Wat ik begrijp is dat je op het punt staat om Mint Mate op te geven tbv Ubuntu 18.04 en of dat de moeite waard is .
1) Ubuntu heeft zelf ook een Mate versie; bijna alle ontwikkelaars die ik ken gebruiken die omgeving wegens een hoop redenen.
2) Ubuntu Gnome is geen goed alternatief als vervanging, met het oog op 'iets beters' . Mate is zowat de meest geprezen omgeving in zowel Ubuntu, als Mint, en sommigen zeggen me dat ze als admin Xfce vervangen door Mate op hun computers met Debian.
3) Er is geen nood aan die switch als pure eindgebruiker; Mint heeft alles aan boord, en veel meer.
4) Mocht Cloud-working je enorm prikkelen of je grenzen verruimen op het 'internet' dan zou ik zeggen stap over op Ubuntu omwille van enorm veel redenen (Kubernetes bv verkennen) . Maar wees ook beducht dat dit voor iedereen 'nieuw' is.
5) Als iets goed werkt, en je hebt er plezier aan om ermee te werken: blijf dan gewoon bij je eerste keuze om het te gebruiken.
Kan zijn dat ik de indruk wek van Linux Mint 19.2 Mate te willen opgeven ten voordele van Ubuntu 18.04 … Mate .
Niets is minder waar ... geen haar op mijn hoofd dat dit overweegt .
Ubuntu 18.04 Mate in huis nemen ben ik wel degelijk van zin , niet om te gaan uitmaken welk OS nu beter is dan het andere ( m.i. ridicule en steriele discussies ) , gewoon erbij nemen , uit nieuwsgierigheid …
zelf , aan het vuige DIGBETE lijf , ondervinden waarin deze OS’sen van elkaar verschillen m.b.t. de installatie van het OS , installeren van de applicaties die ik momenteel gebruik : Google – Mozilla Firefox / Evolution / LibreOffice/ GNU Image Manipulation Program / VCL Media Player en niet te vergeten ( ben een Vlaming ) de eiD kaartlezer applicatie !
Doe niet aan dual-boot , heb hiervoor mijn Asus R752L gereserveerd ( clean install / single boot ) .
Wordt bij leven en welzijn volgende week vervolgd