beschrijving van de troubleshoot. Bij zowel Ubuntu als Linux Mint is dezelfde methode te gebruiken, aangezien Linux Mint afgeleid is van Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/01, 14:28:45 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Ubuntu 18.04 LTS wil niet booten
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/07, 14:08:00 »
Hoi @Marqeaux

Bedankt voor je reactie. Ik heb de stappen in de handleiding gevolgd. Helaas heeft dit geen effect gehad, de PC slaat nog steeds Ubuntu (of Grub? ) over en boot altijd  windows.
Mijn moederbord is een zeer recent premium model van asus. Erg apart dat het nu zoveel moeite kost, ubuntu installeren op mijn laptop was een fluitje van een cent.

Heb je verder misschien nog tips? :)

Stefan

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04 LTS wil niet booten
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/07, 14:40:48 »
Wat ik als eerste zou doen is verifiëren of Grub wel geïnstalleerd is:

koude start / tijdens je Bios scherm merknaamscherm, de linker Shift toets indrukken en ingedrukt houden tot verschijnen van ..... Grub /// Daar moet je nu selecteren voor Ubuntu op te starten en gewoon even kijken of inderdaad de Bootsplash van Ubuntu verschijnt.

Maar het voornaamste is: komt Grub tevoorschijn of niet ...... ?

Moest dat niet zijn: met een Live Sessie Grub opnieuw installeren op je initiële bootschijf. (Niet je aparte schijf van Ubuntu)

Je zou ook kunnen testen of je Bios eerst de schijf van Ubuntu kan booten: dan staat je Grub op een foute plaats bv.

Geef maar even aan in hoeverre dat je überhaupt aan een Grub geraakt.

Re: Ubuntu 18.04 LTS wil niet booten
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/08, 13:08:36 »
Wat ik als eerste zou doen is verifiëren of Grub wel geïnstalleerd is:

koude start / tijdens je Bios scherm merknaamscherm, de linker Shift toets indrukken en ingedrukt houden tot verschijnen van ..... Grub /// Daar moet je nu selecteren voor Ubuntu op te starten en gewoon even kijken of inderdaad de Bootsplash van Ubuntu verschijnt.

Maar het voornaamste is: komt Grub tevoorschijn of niet ...... ?

Moest dat niet zijn: met een Live Sessie Grub opnieuw installeren op je initiële bootschijf. (Niet je aparte schijf van Ubuntu)

Je zou ook kunnen testen of je Bios eerst de schijf van Ubuntu kan booten: dan staat je Grub op een foute plaats bv.

Geef maar even aan in hoeverre dat je überhaupt aan een Grub geraakt.

Hoi, er startte inderdaad helemaal geen Grub op. Ik kreeg niks te zien, nada.

Met deze wetenschap heb ik Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, dit maal met de optie "erase disk and install ubuntu".  Zoals ik het begreep herindeelt ubuntu dan ook de partities op mijn schijf en zit dus grub op de goede plek, iets wat ik voorheen niet deed.

Met de nieuwe installatie wordt Grub wel herkent en ik kan nu ook ubuntu starten :)

Thanks!