Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen snelkoppeling voor Firefox  (gelezen 353 keer)

Offline HansL

• Lid
Geen snelkoppeling voor Firefox
« Gepost op: 2019/10/23, 11:21:34 »
Allereerst wil ik melden dat ik een beginner ben met Linux/Ubuntu. Onlangs heeft mijn vriendin een Dell laptop aangeschaft die geleverd werd met Ubuntu Bionic Beaver 18.01.

Echter Dell heeft het blijkbaar op een akkoordje gegooid met Google, want Google Chrome was geïnstalleerd als standaard browser. Na installatie van Firefox vanuit de Ubuntu repository zijn er problemen met Firefox dat niet goed werkt (bv. kunnen bijlagen bij emails niet worden geopend door de niet werkende URLhandler) waardoor je min of meer gedwongen wordt om Google Chrome als standaardbrowser te gebruiken.

We hebben nu Firefox direct gedownload vanaf de Mozzila website.  Werkt perfect maar er is geen snelkoppeling te vinden om in de favorieten lijst te plaatsen. Firefox kan alleen geopend worden via Persoonlijke map>Downloads>Firefox> dubbelklik uitvoeringsbestand. Nogal omslachtig.

We hebben al geprobeerd om via Bestandsbeheer>usr>share>applications de snelkoppeling voor Firefox te vinden, maar de Firefox koppeling staat daar niet in de lijst. Waarschijnlijk omdat de versie uit de repository niet is geïnstalleerd?

Hoe kunnen we alsnog een snelkoppeling voor Firefox maken voor in de lijst favorieten die verwijst naar de Firefox in de downloadmap?

Offline HWE64

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Geen snelkoppeling voor Firefox
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/23, 11:50:22 »
FireFox staat twee maal in het software centre. 1 maal snap versie en 1 maal de standaard. Ik zou de gedownloade weer verwijderen en gewone uit het software centre halen. Daarna komt hij ook in het menu te staan.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

Desktop AMD Ryzen 5 2400G , 16GB,  SSD 240GB, Xubuntu 20.04.1 LTS.  Laptop Clevo N750WU  I5, 16GB, SSD 250GB, Xubuntu 20.04.1 LTS . HP EliteDesk 800 G1 I5-4570 240GB SSD 8GB, Test PC, Xubuntu 20.04.1 LTS/Linux Mint 20 Xfce.

Offline Paul Matthijsse

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/23, 11:53:04 »
Snelkoppeling (toetscombi dus) aanmaken en die vervolgens gebruiken?

Offline HansL

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/24, 01:35:29 »
Het gaat niet om een toetscombinatie maar om het Firefox icon dat verwijst naar Firefox in de download map. Dit icon kan ik niet vinden.

Offline EvC

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/24, 05:09:46 »
Firefox in Ubuntu Software zou prima moeten werken.
Waarschijnlijk heb je Firefox bij Instellingen -> Details -> Standaardtoepassingen  nog niet als standaard browser ingesteld.

Bij gebrek aan Ubuntu 18.04 zijn deze afbeeldingen van Ubuntu 20.04 (in wording):

Hier de gewone versie kiezen (geen snap dus):

Standaardtoepassingen:

Linux Mint 20 Cinnamon  +  VMware Player