Ik heb schrik van sommige backup programma's: ze hebben hun eigen bestandsformaat achter de schermen, en je kan backups enkel terugplaatsen als dat programma weer geïnstalleerd is. Hopen dan, dat het op een nieuw systeem vlekkeloos gaat. Ik gebruik dan ook enkel rsync. rsync maakt "gewone" kopieën. Met de juiste instellingen kopieert rsync enkel de gewijzigde bestanden door naar een backup, en behouden de kopieën alle eigenschappen (permissies, eigenaar, datum, etc.) van het originele bestand.
Eén partitie hebben of een aparte /home folder maakt in dit opzicht niets uit. In beide gevallen is het maken van een reservekopie even gemakkelijk of even moeilijk. Je data op een andere partitie hebben dan op je systeempartitie is niet beduidend veiliger dan er één enkele partitie op na te houden (standaard van een nieuwe Ubuntu installatie). Een aparte /home partitie erop nahouden, heeft andere voordelen, maar ook één enkele partitie hebben heeft zijn voordelen. Voor de gewone gebruiker maakt dat niet veel uit. De gevorderde gebruiker kan wikken en wegen hoe hij/zij liefst het systeem inricht.
@rietje, ik kan dan ook niet helpen met Luckybackup. Ken het niet, heb er nooit mee gewerkt, en geen interesse om het te verkennen. Wel is het zo dat, als je een home folder van een gebruiker op de goede manier kopieert (behoud van alle eigenschappen), dat je die folder probleemloos kan terugzetten op een ander systeem met dezelfde Ubuntu versie. In de praktijk zal het voor 99% ook werken als je die folder overbrengt naar een nieuwere Ubuntu versie, maar de 100% garantie is er niet meer. De (eerder kleine) mogelijkheid bestaat immers dat configuratiebestanden van een nieuwere versie van een programma gewijzigd zijn, en dat het nieuwe programma met de oude configuratiefolder niet goed functioneert.