Het hangt ervan af hoe "hard" de vastloper is.
- Is het enkel het programma zelf dat vastloopt, druk dan op <Alt>+<F2>. Geef in het commandovenstertje dat verschijnt, het commando "xkill". Klik ermee op het vastgelopen venster en... foetsjie.
- Is je grafische desktop vastgelopen (geen toetsinvoer meer, muiscursor vast), dan probeer ik altijd of ik nog naar een textconsole kan: <Ctrl>+<Alt>+<F4> (of F5 tot F7). Op zo een tekstconsole kan je inloggen, en dan je computer vooralsnog zo netjes mogelijk laten afsluiten/herstarten met het commando "sudo shutdown -r now" (de -r is de optie om te herstarten, laat weg om af te sluiten.)
Lukt dit niet meer, dan is er de beruchte "reisub" methode (onthou met: "Reboot Even If System Utterly Broken"). Ik zie zo geen toets meer op mijn huidige laptop, maar veel computers hebben een SysReq toetsencombinatie. Die moet je dan indrukken, en dan met voldoende pauze tussen de toetsen r e i s u b in volgorde indrukken. Dat zijn de toetsen zoals ze benoemd zijn op een Querty toetsenbord, maar voor een Azerty toetsenbord zijn dit gelukkig dezelfde. Het wordt alleen moeilijker als je nog een ander toetsenbord hebt. Die toetensequentie De laatste "b" beveelt de kernel te herstarten: als alles goed gaat, dan zal het systeem bij het indrukken van "b" herstarten. Die wijze van herstarten zorgt ervoor dat alles
veilig gebeurt, d.w.z., zonder beschadiging aan het bestandssysteem.
Voor de X-server (standaard in Ubuntu) was het vroeger gangbaar dat de <Ctrl>+<Alt>+<Backspace> combinatie actief was. Die toetsencombinatie herstartte de grafische gebruikersomgeving, en was dus ook een oplossing voor dergelijke vastlopers. Tegenwoordig staat die toetsencombinatie standaard af. Op de
site van Pjotr moet ergens staan hoe je die kan aanzetten. Er moeten echter goede redenen zijn waarom die combinatie in vele distributies standaard niet meer geactiveerd wordt.