Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een PDF bewerken  (gelezen 1510 keer)

Hoe een PDF bewerken
« Gepost op: 2019/11/25, 11:47:55 »
Hallo,

ik heb een PDF document en dat zou ik willen bewerken. Weet iemand hoe dat moet? Kan ik een PDF opslaan als een Word document, of is er een programma of extensie ofzo om een pdf mee te bewerken?
Ik heb Ubuntu 18.10.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.

Els

Re: Hoe een PDF bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/25, 11:54:57 »
Heb je de zoekfunctie van het forum al gebruikt?

Deze vraag is al vele malen eerder gesteld.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/25, 12:20:53 »
Ik heb het al proberen op te zoeken maar alles dat ik tegenkom werkt niet. Een extensie in Firefox: PDF editor online geprobeerd, ik krijg het document open maar kan niets veranderen aan de tekst, krijg geen cursor ofzo om er iets aan te doen.
Ook volgens een onderwerp op het forum geprobeerd met LibreOffice Writer en LibreOffice Draw, met Journal++. Ik krijg nooit er een cursor op om tekst uit te wissen.

Offline roeland

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/25, 12:51:15 »
Een pdf document heeft verschillende ´uitvoeringen´.  Niet alle documenten zijn te bewerken.
Soms is het eigenlijk een beeldbestand (een foto) en kan je er niets mee doen.  Soms reageert de cursor wel en kan je er stukken uit kopieren en in een tekstbestand plakken.  Via Google  (ubuntu pdf bewerken) kan je verschillende oplossingen vinden.  PDSFedit (niet in de officiele lijst van ubuntu) lijkt het eenvoudigst.  Evince zit in de ubuntu lijst maar ik kreeg het nog niet goed aan de praat.

Mijn ervaring:
- als de cursor bij het openen van een pdf met documentweergave reageert en ik tekst kan kopieren, haal ik alle tekstdelen die ik wil bewerken weg (of het hele document) en plak het in writer (libre office|).  Dan bewerken en zo nodig weer als pdf exporteren.

Misschien heb je pech met de ´uitvoering´ van dit pdf bestand!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/25, 13:10:16 »
Misschien helpt het volgende wel:

https://itsfoss.com/edit-pdf-files-ubuntu-linux/

En hier werd het ook eens besproken:  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=79535.0

Succes.
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/25, 13:13:17 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/25, 13:15:12 »
Alles hangt ook af of de PDF open is of gesloten in de aanmaak van ... ; de PDF's gemaakt met Adobe PDF-creater zijn bv gesloten als niet expliciet voor open gekozen is.  Nabewerking is dan niet in de PDF mogelijk, maar wel de copy / paste methode in Writer.

Evince (zit in het Softwarecentrum) is de 'makkelijkste' om mee te werken IN de PDF; maar zoals aangegeven is: gewoon alles selecteren en Copy / Paste in een leeg Writer (LibreOffice) blad. En terug exporteren als PDF, maar dan is het sowieso een 'open' type.

LibreOffice kan echter met 'Draw' ook een heel goed stukje uit de voeten met een PDF (ik kon zelfs een PDF van de, Belgische, overheid bewerken en terug opslaan als PDF, en terugzenden) ; ik zou L.O. Draw openen het bestand openen en kijken of je out of the box al verder kan. Evince is helaas iets van een ouder tijdperk, en nooit goed mee geëvolueerd .

Ik hoop dat je daarmee al verder kan. Moest dat niet zijn horen we het graag.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/25, 13:23:33 door Joshua Orbit »

« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/25, 13:29:52 »
Ook volgens een onderwerp op het forum geprobeerd met LibreOffice Writer en LibreOffice Draw, met Journal++. Ik krijg nooit er een cursor op om tekst uit te wissen.

Heb je er maar 1 geprobeerd? Of toevallig meerdere?

Probeer eens een andere PDF. Er bestaan namelijk twee soorten PDF. Afhankelijk van hoe de PDF gemaakt is.
Een die ook daadwerkelijk de opmaak verwerkt. En een andere die inleest als afbeelding, en dus zonder opmaak. Dan rest alleen nog verwerking van afbeeldingen (bv gimp) om later weer aan elkaar te gaan maken.
Simpele test. Als je in de pdf geopend in pdf reader specifieke tekst kunt selecteren moet bewerken mogelijk zijn.

Tref je die met afbeelding dan is er dus ook géén opmaak om te bewerken en zal het ook niet lukken.

Neem deze (test.pdf in de bijlage) maar eens en open deze in Libre office. Deze moet werken (getest)....
« Laatst bewerkt op: 2019/11/25, 13:39:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore